بسیار سفر باید...

عوامل مجموعه مستند «عشق سفر» از ویژگی‌های این برنامه می‌گویند

بسیار سفر باید...

معرفی مناطق گردشگری، اقامتگاه‌های بومگردی و گردشگری آسان از اهداف سازندگان مجموعه مستندی به نام «عشق سفر» است كه به تازگی پخش آن از شبكه مستند آغاز شده است. مجموعه‌ای كه در پخش اول نتوانست آن‌طور كه باید دیده شود. با این حال یكی از نكات مثبت این مجموعه حضور هنرمندانی است كه در این سفر گروه را همراهی كرده و اتفاقات جالبی را برای مخاطبان خود رقم زده‌اند. هنرمندانی كه هر كدام با توجه به معیاری كه گروه سازنده در نظر داشته، انتخاب و دعوت به همكاری شدند. عشق سفر در 20 قسمت به تهیه‌كنندگی سیده معصومه پورحسینی و كارگردانی محمدعلی رخشانی، علیرضا دهقان، هادی زارعی و جعفر میراشرفی تولید شده است. این مجموعه با حضور چهره‌های مختلف سینما و تلویزیون به معرفی مناطق گردشگری، چون غار‌ها، كویر‌ها، آبشار‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی و همچنین معرفی لباس‌های محلی و سنتی، انواع غذا‌ها و خوراكی‌های محلی مناطق مختلف ایران می‌پردازد. در هر قسمت از این مجموعه تلویزیونی یك بازیگر یا زوج ایران‌گرد با یاری «بلد»های محلی سفر خود را به یكی از مناطق دیدنی ایران آغاز می‌كنند و بینندگان را در لذت همراهی و تماشای جاذبه‌های كشور شریك خواهند كرد. از این رو جام‌جم با تهیه‌كننده و دو نفر از هنرمندانی كه در این سفر گروه را همراهی كرده‌اند گفت‌وگویی داشته كه در ادامه می‌خوانید.

كوه‌ها به هتل تبدیل شده‌اند
مهدی امینی‌خواه، بازیگری كه به‌زودی با مجموعه «وارش» در شبكه سه حضور خواهد داشت، یكی از هنرمندانی است كه در این سفر با گروه همكاری داشت. وی در این باره به جام‌جم گفت: من به یكی از شهرهای اطراف سرچشمه كرمان سفر كردم كه متاسفانه نام شهر خاطرم نیست. چون كار مربوط به یكی دو سال قبل است. اما تجربه جالب و جذابی بود. وی در ادامه نیز درباره تجربه همكاری با این گروه توضیح داد: من تا پیش از این سفر آن شهر را نمی‌شناختم و سفری هم به آنجا نداشتم و از طریق این سفر با مردم و جاذبه‌های گردشگری آن منطقه آشنا شدم. نكته‌ای كه در این سفر برایم جالب بود این بود كه ما به روستایی سفر كردیم كه در آنجا كوه‌های سنگی وجود داشت كه غار در آن كوه‌ها بود و مردم پیش از این در آن غارها زندگی می‌كردند و بعد به هتل تبدیل شدند. به نظرم خیلی جالب بود و می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. البته هنوز برای مردم خیلی ناآشناست. اما برای من خیلی زیبا و جالب بود. امینی‌خواه درباره خاطراتش از این سفر افزود: آن منطقه بسیار مردم مهمان‌نوازی داشت. ضمن این‌كه با بافت سنتی و بومگردی و فرهنگ گردشگری و غذاها و فرهنگ بومی این منطقه آشنا شدم و به نظرم خیلی می‌توان از این منطقه به نفع گردشگری بهره‌برداری كرد. البته نیاز به حمایت مالی و برنامه‌ریزی و مدیریت منسجمی دارد. چون منطقه بسیار زیبایی برای گردشگری است كه من نمونه‌ای از آن را در یكی از كشورهای جهان دیده بودم و فكر نمی‌كردم چنین منطقه‌ای را در ایران هم ببینم. نكته جالب دیگر كه به زیبایی این منطقه ندیده بودم. چون كوه‌ها تبدیل به هتل شده بودند و از این نظر می‌توان آنجا را به یك منطقه گردشگری خوب تبدیل كرد.




سفر نوعی مطالعه میدانی است
امیرحسین صدیق یكی از هنرمندانی است كه علاقه بسیاری به سفر دارد. وی در این مجموعه نیز از شمال تا جنوب به شهرهای مختلفی سفر كرده كه در این باره به جام‌جم گفت: من به سفر خیلی علاقه‌مند هستم چون فكر می‌كنم سفر به نوعی مطالعه میدانی است. من در این برنامه به شهرهای مختلفی سفر كردم. از كرمان و رفسنجان گرفته تا شهرهای شمالی ایران و تبریز و به خیلی از شهرها سفر كردم. وی در ادامه درباره آشنایی‌اش با مناطقی كه در برنامه سفر كرده هم توضیح داد: با برخی از مناطق آشنایی داشتم و پیش از این هم سفر كرده بودم. اما مناطقی هم بودند كه برای نخستین بار به آنجا سفر می‌كردم و آشنایی با فرهنگ آن منطقه برایم خیلی جالب بود. به‌خصوص كویر لوت كه شخصا به آنجا سفر نكرده بودم و برایم خیلی جذاب بود و از این سفرها خاطرات بسیاری هم دارم. از جمله شكستن سرم با چوب كه باعث مجروح شدن سرم شد. صدیق در پایان درباره خاطرات سفر در این برنامه بیان كرد: تقریبا من در هر شهری كه سفر كردم، نان هم پختم. اما نكته مهم سفرهای من این است كه چقدر مردم خونگرم و مهمان نوازی داریم و كشور ما چقدر مستعد و آماده گردشگر داخلی و خارجی است. در این سفرها به مناطقی رفتم كه حتی برای من كه خیلی اهل سفرم تازه بود. اما متاسفانه هیچ حمایتی نمی‌شود تا بتواند جذب گردشگر كند. آن هم در این وضعیت اقتصادی كه می‌تواند اتفاقات خوبی را برای مردم آن مناطق رقم بزند. نكته دیگر این‌كه این مجموعه هر بار كه پخش شده به قدری اطلاع‌رسانی ضعیفی دارد كه حتی من كه حدود یك سال و اندی با این گروه همراه بودم، از زمان پخش آن مطلع نشدم.


