روز بصیرت در قاب سیما

تلویزیون به مناسبت 9 دی برنامه‌های متنوعی را روی آنتن می‌فرستد

روز بصیرت در قاب سیما

شبكه‌های سیما با پخش آثار متنوع، حماسه 9دی را بازخوانی می‌كنند. این شبكه‌ها علاوه بر پخش مستقیم راهپیمایی مردم سراسر كشور، برنامه‌های مختلفی از جمله مستندهای تركیبی، فیلم‌های سینمایی مربوط به موضوع 9دی و برنامه‌های روتین را روی آنتن می‌فرستند. از جمله این آثار می‌توان به مستند روز بصیرت، شورش در شهر، برادران، لكه و فاصله كانونی اشاره كرد كه در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

شبكه یك سیما
روز بصیرت: این ویژه برنامه مستند با موضوع تحلیل وقایع سال 88 به مدت 20دقیقه ساعت 10 صبح امروز از شبكه یك پخش می‌شود. در این مستند، تحلیلگران سیاسی با تحلیل سخنان برخی مخالفان داخلی و خارجی از نقشه‌هایی كه برای برهم زدن امنیت داخلی ایران كشیده شده بود، صحبت می‌كنند.
برادران: مستند «برادران» از دیگر برنامه‌های 9 دی شبكه یك سیماست كه با موضوع موشكافی یكی از شایعات بزرگ آشوب‌های خیابانی سال 88 پخش می‌شود.  
در این مستند كه ساعت 23 امشب روی آنتن می‌رود، بیان می‌شود در روزهای بعد از انتخابات و در پی آشوب‌های خیابانی، عكسی خاص دستمایه شایعات قرار می‌گیرد به نحوی كه فعالان آشوب‌ها این گونه القا كردند نیروهای حزب‌ا... در حمله به معترضان حضوری فعال دارند. تحلیل علت توجه خاص به یك عكس و دستاورد آن برای مخالفان محور برنامه برادران است.
پخش گزارش زنده از حضور مردم در راهپیمایی مردم سراسر كشور در سالروز 9 دی از دیگر تداركات شبكه یك است.



شبكه 2 سیما
نقشه‌ای روی آب: این مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی و نریشن به بازخوانی حوادث فتنه 88 تا حماسه
9 ‌دی می‌پردازد. نقشه‌ای روی آب به تهیه‌كنندگی جواد جوشن‌لو در گروه سیاسی شبكه دو تهیه شده و امروز ساعت 17 و 30 دقیقه روانه آنتن می‌شود.
زنده‌باد زندگی: این برنامه به تهیه‌كنندگی و اجرای محمدجعفر خسروی با حضور مهمانان مختلف به ابعاد مختلف این حماسه خواهد پرداخت. گروه خانواده نیز در مجله تصویری عصر خانواده به صورت ویژه‌ حماسه 9 دی را مورد توجه قرار داده و «در انتهای الوند» به تهیه‌كنندگی امیرحسین آذر نگاهی خاص به این موضوع خواهد داشت.
چلچله: ویژه‌برنامه صبحگاهی موسیقیایی شبكه،
در 9 دی با پخش نماآهنگ‌هایی این روز را گرامی می‌دارد .
از جمله این آثار «پرتو خورشید» با صدای كسری كاویانی و با شعری از سیدكمال هاشم‌زاده است كه در فواصل برنامه‌ها از شبكه دوی سیما پخش خواهد شد.
نمادو: نماآهنگ‌‌های مختلف، موشن‌گرافیك، سرود، فیلم كوتاه و ... نیز از ویژه‌‌برنامه‌هایی است كه در فواصل برنامه‌ها به مناسبت 9 دی روانه آنتن خواهد شد.



