پروژه نجات شاهزاده

چرا کاخ سفید از دادگاه آل سعود در خصوص پرونده قتل خاشقچی حمایت کرد؟

پروژه نجات شاهزاده

سایه مرگ جمال خاشقچی، همچنان بر سر دربار سعودی سنگینی می‌کند. پس از این‌که ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان مثلث حامی جنایات رژیم سعودی از برگزاری نشست فوق العاده و ویژه شورای امنیت در خصوص بررسی پرونده قتل جمال خاشقچی جلوگیری کردند، هم اکنون یک دادگاه فرمایشی و کاملاً هدایت شده در ریاض، احکامی را در خصوص پرونده قتل خاشقچی صادر کرده است. دادگاه سعودی به‌تازگی پنج نفر را به علت قتل جمال خاشقچی به اعدام و سه نفر دیگر را به حبس طولانی مدت محکوم و سه نفر دیگر را از اتهامات تبرئه کرد. این در حالی است که سه نفر از عوامل کلیدی دخیل در قتل از اتهامات مبرا شدند. دادگاه جزایی ریاض، سعود القحطانی مشاور سابق ولیعهد سعودی،‌ احمد عسیری معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات این کشور و نیز محمد العتیبی سرکنسول سابق عربستان در استانبول را به دلیل ثابت نشدن اتهامات‌شان تبرئه کرده است، حال آن‌که آنها متهمان اصلی ماجرای قتل خاشقچی بودند. فراتر از آن، بر اساس شواهد موجود و نوع مناسبات تعریف شده میان ولیعهد سعودی‌ها و مقامات امنیتی عربستان، نقش محمدبن‌سلمان به‌عنوان متهم اصلی پرونده غیر قابل انکار است.