ایران ظرفیت گردشگری بسیاری دارد
معصومه پورحسینی تهیه‌كننده عشق سفر در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص شكل‌گیری این مجموعه بیان كرد: تولید این كار و مراحل اولیه‌اش اواخر سال 96 آغاز شد كه پخش اصلی آن هم از شبكه سه بود. چون این برنامه مشاركتی بود؛ یعنی ما پیشنهاد این كار را در جهت معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرهای كوچك و بزرگ و حتی روستاهای ایران دادیم كه مورد توافق قرار گرفت كه به صورت مشاركتی با شبكه سه این مجموعه تولید شود. به هر حال با توجه به شرایط اقتصادی مردم نمی‌توانند سفرهای بزرگ داشته باشند. عده‌ای هم محدودیت سفر دارند و به عنوان مثال فقط به شمال یا بخشی از جنوب كشور و به مشهد سفر می‌كنند. در صورتی كه ما ظرفیت‌های گردشگری بسیاری حتی در روستاهای كشور داریم كه اگر بتوان روی آنها سرمایه‌گذاری كرد، می‌تواند ایجاد انگیزه و شغل كند تا افرادی كه در آن مناطق زندگی می‌كنند، به شهرهای بزرگ برای كار مهاجرت نكنند. به همین دلیل ما در روستاهای كوچك هم كه برای این مجموعه كار كردیم، سعی داشتیم تا گردشگری را آسان كنیم.
وی همچنین در ادامه درباره انتخاب شهرها و روستاها نیز افزود: اولویت ما مناطقی بود كه كمتر برنامه گردشگری درباره آنها ساخته شده بود یا این‌كه در حال حاضر زیرساخت‌ها آمادگی پذیرش بیشتر گردشگری را دارد. به عنوان مثال نخستین برنامه ما درباره شهر یزد بود. چون كمتر كسی می‌داند كه شهر یزد در یونسكو به ثبت رسیده كه ما در این برنامه با همین نگاه با آقای مهران رجبی همراه شدیم. مخاطب دید كه آقای رجبی با دوچرخه در خیابان‌ها و كوچه‌های یزد رفت و آمد می‌كرد. چون یزد به شهر دوچرخه‌ها معروف شده است. در كنار چنین مواردی سراغ روستاهایی رفتیم كه شاید نام آنها به گوش شما هم نرسیده باشد. بنابراین سعی كردیم با این اولویت‌ها سراغ برخی شهرها و روستاها برویم.
هنرمندان مردمی و اتفاقات هیجان‌انگیز
این تهیه‌كننده درباره دلیل حضور هنرمندان و نحوه انتخاب آنها در برنامه هم توضیح داد: یكی از نكاتی كه به هر حال برای مردم ما جذاب است، حضور هنرمندان در برنامه‌هاست و این‌كه هنرمند بتواند نماینده‌ای از طرف مردم در آن منطقه باشد. در این میان سعی كردیم هنرمندان متفاوت را با نگاه‌های متفاوت هم دعوت كنیم كه جذابیتی را برای كل برنامه به همراه داشته باشد. ضمن این‌كه آن هنرمند هم خودش را از جنس مردم بداند و در این سفر در كنار مردم آن منطقه قرار بگیرد. از این رو هنرمندانی كه انتخاب شدند، در سفر با مردم كار می‌كردند و كنار آنها روی زمین می‌نشستند و با آنها غذا می‌خورند یا نان می‌پختند. از این رو هنرمندانی را انتخاب كردیم كه مردمی تر هستند. ضمن این‌كه هنرمندانی باشند كه برخی اتفاقات هیجانی را در سفر بپذیرند. به عنوان مثال هنرمندی كه بتواند در یك قسمت از برنامه از نخل بالا برود و غواصی یا پرواز كند. از این رو عده‌ای ممكن بود كه بترسند و علاقه‌ای به این سفر نداشته باشند. به همین دلیل عده‌ای انتخاب شدند كه علاقه‌مند به این اتفاقات هیجانی بودند. ضمن این‌كه امیرحسین صدیق از بقیه دوستان علاقه‌مندتر به این نوع اتفاقات هیجان‌انگیز بود و موقع شكستن چوب تكه‌ای از آن با صورتش برخورد كرد كه در برنامه هم ضبط شد. البته ما در این برنامه خوشبختانه با هیچ مشكل خاصی رو‌به‌رو نشدیم.
وی در پایان نیز درباره كار با چند كارگردان هم عنوان كرد: سعی كردیم از حضور تعدادی از دوستان كارگردان در این مجموعه بهره بگیریم كه به نوعی با آن منطقه آشنایی دارند. از این رو با این افراد همكاری كردیم. گرچه در این زمینه گاهی هم با مشكل برخورد كردیم كه به هر حال در هر كاری طبیعی است. این كار هم سختی‌های خودش را داشت.