مهندسی ایرانی توان انجام هر کاری را دارد

مهندسی ایرانی توان انجام هر کاری را دارد


شاید تا چند سال پیش خودکفایی در تولید بنزین آرزوی خیلی از مردم و مسئولان کشور بود اما اکنون ایران یک صادرکننده بنزین در منطقه است. توان مهندسان ایرانی در سال‌های اخیر آن‌قدر زیاد شده که اجرای هر پروژه‌ای توسط این افراد دور از ذهن نیست. در طراحی، ساخت، اجرا و تأمین قطعات و تجهیزات پروژه‌هایی نظیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 70درصد توان داخل رسیدیم که این دستاورد بزرگی برای کشور است و اگر امروز بخواهیم چنین پالایشگاهی که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است بسازیم 100درصد داخلی خواهد بود. در بیانیه گام دوم انقلاب تکیه بر توان داخل، استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و جوان‌گرایی تأکید شده است. در این راستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم در قرارگاه خاتم فعالیت‌های مرتبط با این موضوعات حتماً اجرایی و عملیاتی شود. در بحث اجرای اقتصاد مقاومتی ضعف‌هایی در کشور داریم، امروز خام‌فروشی گریبان ما را گرفته و نمی‌توانیم نفت بفروشیم در حالی که در همین دوره تحریم بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌ها به راحتی صادر می‌شود و پول آن را می‌گیریم. مقام معظم رهبری بارها بر توقف خام فروشی تاکید دارند در همین موضوع نفت اگر فرآورده سازی را در دستور کار قرار داده بودیم امروز مشکل تحریم نداشتیم. امروز بنزین و گازوئیل ما به راحتی صادر می‌شود و پول آن را هم می‌گیریم، اما در صادرات نفت مشکلاتی وجود دارد. ما یکدرصد جمعیت جهان و 7درصد مواد معدنی معادل حدود 57 میلیارد تن ذخایر داریم که از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.
کشور در عرصه فولاد و آلومینیوم توانمند است اما به عنوان مثال در تأمین پودر آلومینا مشکلاتی داریم و این به دلیل عدم توجه به زنجیره ارزش است. دارایی‌های زیادی در دست دولت قرار دارد که باید از آنها استفاده شود یا نقدینگی‌های بالایی که در دست مردم است باید به سمت توسعه زیرساخت‌ها هدایت شود. به عنوان مثال وزارت نیرو در اغلب شهرها زمین‌هایی دارد که از گذشته برای ساخت مخازن انتخاب کرده است اما از یک‌دهم آن فقط برای ساخت مخزن استفاده شده و بقیه بلااستفاده مانده است که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
قرارداد با دولت
قرارگاه خاتم در عموم پروژه‌ها قرارداد با دولت دارد و عددی در لایحه بودجه هر سال برای قرارگاه در نظر گرفته می‌شود که در سال 98 رقم 970 میلیارد تومان است. همه دریافتی‌های قرارگاه خاتم از ردیف اختصاصی خزانه است و این منابع با کنترل دولت و حضور ذی‌حساب وزارت اقتصاد در مجموعه قرارگاه صورت می‌گیرد. اگر دولت هم منابع نداشته باشد ما در بخش تهاترها با دولت همکاری می‌کنیم مثلاً ملک یا سهام شرکت‌ها را به عنوان طلب دریافت کرده و آن را نقد کرده و به طلبکاران خود پرداخت می‌کنیم.
فاز 4 ستاره خلیج فارس اهمیت زیادی دارد
 فاز 4 ستاره خلیج‌فارس توان 130 هزار بشکه را دارد اما اجرای پروژه سیراف عملاً 6 سال زمان می‌برد بنابراین فاز 4 چون زیرساخت‌های آن آماده است اولویت‌های بیشتری دارد و قابلیت این را دارد که در 18 ماه تکمیل شده و بار کشور را به دوش بکشد. اخیراً پژوهشگاه سازندگی مشترک با دانشگاه امام حسین (ع) در دانشگاه امام حسین راه‌اندازی کرده‌ایم. 2 هزار نفر نیروی پاسدار داریم و امسال طبق طرحی 500 نخبه را جذب و کادر سپاه می‌کنیم.
پرداخت مالیات انجام می‌شود
ما دو دسته مجموعه داریم یکی شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه که از بدو تأسیس مالیات پرداخت می‌کنند و همچنین مؤسسات قرارگاه تا سال 91 معاف از مالیات بودند، اما از سال ۹۱ در حال پرداخت مالیات هستند. مالیات تکلیفی از ابتدای قرارگاه پرداخت شده است، همچنین مالیات بر ارزش افزوده را از ابتدای این قانون پرداخته‌ایم. در سال گذشته به عنوان نمونه ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات توسط مجموعه قرارگاه پرداخت شده است.