شرایط در مسیر سختی

شرایط در مسیر سختی


 ابوطالب آزادبخت، 38 ساله، راننده اسنپ، تپسی و الوپیك
 شغل من رانندگی است و در هر سه شركت اسنپ، تپسی و الوپیك كار می‎كنم. به جز همه اینها، سرویس مدرسه هم دارم و شرایط شغلی‏ام بعد از سهمیه‎بندی بنزین خیلی سخت شده است. روز بعد از سهمیه‏بندی بنزین، كرایه‏ها گران نشد و همه چیز خیلی عادی شروع شد، اما مشكلات ما بعد از آن آغاز شدند. از زمانی كه به تعمیرگاه مراجعه كردم و دیدم كه بعد از سهمیه‏‎بندی، قیمت لوازم یدكی خودرو‌ بیشتر شده است. حالا قطعات ماشین گران شده است و افرادی مثل من‌‌ که استهلاك ماشین‌‌شان خیلی بالاست، باید هزینه بیشتری پرداخت كنند. اگر تا دیروز واتر پمپ پراید، صد هزار تومان بود، حالا قیمت این وسیله 300 هزار تومان شده است. قبل از سهمیه‏بندی بنزین، من با اسنپ روزی 200 هزار تومان درآمد داشتم، بعد از سهمیه‏بندی اما با این شرایط، درآمدم نصف شده است. برای این كه مشكلات سهمیه‏بندی و استهلاك را كمتر كنم، بعد از این كه سرویس مدارسم را می‏برم، در راه رفت و برگشت، برای این كه ماشین خالی برنگردد، برنامه اسنپ و تپسی را روشن می‏كنم. با این كار حداقل در مصرف بنزین صرفه‏جویی كرده‎ام.
بزرگ‌ترین مشكل ما اما به شكل سهمیه‏بندی كه شركت وعده داده‎ است، برمی‏گردد. قرار بود سهمیه‏بندی براساس پیمایش باشد، یعنی این كه به ازای هر صد كیلومتر، در كارت اعتباری‎مان مابه‎التفاوت سوخت‌ پرداخت شود، اما این مابه‏التفاوت و سوخت حداقل برای من اعمال نشده است.
از شركت نفت درباره سوختی كه قرار بود به ما تعلق بگیرد، پرسیدیم و آنها گفتند سهمیه را به شركت تان داده‏ایم و آنها باید سهمیه را در اختیارتان قرار دهندY اتفاقی كه البته نیفتاده است. تپسی هم قول‎هایی داده است. در ابتدای سهمیه‎بندی قرار بود، هزینه سوختی را كه اضافه می‎خریم به حسابمان واریز كنند. در ابتدا گفتند كه پرداخت مالی را ماهانه و بعد هم گفتند به صورت هفتگی انجام می‌دهند. از زمانی كه قول داده‏اند دو هفته می‏گذرد اما سهمیه‎ای به ما نداده‎اند. جالب‎تر این كه برخی همكارانم كه سهمیه به آنها تعلق گرفته، زمانی كه به جایگاه سوخت مراجعه كرده‏اند، از حسابشان سوخت كسر شده اما سوخت به قیمت آزاد در اختیارشان قرار گرفته است.
یك مشكل دیگر هم داریم و این كه قبلا اسنپ اعلام كرده بود در ساعات پیك مسافر كه ساعت 4 بعدازظهر است، كمیسیون دریافت نمی‏كند، بعد از سهمیه‎بندی اما این قانون را لغو كرده و حالا كمیسیون دریافت می‎كند. بعد از سهمیه‎بندی بنزین، شرایط برای راننده‎ها سخت‏تر شده است.