نمایش گنجینه ملك‌مدنی در موزه ملی

نمایش گنجینه ملك‌مدنی در موزه ملی


این روزها موزه ملی ایران میزبان نمایشگاه «قلمی چند از گنجینه ملك مدنی» است؛ آثاری نفیس از مهم‌ترین جریانات خوشنویسی اصیل ایران كه با حمایت گالری تخصصی ترانه باران در بخش هنر اسلامی موزه ملی ایران برپا شده و نادیده‌هایی شگفت‌انگیز از بزرگانی مانند میرعماد، میرزا غلامرضا اصفهانی، زین‌العابدین اصفهانی، گلزار، اسماعیل جلایر، ملك‌محمد قزوینی و... در آن به نمایش درآمده است.
محمدحسن ملك‌مدنی كه نزدیك به هفت‌سال شهردار اصفهان و كمتر از یك سال شهردار تهران بوده، در مراسم افتتاحیه این رویداد گفته بود خوشنویسی ۲۵۰ سال است در خانواده‌اش حضور دارد؛ او در خصوص این نمایشگاه گفت: این آثار حداقل به مدت نیم قرن و بعضا چند‌قرن، نمایش داده نشده بودند، زیرا در گنجینه‌ها بوده و دست‌به‌دست شده و در آخر به دست من رسیده است. آثاری از دوره صفوی، قاجار، پهلوی و یكی دو اثر از خوشنویسان معاصر در آن است. آثار این نمایشگاه توسط خبره‌ترین كارشناسان از میان یك مجموعه خیلی بزرگ‌تر انتخاب‌ شده و حدود ۴۷ اثر به نمایش درآمده است. در این مجموعه تعداد قابل‌توجهی كار از هنرمندانی است كه در هیچ موزه‌ای نمونه آن وجود ندارد.
او درباره ابتكار عملش در خصوص نمایش گنجینه‌اش كه معمولا دیگر مجموعه‌داران از آن پرهیز دارند، گفت: از نظر من هر قدر مجموعه‌ام بیشتر دیده شود و مردم از آن بیشتر درس بگیرند، رضایتم بیشتر جلب می‌شود. كسانی كه می‌خواهند خوشنویسی كنند یا حس زیبایی‌شناسی دارند و علاقه‌مند به آثار ملی ایران هستند، می‌توانند این آثار را ملاحظه كنند و سرمشق خویش قرار دهند. ملك‌مدنی با ذكر این نكته كه همین نمایشگاه با پشتیبانی گالری ترانه باران و مدیرش خانم محبوبه كاظمی است كه از ما حمایت و كمك كردند نمایشگاه برگزار شود، تاكید كرد: اگر این فرهنگ توسعه پیدا كند كه بخش خصوصی از هنرمندان معاصر حمایت كند و آثار آنها را خریداری كند یا به آنها سفارش كار بدهد، تأثیر زیادی در پیشرفت هنر خواهد داشت. هنرمند نیاز به حامی دارد، اما اگر هنرش خریدار نداشته باشد، هم در روحیه‌اش تاثیر منفی می‌گذارد و هم اتفاقی در هنر نمی‌افتد.
اگر می‌خواهید در نمایشگاه «قلمی چند از گنجینه ملك مدنی» شركت كنید تا ۱۵ دی وقت دارید خودتان را به موزه ملی ایران برسانید.