از خودمان توقع داشته باشیم، نه دیگران

در نشست خبری برنامه «خونه اینجاست» شبكه آموزش مطرح شد

از خودمان توقع داشته باشیم، نه دیگران

 نشست خبری برنامه شامگاهی «خونه اینجاست» شبكه آموزش چند روز پیش از پخش برنامه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این مراسم دكتر مسعود احمدی‌افزادی مدیر شبكه آموزش، مهدی خلجی مدیرگروه مهارت‌های تخصصی و عمومی شبكه آموزش  سیما، مریم فیروزی تهیه‌كننده، فوژان احمدی مجری و حمید پارسا مجری و گزارشگر برنامه حضور داشتند. در ابتدا تهیه‌كننده توضیحاتی درباره این برنامه به خبرنگاران ارائه كرد و در ادامه به همراه مجری و مدیر شبكه پاسخگوی سؤالات خبرنگاران پیرامون این برنامه شدند. جام‌جم گزارشی از این نشست را تهیه كرده كه در ادامه می‌خوانید:
 برنامه‌ای از جنس مردم
مریم فیروزی، یكی از تهیه‌كنندگان برنامه «خونه اینجاست» در ابتدای نشست بیان كرد: خیلی‌ها من را به عنوان تهیه‌كننده برنامه‌های علمی می‌شناسند. اما زمانی كه پیشنهاد این برنامه از سوی مدیر شبكه به من شد در ابتدا كمی نگران‌كننده بود. اما تجربه من در این مدت محدود نشان داد كه نگاه كردن به آدم‌ها ابتدا ساده است، اما وقتی به آنها دقت می‌كنیم، می‌بینیم هركدام از آنها داستان و زندگی متفاوتی دارند.  وی ادامه داد: این برنامه از روز یكشنبه اول دی ساعت 21 به مدت یك ساعت به‌صورت زنده روزهای شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبكه آموزش می‌رود. در فضایی كه برای این برنامه تدارك دیده‌ایم جرات كردیم وارد فضای جدیدی شویم. این برنامه شامگاهی در حوزه مهارت‌های اجتماعی تدارك دیده شده و برای تمام افراد جامعه دیدنی سرگرم‌كننده و شاد‌كننده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار جام‌جم در خصوص این‌كه تا چه حد در برنامه قرار است به مطالبات مردم پاسخ داده شود و درددل‌هایشان به گوش مسؤولان برسد، گفت: شعار برنامه ما «بهترین خود باش» است. ما فقط در این برنامه با خودمان طرف هستیم و از هیچ كس دیگر سؤالی نداریم. من هر روز قرار است بهترین خودم باشم و عمیقا معتقدیم كه جامعه از افراد تشكیل شده و این افراد پدر و مادر هستند. از این رو اگر امروز گله‌ای از مسؤولان داریم، در واقع یك پایه عقب‌تر باید از مادرش گله كنیم. چون آن مادر نخواسته تا بهترین خودش باشد تا امروز هم فرزندش جوابگوی خوبی باشد. ما در این برنامه فقط با خودمان طرفیم. یعنی صبح كه از خواب بیدار می‌شویم، فقط از خودمان توقع داشته باشیم. بنابراین دیگر از كسی مطالبه نمی‌كنیم. ضمن این‌كه از این مطالبات هیچ‌وقت نتیجه نگرفتیم. چون قول‌هایی مقابل دوربین داده می‌شود كه هیچ ضمانت اجرایی ندارد.
فیروزی در پاسخ به سؤال دیگر جام‌جم درباره این‌كه سوژه‌های برنامه صرفا منحصر به تهران است یا نه هم عنوان كرد: نگاه ما در برنامه به كل ایران است. البته با كمك دوستان قرار است نگاهمان به سراسر ایران باشد.
 نگاه برنامه به كف جامعه است
مهدی خلجی، مدیر گروه مهارت‌های تخصصی و عمومی شبكه آموزش سیما نیز در ادامه عنوان كرد: مجوز ساخت این برنامه اسفند ۹۷ صادر شد و جریان فكری از همان جا آغاز به كار كرد كه ما باید چه كارهایی انجام دهیم. تاكید مدیر شبكه بر متفاوت بودن این برنامه بود كه اگر بخواهیم برنامه‌ای بسازیم باید خانواده محور با رویكرد مهارت اجتماعی باشد كه همه شبكه‌ها این برنامه‌ها را دارند و ما باید یك كار ویژه انجام دهیم. ایده‌های مختلفی مطرح شد و افراد جوانی برای این كار آمدند. برنامه‌ها از همان ابتدا نگاه و انتظارات مخاطب را متفاوت می‌كند كه مخاطب با آن ارتباط بگیرد و برایش سؤال پیش بیاید. همچنین با برنامه تعامل داشته باشند. از دكور تا خود برنامه، مدیر برنامه ایده‌هایی به ما ارائه دادند و ما چون برنامه زنده است دشواری‌هایی هم داریم. فرم این برنامه نو است و تلاش می‌كنیم كه جذاب باشد. نگاه و رویكرد اصلی این برنامه نگاه به لایه‌های واقعی و كف جامعه‌ای است كه داریم و در برنامه‌های مختلف سیما دیده نشده است و ما به مسائلی ورود كردیم كه بقیه به آن نپرداخته بودند.
 برخی مجریان راه را اشتباه می‌روند
فوژان احمدی، مجری برنامه نیز بیان كرد: من قبلا تجربه حضور در برنامه‌های خانواده‌محور را داشته‌ام، اما دغدغه ما این بود برنامه‌ای متفاوت بسازیم. چرا كه دغدغه خانواده‌ها نیز تغییر كرده است و اگر برنامه جدید نباشد، مخاطب را از دست می‌دهیم. سعی كردیم تمام بخش‌‌ها تازگی داشته باشد. ضمن این‌كه در شبكه‌های سیما برنامه شبانه گفت‌وگو محور و خانوادگی نداریم. من فكر می‌كنم این برنامه محفل خوبی می‌تواند برای خانواده‌ها باشد.



شعار ما «مردم، آموزش و مهارت» است
مسعود احمدی‌افزادی، مدیر شبكه آموزش نیز توضیحات مفصلی درباره برنامه و رویكرد شبكه آموزش داد و گفت: همه ما با تمام دشواری‌ها در حوزه رسانه می‌خواهیم یك قدم به سمت جلو برداریم. ما در حوزه شبكه آموزش در دوره جدید به دنبال مهارت هستیم. شعار ما مردم، آموزش و مهارت است. دانایی مبتنی بر توانایی می‌تواند ما را به جایی برساند، اما متاسفانه ما مملو از دانش‌های صرف و محصور شده‌ایم. از دانایی كمی دور شده و كمی بیشتر به سمت خوانش رفته‌ایم. ما در شبكه هفت به سمت مهارت حركت كرده ایم.
احمدی‌افزادی درباره توجه مجریان به زبان و ادبیات شیرین فارسی هم گفت: ما در شبكه آموزش دو ستاد بزرگ سازمانی را متولی هستیم. این شبكه به عنوان رئیس ستاد مهارت‌آموزی سیماست و همچنین به عنوان رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی شبكه‌های سراسری هم فعالیت می‌كند. بنابراین شبكه كار جدی باید در این دو حوزه انجام بدهد. البته دكتر پورحسین هم مدیر مجریان سیماست و وظیفه ساماندهی و سازماندهی و دوره‌ها و كارهای مختلف را برعهده دارد و هر شبكه یك امور مجریان دارد.