پیام‌رسان چشم‌بادامی

«تیك‌تاك» یك شبكه اجتماعی چینی به پدیده این روزهای فضای مجازی تبدیل شده است

پیام‌رسان چشم‌بادامی

چند روز یپش بود كه خبری مبنی بر رشد شبكه اجتماعی تیك‌تاك (TikTok) در فضای مجازی و در میان كاربران سراسر جهان منتشر شد. این خبر نشان می‌داد این پلتفرم در حال حاضر یكی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در جهان به شمار می‌آید و توجه بسیاری از مردم جهان را به‌خود جلب كرده است. دانلود برنامه تیك‌تاك در حال حاضر از مرز 80 میلیون بار در آمریكا و 800‌میلیون بار در سراسر جهان عبور كرده و این در حالی است كه این رقم شامل كاربران اندروید در كشور چین نمی‌شود. اما این شبكه اجتماعی چطور توانست خود را به جمع پلتفرم های محبوب تلفن همراه برساند؟

 نرم افزاری به نام تیك تاك
TikTok نرم‌افزاری است كه در آن كاربران می‌توانند ویدئوهای كوتاهی از 15 ثانیه تا سه دقیقه ضبط كنند و با افزودن موسیقی، افزایش یا كاهش سرعت یا افزودن فیلتر به آن، ویدئو خود را با دیگران به اشتراك بگذارند. كاربران در این پلتفرم نیز می‌توانند مانند آنچه در اینستاگرام اتفاق می‌افتد، برای ویدئو‌ها كامنت بگذارند، آنها را لایك كنند و اكانت دیگر كاربران را دنبال كنند. علاوه بر این، این ویدئو‌ها را می‌توان در سایر شبكه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام نیز به اشتراك گذاشت. این برنامه كه سال 2016 شروع به كار كرد، با تبلیغاتی كه در اینستاگرام و اسنپ چت انجام داده توجه بازارهای بین‌المللی را نیز به خود جلب كرد و از همین رو بسیاری از فعالان مطرح در شبكه‌های اجتماعی و چهره‌های مشهور مانند جیك پاول، جیمی فالن و تونی هاوك هم به آن پیوسته‌اند.
 رشد سریع در جهان
تیك‌ تاك ظرف دو سال توانست خود را به جایگاهی برساند كه اكنون از آن به عنوان رقیبی برای نت‌فلیكس، یوتیوب، اسنپ‌چت و حتی فیس‌بوك یاد می‌كنند.این برنامه توانست در بیش از 150 كشور دنیا كه به 75 زبان صحبت می‌كنند، نزدیك به یك میلیارد دانلود را برای خود ثبت كند. نكته جالب این برنامه آن است كه محیط كار با آن به گونه‌ای طراحی شده كه نیازی به ترجمه ندارد و استفاده از آن بسیار آسان است. این ویژگی، برگ برنده تیك‌ تاك در مقایسه با نرم‌افزارهای مشابه چینی همانند وی‌چت یا تنسنت محسوب می‌شود. جالب است بدانید بر اساس اطلاعاتی كه توسط شركت Sensor Tower كه در زمینه گوشی‌های هوشمند به پژوهش و جمع آوری آمار می‌پردازد منتشر شد، درآمد نرم افزار تیك تاك در سال 2018 نسبت به سال قبل 3 برابر شده است. همچنین طبق گزارش Apptopia، شركت دیگری كه در زمینه جمع آوری اطلاعات دنیای فناوری فعالیت می‌كند، تیك تاك در اكتبر 2018 بیشتر از فیس بوك، یوتیوب، اسنپ‌ چت و اینستاگرام دانلود شده است. به همین دلیل است كه گفته می‌شود در میان صدها شركت و استارت آپی كه قدم به عرصه وجود گذاشته‌اند، كمتر پیش آمده شركتی بتواند همانند شركت نوپای چینی بایت دنس، خالق نرم افزار تیك‌ تاك (TikTok)، مسیر رشد و محبوبیت را با چنین سرعتی بپیماید.
 دسترسی در ایران
