شما فقط چند ثانیه فرصت دارید!

مسابقه تلفنی رویش به زودی از شبكه 7 پخش می‌شود

شما فقط چند ثانیه فرصت دارید!

یكی از جذاب‌ترین لحظات یك مسابقه تلویزیونی برای مخاطب، شنیدن یا دیدن صدا یا تصویر خودش در تلویزیون است. وقتی مسابقه به طور زنده آن هم به شكل تلفنی پخش می‌شود این جذابیت چند برابر می‌شود. از سوی دیگر چنین مسابقاتی علاوه بر ایجاد هیجان میان شركت كنندگان، هزینه اش هم نسبت به مسابقات میدانی با دكورهای عظیم و عوامل فراوان كمتر است. بنابراین مسابقات تلفنی همیشه مخاطب خودش را داشته و با این‌كه یك تلفن، مجری و دستگاه رایانه دخیل بوده، اما پربیننده است. از این نوع مسابقات می‌توان به مسابقه در صد ثانیه با اجرای هومن حاجی عبداللهی، مسابقه نقشه گنج با اجرای بهمن هاشمی و ... اشاره كرد. در طول سال‌های اخیر به دلیل این‌كه چنین مسابقاتی درگیر آفت تكرار نشوند از روش‌های متفاوت بهره برده‌اند. حال شبكه هفت سیما در تازه ترین اقدام تصمیم به تولید مسابقه تلفنی با نام رویش گرفته كه ویژگی‌های خاص خودش را دارد. از سوی دیگر علاقه مندان برای رسیدن به جایزه ویژه باید سه مرحله تلفنی و سه مرحله بازی را پشت سر بگذارند. همچنین این مسابقه تلفنی برای اولین بار به صورت سه بعدی تولید می‌شود. به همین دلیل با علیرضا ابراهیمی، تهیه كننده مسابقه رویش به گفت‌وگو نشسته ایم.

رقابت در حوزه ترویج كشاورزی
معمولاً مسابقات تلفنی تلویزیونی در حوزه اطلاعات عمومی تولید و پخش شده و گاهی مسابقات در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، تاریخی، سیاسی و ... هم تهیه شده، اما عموم سوالات مسابقات تلفنی در حوزه اطلاعات عمومی تهیه می‌شود.  اما تهیه كننده مسابقه رویش حوزه جدیدی را برای سوالات این مسابقه دستمایه قرار داده است. ابراهیمی در این باره توضیح می‌دهد: رویش، مسابقه‌ای در راستای مهارت و آموزش در حوزه ترویج كشاورزی و رشته زیر مجموعه آن است. مسابقه رویش با همكاری موسسه آموزش و ترویج كشاورزی تولید و پخش آن از اواخر آذر ماه شروع می‌شود. این مسابقه قرار است روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبكه هفت سیما پخش شود.

اولین مسابقه سه بعدی تلویزیون
مسلماً هر تهیه كننده‌ای علاقه مند است به سراغ سوژه‌های جدید و بكر برود تا بتواند با ایده‌های جذاب، مخاطبانش را غافلگیر كند. به همین دلیل تهیه كننده مسابقه رویش هم دست به ابتكار جالبی‌زده و مسابقه تلفنی رویش را با حضور همكارانش در فضای سه بعدی طراحی كرده كه به گفته خودش اولین بار است مسابقه تلویزیونی در فضای سه بعدی طراحی شده است. این مسابقه تلفنی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده مجازی به صورت سه بعدی طراحی و ساخته شده و همچنین در بخشی از فضای دكور كروماكی استفاده شده است.


سوال و بازی
این مسابقه از دو بخش سوال و بازی تشكیل شده كه سوالات عمومی و تخصصی مرحله به مرحله و با انتخاب شركت كنندگان اجرا می‌شود. بخش بازی به صورت سه بعدی و توسط شركت كننده‌ها هدایت می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی برنامه این است كه تمامی طراحی و ساخت این مسابقه توسط مهندسان داخلی صورت گرفته است. تهیه كننده مسابقه رویش می‌گوید: ابتدا سؤالات در حوزه اطلاعات عمومی پرسیده می‌شود، اما به تدریج پیچیده تر خواهد شد و شركت‌كنندگان باید اطلاعات شان را در حوزه كشاورزی افزایش بدهند تا بتوانند پاسخگوی سوالات مسابقه باشند.وی ادامه می‌دهد: برای این مسابقه سه مرحله سوال و سه مرحله بازی در نظر گرفته ایم كه باید شركت كنندگان برای گرفتن جایزه نهایی، این شش مرحله را پشت سر بگذارند. همچنین سه مرحله بازی در نظر گرفته شده كه شامل تیر و كمان، ایستگاه آزاد و پرتاب بسكتبال است. البته بخش‌های بازی در فضای سه بعدی طراحی شده و شركت كنندگان در چنین فضایی باید این بازی‌ها را انجام بدهند.



محدودیت سنی نیست!

معمولاً سازندگان مسابقات برای شركت كنندگان شرایط سنی می‌گذارند. ابراهیمی در پاسخ به این سوال كه آیا محدودیت سنی برای شركت كنندگان وجود دارد، می‌گوید: محدودیت سنی نداریم و بعد از ثبت نام شركت كنندگان آنها را در مسابقه شركت می‌دهیم.
وی درباره گروه اتاق فكر عنوان می‌كند: در اتاق فكر برنامه پنج نفر هستند كه دو نفر در حوزه كشاورزی، یك نفر در رشته جامعه شناسی و دو نفر در حوزه فضای مجازی آی تی حضور دارند. برای این مسابقه سوالات متنوعی طراحی شده است. نكته قابل تامل این است با وجود این‌كه سه روز است آنونس برنامه پخش می‌شود بالغ بر هزار پیامك به ما ارسال شده و خواستار این بوده‌اند كه درباره فرهنگ و آداب و رسوم شهرشان در حوزه كشاورزی و ... سوالاتی مطرح شود.


تغییرات مسابقه
به گفته تهیه كننده مسابقه رویش قرار است برای این‌كه مسابقه برای مخاطبان و شركت كنندگان به تكرار نیفتد، طراحی مسابقه هر چند وقت یك بار تغییر كند. همچنین بازی‌ها هم شامل حال این تغییرات می‌شود. وی ادامه می‌دهد: ما سعی می‌كنیم گرافیك برنامه را هم متنوع كنیم تا مسابقه رویش برای مخاطبان جذابیت‌های بصری داشته باشد.وی می‌افزاید: برای نوشتن نرم افزار این مسابقه یك سال و دو ماه زمان گذاشته ایم. هنوز هم مجری مسابقه مشخص نشده است كه ظرف چند روز آینده مشخص می‌شود. تلاش می‌كنیم این مسابقه تا اواخر آذر روانه آنتن شود و شركت كنندگان برای حضور در این مسابقه می‌توانند به سامانه 3000078 مراجعه كنند.