دورهمی پرخبر نسیمی‌ها

برنامه‌سازان شبكه نسیم در جلسه‌ای با برخی از مدیران سیما گردهم آمدند

دورهمی پرخبر نسیمی‌ها

شبكه نسیم با شعار معروفش یعنی شبكه نشاط و سرگرمی از زمان تأسیسش تا امروز در همین مسیر یعنی تولید برنامه‌هایی برای افزایش حال خوب و شادی قدم برداشته، روندی كه همچنان ادامه دارد و برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن شده است. در همین راستا شبكه نسیم كه مدت‌هاست جلسات هم‌اندیشی مختلفی را با حضور عوامل این شبكه و مسؤولان سیما برگزار می‌كند، به‌تازگی هم در مركز همایش‌های صدا و سیما میزبان یكی دیگر از این جلسات شد. این سومین دوره سلسله نشست‌های بین مدیران و برنامه سازان بود كه سه‌شنبه ۱۰ دی ماه و این بار با حضور اصحاب رسانه در مركز همایش‌های صداوسیما برگزار شد. مرتضی میرباقری معاون سیما، محمد احسانی مدیر شبكه نسیم، علی‌اصغر پورمحمدی، مهران مدیری، مصطفی احمدی، رامبد جوان، سروش صحت، پژمان بازغی، سیدعلی احمدی، ابوالفضل صفری، پیمان پورمقیمی، فواد صفاریان‌پور، نیما شعبان‌نژاد، محمدرضا علیمردانی، الهام حاتمی و... از جمله مدیران و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند. احسانی در ابتدای این برنامه بعد از خوشامدگویی به حضار از نشست‌هایی گفت كه پیش از این برگزار شده بود، میرباقری هم بعد از صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران حاضر شد و به موضوعات مختلفی از بازگشت فردوسی‌پور به تلویزیون گرفته تا ماجرای دورهمی و... گفت.


