بوم‌ها به حركت در می‌آیند

بوم‌ها به حركت در می‌آیند


تا چند قرن پیش، بیشتر كشتی‌های شناور روی سطح دریاها و اقیانوس ها، كشتی‌ها و قایق‌های بادی بودند. در آب‌های جنوبی ایران خودمان هم همین‌طور بود؛ كشتی‌های بادبانی با نام «بوم» تا همین 50 سال پیش در پهنه آب‌های خلیج‌فارس و عمان شناور بودند كه كم كم جایشان را به لنج‌هایی با موتورهای دیزلی دادند.
حالا انگار دوباره می‌شود آرام‌آرام به تماشای لنج‌های بادبانی رقصان روی پهنه آبی دریا همان نشست. این امیدی است كه از صبح جمعه در بندر كنگ هرمزگان جرقه زده، از صبح ششم دی كه دریانوردان هرمزگانی یك لنج بادبانی را به آب انداختند.
درواقع علی پارسا، نویسنده كتاب «بادبان‌های جنوب» با همراهی جامعه محلی و بهره‌گیری از دانش محلی برای احیای دریانوردی بادبانی به عنوان میراث ناملموس ایران دوباره اشتیاق به هنر دریانوردی بادبانی را در میان بندرنشینان و لنج داران زنده كرد. ناخدا عبدالرحمن بابو آخرین نسل از دریانوردان سنتی و بادبانی ایران نیز در آیین به آب انداختن لنج بادبانی ایران در بندر كنگ حضور داشت، این مراسم با اجرای آیین‌ها و رسوم دریانوردی سنتی ایرانی همراه شد.  
دریانوردی بادبانی قدمتی بیش از 3000 سال در ایران دارد كه از ۵۰ سال گذشته با فراموشی تدریجی دریانوردی بادبانی در ایران و رونق نداشتن لنج‌سازی به فراموشی سپرده شد. گفته می‌شود در بندرعباس و هرمز و بندر كنگ و جزیره قشم بوم‌سازی رایج بوده و هنوز نیز در این نقاط بوم ساخته می‌شود./ جام‌جم دیلی