مهر ماه امسال بود كه از كار افتادن تیك تاك در ایران برای خیلی از مردم تبدیل به سوال شد و تعدادی از كاربران ایرانی این شبكه اجتماعی، آن را حذف كردند یا با محدودیت دسترسی به آن مواجه شدند. چند روز بعد البته برنامه تیك تاك طی روزهایی برای كاربران ایرانی به طور كامل از كار افتاد! البته كه هیچ گاه به طور رسمی مسدودسازی تیك تاك در ایران اعلام نشده اما با توجه به این كه بدون فیلترشكن دسترسی به آن امكان پذیر نبود برخی معتقدند این نرم‌افزار اساسا از داخل مسدود شده است.برخی كاربران در شبكه‌های اجتماعی اما می‌گویند طی سه روز اخیر تیك تاك حتی با فیلترشكن هم در دسترس نبوده و به نظر می‌رسد اساسا با مشكل از سوی خود سرورهایش هم مواجه است. البته برخی سرورها نشان دهنده بروز اشكال در شبكه تیك تاك در برخی نقاط جهان از جمله تا حدودی در ایران است. با این حال فعلا پرسش درباره دلایل از كار افتادن تیك تاك به سختی به جواب دقیقی می‌رسد. با این حال در ایران، بعضی از كاربران به تیك تاك دسترسی دارند و برخی دیگر با ورود به این شبكه اجتماعی با پیغام ارور مواجه می‌شوند.
 قابل توجه اپ‌های داخلی!
ژانگ ییمینگ،بنیانگذار استارت آپ بایت‌دنس به همراه تیم خود در طراحی تیك‌ تاك نشان داد كه می‌توانند علاوه بر بازار چین، در یك بازار بین‌المللی نیز با دیگر شركت‌های فعال، رقابت كنند. وی استراتژی مناسبی را برای تیك‌ تاك برگزید؛ به این معنی كه وی دو نسخه از این نرم‌افزار را تولید كرد كه یك نسخه برای چینی‌ها و متناسب با بازار اینترنت این كشور تولید و نسخه دیگر برای كاربرانی از سراسر جهان طراحی شد. آگوست 2018، شركت بایت‌دنس با تركیب برنامه Musical.ly با تیك‌ تاك، یك نرم‌افزار واحد را تحت عنوان تیك‌ تاك روانه بازار كرد و جالب آن كه ظرف سه ماه توانست، بالغ بر 30 میلیون كاربر را به نصب و استفاده از این برنامه ترغیب كند. نكته اینجاست كه در ابتدا محیط كار این نرم‌افزار بسیار ساده و كاربرپسند طراحی شد و با توجه به سابقه استفاده كاربر از این برنامه و عادت‌های وی در مشاهده ویدئوها، پیشنهادهایی به وی ارائه می‌كند. این برنامه از طریق آگهی‌ها و فروش محصولات مجازی همچون اموجی‌ها و استیكرها به كاربران، درآمد كسب می‌كند. نكته جالب تر ماجرا اما این است كه گزارش‌ها نشان می‌دهد تیك‌ تاك توانسته در كشورهای كمتر توسعه‌یافته، مناطق محروم كشورهای چین و هند و به طور كل، كشورهایی كه كاربران برای دسترسی به برخی نرم افزارها با محدودیت‌هایی مواجه‌اند، با استقبال خوبی مواجه شود.
 جای خالی نرم افزاری
از دل خاورمیانه
همه این ماجرا نشان می‌دهد در صورتی كه نرم‌افزاری بتواند با معیارهای استاندارد تولید شود، مردم از آن استقبال خواهند كرد.برای ساختن یك نرم افزار محبوب نباید دست به اتفاقات و اختراعات عجیبی زد! تنها باید با مردم صادق بود و به خواست و سلایق آنها احترام گذاشت. داستان عجیب و غریبی هم قرار نیست پشت آن باشد، تیك تاك نرم‌افزاری از كشور چین است كه ممكن است موارد فنی در برخی موارد هم‌سنگ دیگر نرم افزارهای خارجی هم نباشد، اما مردم سراسر جهان حالا با آن آشنا هستند و از آن استفاده می‌كنند. جالب است بدانید در ابتدای كار، افزایش محبوبیت تیك‌ تاك در میان جوانان و نوجوانان، نگرانی‌هایی را برای كشورهایی همچون آمریكا به وجود آورد و اخیرا كمیسیون تجارت فدرال این كشور، تیك‌ تاك را به دلیل اخذ نكردن اجازه والدین برای گردآوری اسامی، آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات شخصی افراد زیر 13‌سال، 5.7 میلیون دلار جریمه كرد! همچنین اواخر سال 2018، شركت فیس بوك كه تهدید تیك‌ تاك را برای خود بسیار خطرناك می‌دید، از نرم افزاری به نام Lasso رونمایی كرد كه عملكردی تقریبا مشابه با تیك‌ تاك را ارائه می‌داد و به زعم بسیاری از كارشناسان، صرفا برای خارج كردن این برنامه چینی از توجهات روزافزون كاربران طراحی و وارد بازار شده بود.