استرس و مشکلات قلبی

استرس و مشکلات قلبی


 اگر ذرات معلق در هوا با خاکستری شدن هوا، قابل دیدن است، آلودگی صوتی با وجود پر سر و صدا بودنش به  چشم نمی‌آید. سرفه و تنگی نفس آلودگی هوا، خیلی زود خودش را نشان می‏دهد اما اثرات آلودگی صوتی، دیرتر نمود پیدا می‏کند.
کسانی که در مناطق پر سر و صدا زندگی می‏کنند و همیشه در معرض خطر آلودگی صدا قرار دارند، بیشتر از هر کس دیگری در معرض اثرات جسمی و روحی این نوع از آلودگی قرار می‎گیرند. آلودگی‏های صوتی مستمر، بر ساکنان منطقه، اثرات جبران‌ناپذیری می‏گذارد. از نظر انصاری، یکی از این اتفاقات افزایش تحمل‎پذیری است. همیشه در معرض آلودگی صوتی قرار گرفتن، تحمل‌پذیری بیشتر را به ارمغان می‏آورد و باعث می‏شود تا افراد جامعه به صدای بلند عادت ‎کنند.
مدیرعامل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به ما می‎گوید:‌ «در یک مقاله آمده است ساکنان مناطقی که در معرض آلودگی صوتی هستند، درصد خشونت بیشتری دارند.» اینها اما تمام ماجرا نیست. افت شنوایی، یکی از مهم‏ترین و اولین تاثیرات آلودگی صوتی روی افراد است. بعد از افت شنوایی، آثار دیگری هم خودشان را نشان می‏دهند.
اضطراب، افسردگی، انزوا، افت عملکرد فردی، تحصیلی و شغلی از آثار دیگر این آلودگی است. سر و صدای بلند در محیط کار و خانه و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های صوتی، باعث بی‌خوابی، اختلالات خواب و در کل باعث بر هم خوردن چرخه طبیعی خواب می‌شود. بی‌خوابی اثرات مخرب دیگری روی سلامت فرد می‎گذارد. با بی‎خوابی و استراحت کافی نداشتن، خلق و خوی افراد تغییر و سطح هوشیاری کم می‎شود و انجام کارهای روزانه دچار اختلال می‏شود.
 قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های صوتی، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با مشکلات قلبی، مثل آنفارکتوس (نکروز قلبی یا مرگ بافت قلبی به دلیل انسداد در مسیر خون‏رسانی)، آنژین پاتریس (درد سینه به دلیل کاهش خون‏رسانی) و افزایش فشار خون با آلودگی صوتی در ارتباطند. پزشکان، در مقاله‏های پزشکی درباره قرار گرفتن در آلودگی صوتی هشدارهای جدی داده‎اند. استرس آورده دیگر آلودگی هواست. استرس پاسخ بد فرد به یک عامل تنش‌زای خارجی است.
 با این حال، اگر مدت زمان استرس زیاد باشد، سلامتی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. استرس ناشی از صدای بلند و آلودگی صوتی باعث اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز و سیستم ایمنی بدن می‌شود. استرس اختلال در یادگیری، عملکرد حافظه، توانایی حل مسأله را ایجاد می‌کند.
به دنبال سیستم ایمنی ضعیف، بدن نمی‌تواند به خوبی با میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کند و درنتیجه بیماری شایع‎تر می‌‎شود.