شبكه 4 سیما
 همیشه مردم: شبكه چهار سیما با مستند تركیبی «همیشه مردم»، حماسه ماندگار مردمی 9 دی را بازخوانی می‌كند.همیشه مردم به تهیه كنندگی محمدمهدی شاهرخیان امروز ساعت 11 از شبكه چهار سیما پخش می‌شود. در این مستند تركیبی با عبدا... گنجی، روزنامه نگار و حمیدرضا مقدم‌‎فر، كارشناس سیاسی در خصوص حوادث
سال 88، روایت رسانه‌های خارجی از سال 88، شناخت طبقاتی جریان فتنه، وابستگی جریان فكری به طبقات بالای اقتصاد و نقش مردم گفت‌وگو شده است.



شبكه 5 سیما
 تكرار تاریخ: همزمان با سالروز حماسه 9 دی گروه سیاسی شبكه پنج به بررسی ابعاد مختلف این حادثه در مستند «تكرار تاریخ» پرداخته است. در این برنامه برای اولین بار به موضوعاتی در حوزه نمادشناسی تصویری فتنه ورود شده است. این مستند
به تهیه كنندگی مصطفی مژدهی‌فر به بررسی نقش دین و سیاست در تاریخ معاصر ایران پرداخته است. این برنامه نگاهی دارد به موضوع عاشورای سال 57 كه به جهانیان نشان داد مذهب چگونه به ابزاری كاركردی در عرصه سیاسی ایران تبدیل شده است و در ادامه به عاشورای سال 88 پرداخته كه چگونه مذهب دوباره نگهدار انقلاب شد. مستند تكرار تاریخ همچنین به مقوله رسانه در دنیای جدید پرداخته و نقش الگوی تصویری را در گسترش فتنه 88 بررسی كرده است.
 این مستند با كارشناسی دكتر مجید امامی، استاد رشته ارتباطات و دكتر سعید مدرسی كارشناس رسانه، شیوه روایتگری خبر را در حوزه عكاسی فتنه 88 مرور كرده است.
 گروه سیاسی شبكه پنچ در همین زمینه با برخی عكاسان انقلابی كه سال 88 با دوربین‌هایشان مراسم 9 دی را ثبت كردند گفت‌وگو كرده است و از سختی كار هنرمندانه در بحران‌های سیاسی می‌گوید. مخصوصا این كه برخی عكاسان در فتنه 88 با خشونت آشوبگران روبه‌رو و زخمی شدند. برای اولین‌بار تصاویری از خشونت آشوبگران علیه عكاسان انقلابی در قاب تصویر شبكه پنج سیما پخش می‌شود. مستند تكرار تاریخ امروز از شبكه پنج سیما
پخش می‌شود.
 به خانه برمی‌گردیم: این برنامه كاری از گروه خانواده و كودك شبكه پنج سیماست كه دیروز و امروز معطوف به این مناسبت روی آنتن رفته‌ است و می‌رود. پلاتوی مجریان، دعوت از كارشناس به عنوان مهمان، تهیه میان برنامه با موضوع حماسه
9 دی از بخش‌های این برنامه است.
 شورش در شهر: این مستند كه امشب ساعت 21 و 30 دقیقه از شبكه پنج سیما پخش می‌شود، روایتی از پشت پرده فتنه سال 88 و كاسبان واقعی تحریم است. این مستند نشان خواهد داد چه كسانی با چه تفكری عامل تحریم‌ها شدند و چه كسانی با نشانی غلط دادن، صنعت هسته‎‌ای را به خاطر برداشتن تحریم‌ها نیمه تعطیل كردند.
 در شهر: این برنامه كاری از گروه تهران و شهروندی است و برنامه‌های مرتبط با حماسه 9 دی را در شهر تهران پوشش می‌دهد.



