رمزگشایی از فرآیند حکاکی زبان خارجی در مغز

رمزگشایی از فرآیند حکاکی زبان خارجی در مغز


در دهکده جهانی یادگیری زبان سایر ملل از ملزومات به حساب می‌آید. به طوری‌که بدون دانستن زبان دوم، گاهی حتی استفاده از برخی ابزارها غیرممکن است. علاوه بر این‌که در ارتباط با مردم کشورهای دیگر دچار اشکال خواهیم شد. چگونه می‌توان زبان دوم را آموخت؟ آیا آگاهی از ویژگی‌های شناختی مغز در تسریع فرآیند آموزش و یادگیری زبان خارجی می‌تواند یاری‌رسان باشد؟
برای بیشتر انگلیسی زبان‌ها، یادگیری زبان چینی ماندارین بسیار دشوار است. یادگیری این زبان در یک کلاس فشرده یک ماهه که برابر با طول یک ترم دانشگاهی است، بسیار برایشان دلهره‌آور است.
ژنگان چی و دانشمندان علوم‌ اعصاب به بررسی چگونگی یادگیری زبان خارجی در مغز پرداخته‌اند. در این تحقیق که بهار 98 در نشریه علمی نورو ایمیج (NeuroImage)  منتشر شد، بر نقش نیمکره‌های چپ و راست مغز در یادگیری زبان بسیار تاکید شده است.
کیو آی، استادیار زبان‌شناسی و علوم‌شناختی می‌گوید: «نیمکره چپ به عنوان بخش یادگیری زبان در مغز شناخته می‌شود، اما بررسی‌ها حاکی از این است که در یادگیری زبان، نیمکره راست است که موفقیت نهایی را تعیین می‌کند. بعلاوه تحقیقات بالینی روی افراد دارای اختلال گفتاری نشان می‌دهد سمت چپ مغز از بسیاری جهات، قطب پردازش زبان است. بنابراین بدون شک نیمکره چپ در یادگیری زبان از اهمیت بالاتری برخوردار است.
محققان با قراردادن 24 شرکت‌کننده در این مطالعه به شرکت‌کنندگان، اصواتی مشابه با صامت‌های مختلف ارائه کردند. مانند: با، نا، دا. از شرکت‌کنندگان خواسته شد که صداها را توصیف کنند. به این شکل که آیا دو صدای ارائه شده به نظر مشابه است یا خیر. علاوه‌بر این در طول این مدت فعالیت نیمکره‌های مغز نیز به‌دقت مورد بررسی قرار می‌گرفت.
با اسکن مغز هر یک از شرکت‌کنندگان و مقایسه فعالیت مغز در ابتدا و انتهای پروژه، دانشمندان موفق شدند تشخیص دهند کدام بخش از مغز بیشتر درگیر یادگیری است. آنها در کمال تعجب دریافتند گرچه فعالیت نیمکره چپ افزایش قابل توجهی در فرآیند یادگیری نشان داد اما نیمکره راست مغز در مراحل اولیه و تشخیص صدا فعال‌تر بود.
ژنگان چی ادامه داد: مشخص شد نیمکره راست در پردازش صدای زبان‌های دیگر در ابتدای یادگیری نقش بسیار مهی را ایفا می‌کند. وی افزود که نقش نیمکره راست در افرادی که به یادگیری زبان خارجی ادامه می‌دهند به مرور کاهش می‌یابد زیرا این افراد همچنان در حال یادگیری زبان هستند. به عبارت دیگر، نیمکره راست هر چه فعال‌تر باشد، شنونده نسبت به تفاوت‌های صوتی در صدا حساس‌تر است.
بنابراین مغز و به‌ویژه نیمکره چپ در تلاش مدام برای کمک به زبان‌آموزان است که بتوانند زبان جدید را بهتر و در مدت زمان کوتاه‌تری یاد بگیرند. با وجود چنین مشوقی در مغز حیف است که خود را از یادگیری زبان دوم محروم کنیم!
منبع: Science Daily