ناظری قونیه را تحریم كرد

مولانا‌خوان ایرانی امسال در مراسم تولد این شاعر نمی‌خواند

ناظری قونیه را تحریم كرد



شهرام ناظری، خواننده موسیقی ایرانی است. خواننده‌ای كه صدای پرشور و تاثیرگذارش به سروده‌های مولانا گره خورد و او را در جهان به عنوان خواننده‌ای به همه شناساند كه روح اشعار مولانا را در موسیقی جاری كرده و شنیدنی‌تر می‌كند. آنقدر كه غیرفارسی زبان‌هایی كه اجراهای او را دیده و آثارش را شنیده‌اند، با توجه به ریتم‌ها و آهنگ‌های مناسبی كه در موسیقی و خوانندگی‌اش به اشعار مولانا افزوده شده، در صدد آشنایی بیشتر با این عارف و شاعر ایرانی برآمده‌اند.
او در اجرای اشعار مولانا در بین خوانندگان كشورهای فارسی‌زبان پیشرو بوده و آلبوم‌های «مثنوی موسی و شبان»، «گل صد برگ»، «یادگار دوست»، «مولویه»، «سفر به دیگر سو» و بسیاری از آلبوم‌های دیگر ناظری یا به طور اختصاصی برای مولانا اجرا شده‌اند یا این كه در اغلب آلبوم‌ها لااقل یكی دو قطعه براساس شعرهای او انتخاب شده است.  
این خواننده هر سال اواخر آذر ماه و همزمان با اجرای برنامه‌هایی كه به مناسبت تولد مولانا در قونیه مدفن این شاعر برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌كرد. حضوری كه البته مخاطبانی هم از كشورهای مختلف جهان داشت و اتفاق خوبی هم برای برگزاركنندگان این برنامه بود و هم برای ناظری كه با مخاطبان تازه‌ای روبه رو شده و با آنها ارتباط برقرار كند. این خواننده اما اعلام كرد امسال قصد حضور در قونیه و برگزاری كنسرت را ندارد.
ناظری در بیانیه‌ای كه منتشر كرده، نوشته است: امسال برای همدردی با درد و رنج زنان، مردان و كودكان كرد سوریه و به احترام مردم فداكار و نازنین كشورم كنسرت آذر ماه در قونیه را برگزار نخواهم كرد؛ چراكه مولانا سخنگوی وجدان انسانی و منادی صلح و دوستی در جهان است. او همواره درس خوبی، انسانیت و عشق را در 70 هزار بیت آواز كرده است.
این اقدام ناظری طبعا اگر با همراهی هنرمندان دیگر كشورها و همچنین هنرمندان كشور تركیه همراه شود، می‌تواند پیام مهمی برای سیاستمدارانی از جمله اردوغان داشته باشد. مرزهایی هست كه اگر هنرمندان به طور محكم و مشخص مرزهای خود را از سیاستمداران جدا كنند، می‌شود به مرور زمان شاهد اتفاقات خوبی در جهان بود. اتفاقاتی كه لااقل نشان از آن خواهد داشت كه هنرمندان حاضر نیستند به هر قیمتی پا روی هر صحنه‌ای بگذارند و اتفاقات سیاسی را كه موجب مرگ انسان‌های بی‌گناه می‌شود به آسانی فراموش نمی‌كنند.