شبكه افق
 خارج از دید: مجموعه مستند خارج از دید از شنبه روی آنتن رفته است و تا چهارشنبه ساعت 16 و 30 دقیقه پخش می‌شود. این مجموعه مستند نگاهی به انتخابات سال ۸۸ داشته و آشوب‌های پس از آن و روایت اتفاقات مربوط به این قضایا را به صورت جزء به جزء، دنبال می‌كند. این مستند محصول مركز بسیج سازمان صداوسیما، به كارگردانی مهدی نقویان تلاش دارد بی‌طرفانه به بازخوانی حوادث سال ۸۸ بپردازد و حوادث را به صورت واقعگرایانه به تصویر بكشد.
 جهان آرا: برنامه تلویزیونی جهان آرا نیز طبق روال همیشگی روزهای زوج از ساعت ۲۲ به صورت زنده از شبكه سه پخش می‌شود. طی هفته جاری موضوع این برنامه به فتنه ۸۸ و فتنه‌های پس از آن و نیز نقش مردم در خنثی كردن این فتنه‌ها اختصاص دارد.
 عصرانه: مجله خبری عصرانه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹ روی آنتن می‌رود و بنا به مناسبت ۹ دی مباحثی را به این امر اختصاص می‌دهد.
 عصر: برنامه تلویزیونی عصر با تهیه كنندگی و اجرای نادر طالب‌زاده سه شنبه 10 دی با موضوع این حماسه از شبكه افق پخش خواهد شد. این برنامه ساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن می‌رود.
 لكه: فیلم سینمایی لكه با موضوع آشوب‌های سال ۸۸ و رویدادهای بعد از آن نیز یكشنبه شب از شبكه افق سیما پخش خواهد شد.



شبكه امید
 دفترچه خاطرات: این برنامه به مناسبت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت امروز ساعت 16 روی آنتن شبكه امید خواهد رفت. پس از جریان فتنه انتخاباتی سال 88 و به آشوب كشیدن كشور توسط دشمنان، سرانجام ملت با بصیرت ایران در روز 9دی پاسخی كوبنده‌ به اهانت فتنه‌گران دادند و حماسه‌ای تاریخی آفریدند. برای آشنایی بیشتر نوجوانان با وقایع سال 88 به ویژه یوم‌ا... 9 دی برنامه دفترچه خاطرات با ایوب پورقیومی كارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه به گفت‌وگو خواهد پرداخت.




شبكه قرآن و معارف
شبكه قرآن با پخش سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان با موضوع بررسی جایگاه بصیرت در اسلام امروز از ساعت 13 و 30 دقیقه با مخاطبان خود همراه می‌شود. بخشی از این برنامه دیروز در همین ساعت روی آنتن رفته است.
زخم تازه: مستند زخم تازه به كارگردانی علی صدری‌نیا، روایتی از ناگفته‌های روز عاشورا در سال 88 است. این روایت از زبان شاهدان عینی این ماجراست كه صبح تا ظهر آن روز را از نزدیك دیده‌اند و اكنون آن را در برابر دوربین بازگو می‌كنند. زخم تازه امشب ساعت 22 روی آنتن می‌رود.
فجر 9دی: نماآهنگ فجر 9 دی كار جدید از گروه‌های محمد رسول‌ا... و گروه همخوانی نیروی انتظامی كه در میدان انقلاب و آزادی ضبط شده است، نیز پخش می‌شود. علاوه بر این در فواصل برنامه، وله و میان برنامه‌هایی با محوریت 9 دی پخش می‌شود.





شبكه نمایش
 فاصله كانونی: فیلم تلویزیونی فاصله كانونی به كارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌كنندگی مصطفی علمی فرد، امروز ساعت 13 از شبكه نمایش پخش می‌شود. داستان فیلم هم از جایی آغاز می‌شود كه ناصر جوان دانشجو كه به تازگی با سولماز همكلاسی خود برای ازدواج محرم شده‌اند، درگیر موضوع فتنه 88 می‌شوند. ناصر تلاش دارد سولماز را از صف مخالفان قانون شكن و آشوبگران بی منطق جدا كند و او را به سمت   ابراز نظر قانونی سوق دهد، اما سولماز با تندروی‌های خود هم زندگی شخصی و هم رفتار اجتماعی خود را دچار آشوب و دگرگونی می‌كند. جعفر دهقان، حسن اسدی، عزت‌ا... مهرآوران، میرطاهر مظلومی، سولماز آقمقانی، صدیقه كیانفر، یاسر جعفری و افسانه ناصری بازیگران این فیلم
هستند.