 تبرئه متهمان اصلی
کلیدی‌ترین فرد در این پرونده، سعود القحطانی، دستیار ویژه محمد بن سلمان بوده است. دقیقاً همان فردی که به دستور ولیعهد سعودی‌، یک تیم عملیاتی را برای قتل خاشقچی به استانبول اعزام کرد. روزنامه واشنگتن پست (که جمال خاشقچی ستون نویس آن بود) در خصوص تبرئه اصلی‌ترین متهم پرونده یعنی سعود القحطانی می‌نویسد: دادگاه، قحطانی را تبرئه کرد با این‌که او در زمان قتل خاشقچی از نزدیک‌ترین افراد به  محمد بن سلمان  بود. شواهد و مستندات دست داشتن او در این جنایت به اندازه‌ای قوی بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا را بر آن داشت که تحریم‌هایی علیه وی اعمال کند. با این حال  دادستان کل دلایلی علیه او پیدا نکرد و به همین دلیل، او را تبرئه کرد!
دادگاه سعودی در اقدام دیگر، یکی از افراد زیر دست سعود القحطانی (که بدون دستور وی دست به هیچ اقدامی نمی‌زند) را به اعدام محکوم کرده است! صدور حکم اعدام ماهر المطرب که تیم قتل در استانبول را فرماندهی می‌کرد، نمی‌تواند اذهان را از اصل ماجرا دور کند. اساساً امکان نداشت ماهر المطرب بدون دستور بن سلمان و قحطانی دست به چنین اقدام وحشیانه‌ای بزنند. البته هدف دادگاه سعودی از صدور حکم اعدام برای مطرب و چهار نفر دیگر از عوامل بعدی قتل خاشقچی کاملاً مشخص است. بن سلمان و قحطانی نمی‌خواهند در آینده کوچک‌ترین رد پایی از نقش آنها در صدور دستور قتل خاشقچی باقی بماند و برای جلوگیری از افشای این موضوع توسط ماهر المطرب و همراهانش، دستور اعدام آنها را صادر کرده‌اند.
 استقبال ترامپ از دادگاه فرمایشی
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از برگزاری این دادگاه فرمایشی در عربستان استقبال کرده و آن را گامی بلند برای حل و فصل ماجرا دانسته است. دلیل حمایت ترامپ از مختومه شدن هر چه سریع‌تر این پرونده، یکی برداشته شدن فشارهای بین‌المللی بر محمد بن سلمان و سران سعودی و دیگری، عدم افشای نقش خاص داماد وی جرد کوشنر در این پرونده است. تاکنون برخی رسانه‌های غربی، نسبت به نقش مستقیم داماد ترامپ در پروژه حذف فیزیکی جمال خاشقچی افشاگری‌هایی کرده‌اند. افشاگری  نشریه  انگلیسی دیلی میل در این خصوص کاملاً قابل تامل است : داماد ترامپ (کوشنر)  قبل از این که خاشقچی به قتل برسد و جسد او مثله شود، دستور بازداشت این روزنامه نگار را به محمد بن سلمان ولیعهد عربسستان داده بود. دستگاه اطلاعات ترکیه این تماس تلفنی را رهگیری کرد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از این اطلاعات استفاده کرد تا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را برای خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه تحت فشار قرار دهد.
ارتباطات خاص و مخفیانه کوشنر و بن‌سلمان پس از قتل خاشقچی نشان می‌دهد این دو در تلاش برای لاپوشانی ابعاد اصلی و پنهان ماجرا و مدیریت شرایط آن زمان بوده‌اند. این هم‌پوشانی در حال حاضر نیز میان کوشنر و بن سلمان ادامه دارد. روزنامه نیویورک تایمز در این خصوص می‌نویسد: کوشنر پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، همچنان به گفت‌وگوهای خصوصی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ادامه داده است. کوشنر درباره چگونگی آرام کردن اوضاع، پس از قتل خاشقچی، با ولیعهد عربستان گفت‌وگو کرده است. این خبر را یک منبع سعودی به نیویورک تایمز داده است. با این‌که بنابر پروتکل‌های کاخ سفید، هنگام گفت‌وگو با رهبران خارجی کارکنان شورای امنیت ملی باید حضور داشته باشند، کوشنر و بن سلمان به صورت غیررسمی و خصوصی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.
ترامپ به شدت نسبت به طرح نام جرد کوشنر در این پرونده خونین نگران است. این مسأله می‌تواند رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به شدت تحت فشار قرار دهد.
 حقایقی که نمی‌توان پنهان کرد
به‌رغم برگزاری دادگاه فرمایشی اخیر در عربستان و تبرئه عوامل اصلی قتل جمال خاشقچی، پرونده این ماجرا کماکان نزد افکار عمومی دنیا مفتوح است. بدون شک، محمد بن سلمان و دستیار وی سعود القحطانی بابت این جنایت آشکار باید تحت تعقیب قضایی، محاکمه و مجازاتی سخت قرار گیرند. در این میان، حمایت ترامپ از اقدامات نمایشی سعودی‌ها، به نوعی مشارکت مستقیم کاخ سفید در قتل خاشقچی و لاپوشانی ابعاد آن محسوب می‌شود. قتل جمال خاشقچی، تنها قطره‌ای از دریای خونینی است که بر اثر جنایات سعودی‌ها در منطقه و جهان به راه افتاده است.
واشنگتن و بازیگران اروپایی(به‌خصوص سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه) بازیگرانی هستند که جنایات آل سعود در قبال ملت خود، ملت‌های منطقه، منتقدان و افراد بی‌گناه را تضمین کرده و به افرادی خونریز مانند محمد بن سلمان و قحطانی برای استمرار جنایاتشان در عربستان، منطقه و جهان چراغ سبز نشان می‌دهند. مسلما بازیگران غربی و در رأس آنها ایالات متحده، بار دیگر محصول حمایت خود از تروریسم سعودی را به دست خود مهره‌های دست آموزشان مشاهده خواهند کرد.



دموکرات‌ها هم از نقش بن سلمان می‌گویند
اگرچه سناتورها و چهره های مطرح حزب دموکرات آمریکا فعلا در قبال نقش کوشنر در عملیات بازداشت خاشقچی(که در نهایت منجر به قتل او شد) سخنی به میان نمی‌آورند، اما کماکان از محمد بن سلمان به عنوان متهم اصلی این پرونده یاد می کنند. برنی سندرز یکی از نامزدهای مطرح حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال2020 در این خصوص می‌گوید: سازمان اطلاعات آمریکا به این جمع‌بندی رسیده بود که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است، ولی محاکمه ناچیزی که رژیم مستبد و غیرقانونی سعودی انجام داد صرفاً سرپوشی بود بر جنایتی که صورت گرفته بود.‌ ای کاش دونالد ترامپ اظهارات دوستانه و عاطفی خود در مورد دیکتاتوری رژیم سعودی را متوقف کند.
آدام شف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حکم اعدام پنج متهم قتل خاشقچی تلاشی سعودی برای دور نگه داشتن رهبری سعودی در راس آن محمد بن سلمان، ولیعهد و مشاوران ارشدش از این جنایت است. روایت سعودی درباره انجام عملیات قتل توسط عناصر سرکش بر خلاف ادله موجود و ایده بدیهی این جنایت است.