تعامل بین بخشی  علیه آنفلوآنزا

تعامل بین بخشی علیه آنفلوآنزا

موج بیماری آنفلوآنزا معمولا در فصل سرد سال به راه می‌افتد، البته عوامل دیگری هم در شیوع آن دخالت دارند كه متاسفانه از سنوات گذشته در ایران وجود داشته است. پیشگیری در این میان موضوع مهمی است که باید به آن توجه ویژه كرد. ما انتظار داریم همه نهادها برای تشویق شهروندان به پیشگیری، پای كار بیایند حتی بهتر است رسانه‌ها نیز ‌بخشی از این بار را به دوش بكشند. برای كاهش ابتلا به ویروس آنفلوآنزا باید در مكان‌های عمومی نكات لازم را یاد آوری كرد و بهتر است مدیران‌ در محیط‌های عمومی مثل مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات‌ برای كاهش شیوع‌ ویروس آنفلوآنزا برنامه داشته باشند.
 واقعیت این است كه ‌در كشورمان به پیشگیری پرداخته نمی‌شود، متاسفانه مجلس ‌و دولت‌ به این مهم توجه كافی نمی‌كنند؛ اما از آنجا كه اعضای كمیسیون بهداشت و درمان اكثرا پزشك هستند، مسائل پیشگیری و آموزش‌های عمومی به اندازه كافی در كمیسیون مطرح شده است. به نظرم تا اینجای كار، وزارت بهداشت با ساز و كار خوبی وارد عرصه شده و نمره نسبتا قابل قبولی می‌گیرد، ولی امیدوارم به هفته‌های آینده هم توجه داشته باشد و بتواند این موج را كنترل كند. در واقع با توجه به تجربیات سنوات گذشته ‌‌و سیر بیماری، باید به‌طور جدی‌تر از امروز به مساله ویروس آنفلوآنزا پرداخته شود.
‌ وزارت بهداشت برای مقابله با این ویروس با كمبود‌هایی روبه‌روست كه عمده آن‌ هزینه‌بر بودن ماجراست؛ این‌كه باید مراقبت‌های میدانی را افزایش بدهد و كارشناس‌ها و بازرس‌ها آماده باشند. در كنار آن، سازمان دامپزشكی هم باید فعالیت خودش را به‌طور جدی‌تر ادامه بدهد و محیط‌‌ مرغداری‌ها و دیگر محیط‌های این‌چنینی را بررسی و نسبت به تجمع پرندگان وحشی كه به تالاب‌ها می‌آیند، نظارت كافی داشته باشد. البته در این بین باید به نحوه صید و شكار نیز توجه كافی شود.
پیشنهاد ما این است كه در این موضوع آموزش و پروش هم غفلت نكند و اگر لازم است، مانند خطر آلودگی هوا، خطر آنفلوآنزا را جدی بگیرد و مدارس را تعطیل كند؛ طبیعتا این‌كه بچه‌ای با آنفلوآنزا پشت نیمكت بنشیند، اصلا قابل توجیه نیست. در واقع روند مقابله با این موج، فقط مختص وزارت بهداشت نیست و نیازمند یك كار تیمی و شبكه محور همه سازمان‌ها و ارگان‌هاست. ‌