سالی 3 میلیون یورو بسته، غرامت هم می‌گیرد!

افشاگری نماینده مجلس درباره قرارداد فدراسیون و مارک ویلموتس

سالی 3 میلیون یورو بسته، غرامت هم می‌گیرد!

شاید نزدیك به
یك ماه قبل بود كه
خبری منتشر كردیم
مبنی بر این‌كه مارك ویلموتس قراردادی به ارزش سه میلیون یورو با فدراسیون فوتبال برای سال اول امضا كرده است. خیلی‌ها از كنار این خبر به سادگی گذشتند چون تصور می‌كردند واقعی نیست. هیچكس باور نمی‌كرد فدراسیون فوتبال به این مربی كه مربی درجه دو اروپا به حساب می‌آید و بیكار بوده، چنین پولی پرداخت كند. از سویی بعد از اتمام قرارداد كارلوس كی‌روش با فدراسیون كه ارزش آن 8/1 میلیون دلار بود، فدراسیون اعلام كرد به دنبال مربی ارزان‌تر و البته با كلاس جهانی بالاتر نسبت به كی‌روش است. وقتی قطعات پازل را در كنار هم قرار می‌دادید مطمئن می‌شدید خبر درست نیست و فدراسیون فوتبال هرگز چنین كاری نكرده است.
مهدی تاج، رئیس فدراسیون هم بارها و بارها گفت مربی جدید هم قیمتش مناسب است و هم اسم و رسم‌دارتر از كارلوس به حساب می‌آید، اما وقتی ویلموتس آمد این سوال برای همه به وجود آمد كه آیا او بزرگ‌تر از سرمربی سابق رئال مادرید، پرتغال و دستیار فرگوسن است؟!
بعد از گزارش جام‌جم درباره رقم قرارداد ویلموتس، كم‌كم رسانه‌های دیگر هم وارد بازی شدند و اخباری در این زمینه منتشر كردند. برخی نوشتند سه میلیون دلار و برخی هم سه میلیون یورو را تایید كردند. حالا اما خبر سه میلیون یورو از سوی یكی از نمایندگان مجلس كه عضو فراكسیون ورزش هم هست، تایید شده است.
احسان قاضی‌زاده‌هاشمی در این باره می‌گوید: «همان‌طور كه در رسانه‌ها اعلام شد رقم قرارداد ویلموتس برای سال اول سه میلیون یورو بوده است و من شنیدم قبل از بازی با عراق كه او حتی حاضر نمی‌شد بیاید تیم را هدایت كند و به ایران نیامد و سرانجام سه چهار روز قبل از بازی آمد؛ چون رفتند و به او یورو تحویل دادند و بخشی از قرارداد انجام شد تا او برای بازی با عراق بیاید، ولی ما باخت بسیار بدی دادیم.»
قاضی‌زاده‌هاشمی یك ایجنت ایرانی در هلند را عامل انتقال ویلموتس به تیم ملی معرفی می‌كند: «شنیده‌ام در آوردن ویلموتس برخی دلالان فوتبال از جمله برخی ایرانیان ساكن هلند نقش داشتند و یك نفر از هلند نقش ایفا كرده است. در نهایت ویلموتس سرمربی ایران شد، آن زمان هم بحث مطرح بود كه چرا او در ایران قرارداد امضا نمی‌كند؟ نهایتا آقای تاج به سفارت ایران در بلژیك رفت و قراردادی را امضا كردند كه متن آن شفاف نبود.»
او اعلام می‌كند وقتی پول ویلموتس از جیب دولت و ملت پرداخت شده، نباید چیزی برای پنهان كاری وجود داشته باشد. قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه می‌دهد: «ایشان پیش از بازی با عراق دو میلیون یورو در تركیه از ایران گرفت و تازه نمی‌خواست بیاید. ایشان برای غرامت هم بین دو تا سه میلیون یورو درخواست كرده‌اند. این‌كه مذاكرات تاج با ویلموتس به كجا خواهد رسید جای سوال و ابهام دارد.»
مجلس شورای اسلامی حالا حساسیت بیشتری روی قرارداد پیدا كرده است. دیگر نمایندگان مجلس هم روز گذشته به ماجراهای عجیب قرارداد ویلموتس واكنش نشان دادند. گویا قرار است موضوع به صحن مجلس هم كشیده شود. دیروز همچنین خبر رسید مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در تركیه حضور دارد تا با مارك ویلموتس بلژیكی پای میز مذاكره بنشیند. دو طرف برای پایان همكاری هیچ شك و تردیدی ندارند، ولی روی جزئیات فسخ قرارداد باید توافق كنند. ویلموتس می‌گوید ایران قرارداد را نقض كرده، بنابراین باید بخش قابل توجهی از قرارداد او را پرداخت كند. طبق گفته قاضی زاده هاشمی او حدود سه میلیون یوروی دیگر درخواست كرده و این اتفاق خوبی برای فدراسیون فوتبال نیست.
روز گذشته روابط عمومی این فدراسیون بیانیه‌ای منتشر كرد و جواب قاضی‌زاده‌هاشمی را داد. این فدراسیون در بیانیه خود با رد دستمزد سه میلیون یورویی ویلموتس، از رسانه‌ها خواست برای تایید اخبار سراغ افراد مطلع و مرتبط بروند. این در حالی است که در ماه‌های گذشته حداقل هیچ‌یك از مسؤولان فدراسیون در این زمینه پاسخگو نبوده‌اند. از سویی در بیانیه فدراسیون خبری از تكذیب پرداخت دو میلیون یورو به مارك ویلموتس دیده نمی‌شد! یعنی آنها با تكذیب نكردن این خبر مهم تایید كردند كه در اولین قسط به این مربی چنین پول گزافی را پرداخت كرده‌اند.