از سپرده‌های بالای بانكی باید مالیات گرفت

از سپرده‌های بالای بانكی باید مالیات گرفت


حسین درودیان، اقتصاددان و مدرس اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص اخذ نشدن مالیات از سپرده‌های بانكی در كشور برخلاف دیگر كشورهای جهان گفت: افرادی كه سپرده‌های بالا در بانك‌ها دارند طبیعتا دارایی قابل توجهی دارند كه صرفا سپرده نیست و خودشان یا آدم‌های خاصی هستند یا این كه روابط خاصی دارند كه معمولا دولت‌ها بیم از حمله سفته‌بازانه آنها دارند. به این صورت كه اگر از آنها مالیات گرفته شود، سپرده‌های خود را تبدیل به دارایی كرده و موجب التهابات زیادی در بازار ارز و سكه می‌شوند كه البته نظام جامع مالیاتی می‌تواند جلوی آن را بگیرد.
این مدرس اقتصاد دانشگاه تهران تصریح كرد: افراد طبق این نظام مالیاتی هر قدر هم كه در امور مختلف سود اخذ كنند، باید مالیاتش را به دولت و سازمان امور مالیاتی بدهند.
درودیان به این پرسش كه آیا خروج سپرده‌ها از بانك سبب ایجاد نقدینگی در جامعه نمی‌شود، پاسخ داد: این امر لزوما با نظام جامع مالیاتی اتفاق نخواهد افتاد، از طرف دیگر با فرض این كه اتفاق بیفتد، برای یك دوره كوتاه است و به عبارت دیگر این تكانه‌ای كه توسط آنها به وجود می‌آید یكباره و دفعی و مقطعی است.
وی گفت: با استقرار نظام جامع مالیاتی، افراد انتخاب‌های زیادی در صورت خروج سپرده خود از بانك‌ها برای لطمه زدن به اقتصاد ندارند.
این كارشناس اقتصادی در ادامه گفت: صورت مالی بانك‌ها به صورت منظم و دوره‌ای منتشر نمی‌شود؛ بنابراین امسال سود سالانه‌ای كه بانك‌ها به سپرده‌ها می‌دهند هنوز مشخص نیست، ولی در سال گذشته این رقم 356 هزار میلیارد تومان بود كه این عدد طبیعتا امسال افزایش یافته است و می‌شود گفت این میزان در وضعیت فعلی به 400 هزار میلیارد تومان رسیده است. درودیان در خصوص میزان درآمد دولت از اخذ مالیات بر سود سپرده‌های بانكی، صاحبان چند خانه و كسانی كه میزان زیادی سكه و ارز دارند نیز یادآور شد: طبق برآورد سازمان امور مالیاتی 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در كشور وجود دارد و بیش از صد هزار میلیارد تومان امكان اخذ مالیات در كشور فراهم است كه اصلا كشور به آن سمت نرفته است.