احسانی صحبت‌هایش را با یادآوری دو دوره قبلی این هم‌اندیشی‌ها شروع كرد و گفت: همانطور كه می‌دانید شبكه نسیم شبكه نشاط و سرگرمی است و طبق نظرسنجی این توفیق را داشته و سعی كرده طبق ماموریت پیش رفته و برنامه‌هایی شاد را برای مخاطبین تهیه كند.
او با نوید تغییر در ریتم برنامه‌سازی این شبكه هم افزود: در سال ۹۹ برنامه‌های بیشتری با شتاب روی آنتن شبكه نسیم خواهند رفت و برخی از برنامه‌ها نیز تا محرم سال 99 از شبكه نسیم پخش می‌شوند.
در ادامه این مراسم با نام بردن از برنامه «شبی با عبدی» یادی از مرحوم سید كمال طباطبایی تهیه‌كننده این برنامه شد. همچنین یكی از بخش‌های جالبی كه لبخند را روی لب همه حاضران نشاند، تصاویری از سخنرانی مرتضی میرباقری، محمد احسانی و علی‌اصغر پورمحمدی در سال‌های ابتدایی فعالیتشان بود كه به نمایش درآمد، فیلم‌های كوتاهی كه قدمت آن به سال‌ها قبل برمی گشت و دیدن آنها لطف خودش را داشت.
صدرنشینی بدون فیلم و سریال
در ادامه هم معاون سیما با بیان این‌كه راه‌اندازی شبكه نسیم تصمیم مناسب و هوشمندانه‌ای بود كه اتخاذ شد، گفت: این شبكه با لطف خدا و تلاش و سخت كوشی همكاران به سرعت توانست جایگاه مطلوب و ویژه‌ای را در میان مخاطبان رسانه ملی كسب كند.
میرباقری افزود: باید اذعان كرد ماموریت شبكه نسیم با توجه به نیاز جامعه به‌درستی تعریف شد و بازخوردهایی كه تاكنون از بینندگان دریافت كردیم حاكی از آن است كه شبكه ملی نسیم به یكی از شبكه‌های شاخص رسانه ملی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: آنچه بینندگان از قاب تلویزیون مشاهده می‌كنند از لحاظ ساختار و محتوا از تنوع زیادی برخوردار است. فیلم، سریال، برنامه‌های تركیبی، مسابقه و سرگرمی و برنامه‌هایی كه در حوزه‌های پزشكی، علمی، آموزشی، اقتصادی، خانوادگی و مسائل مربوط به امور مذهبی را شامل می‌شود از جمله برنامه‌هایی است كه در سبد مصرف رسانه‌ای خانواده‌های ایرانی وجود دارد و به طور میانگین شمار زیادی از مردم به طور متوسط حدود سه ساعت و نیم از اوقات فراغت خود را به تماشای برنامه‌های تلویزیون اختصاص می‌دهند كه ابتدا فیلم و سریال و بعد از آن برنامه‌هایی با مضامین تفریح و سرگرمی با بیشترین اقبال مواجه است. در این بین فیلم و سریال 30 درصد، ورزشی 15 درصد و خبر 20 درصد در سبد رسانه‌ای سهم دارند و شبكه نسیم در حالی كه این ساختارها را در جدول پخش خود ندارد اما جزو سه شبكه پربیننده رسانه ملی است.
میرباقری شبكه نسیم را پر شاخص ترین شبكه سیما برشمرد و خاطرنشان كرد: بیشتر برنامه‌های شبكه نسیم همچون «خندوانه»، «دورهمی»، «ویتامین ث»، «چهل تیكه»، «كتاب باز» و ... شاخص و پرمخاطب هستند.
معاون سیما با تاكید بر این‌كه راه اندازی شبكه نسیم یك تصمیم هوشمندانه رسانه بود، گفت: این شبكه توانسته است بخش قابل اعتنای نیاز جامعه را رفع و باید برنامه‌های شاخص خود را حفظ كند.
لزوم توجه برنامه‌سازان به مسائل روز
وی با اشاره به این‌كه سال گذشته كه برخی از برنامه‌های شاخص از شبكه نسیم پخش نشد گفت: این اتفاق با آن كه موجب كاهش محسوس مخاطبان شد اما با وجود ساختار فیلم و سریال شبكه‌های سیما جبران مافات شد و خوشبختانه علیرغم فراز و فرودهایی كه سال گذشته برای شبكه به وجود آمد اما توانست خود را ترمیم كند و حركت رو به رشد را هم اكنون طی می‌كند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: امیدواریم با همت برنامه‌سازان و تهیه‌كنندگانی كه همراه شبكه نسیم بودند و هستند همواره شاهد پیشرفت كارها و تولید برنامه‌های شاخص باشیم.
دكتر میرباقری با قدردانی از زحمات دكتر احسانی، مدیر شبكه نسیم هم افزود: آقای احسانی از مدیرانی هستند كه رسانه را می‌شناسد و چند دهه با جامعه هنری در تعامل است و چنین ویژگی‌هایی برای شبكه نسیم ظرفیت‌های خوبی را برای پیشرفت و برند بودن فراهم می‌كند.
میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به برنامه‌سازان گفت: باید در مقام برنامه‌سازی به موضوعات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی كشور وقوف داشته باشیم و اطلاعات و داده‌های خود را در این زمینه به‌روز كنیم، چرا كه جامعه همواره دچار تغییر و تحول است و با مطالعه در زمینه‌های علوم اجتماعی و به خصوص روان‌شناسی اجتماعی، نیازهای جامعه را درك كنیم تا بتوانیم با هوشمندی و درایت، برنامه‌های مناسبی را تولید كنیم.
وی با اشاره به این‌كه ایران اسلامی از یك پیشینه و هویت تاریخی غنی برخوردار است، گفت: ما در فرهنگ و تاریخ خود به قدری منابع و آثار برجسته داریم كه بدون توجه به آنها و درنظر نگرفتن مقولات غنی فرهنگی و علمی كشور نمی‌توان برنامه‌سازی موفق و تاثیرگذاری داشت و ظرفیت‌ها و سرمایه‌های كشور باید دستمایه برنامه‌سازی قرار بگیرد.
وحدت و انسجام با شادی و نشاط
معاون سیما تاكید كرد: این وظیفه تمام نهادهاست كه برای فرهنگ سازی در كنار هم قرار بگیرند و رسانه ملی به عنوان یكی از اقمار در این منظومه محسوب می‌شود و ایجاب می‌كند معاونت سیما با داشتن شبكه‌های مختلف كه هر كدام وظایفی دارند، با تقسیم كار و انجام كار تیمی در راستای اهداف رسانه ملی هوشمندانه‌تر گام برداریم.
وی با اشاره به این‌كه شاد نگه داشتن مردم كار بسیار ارزنده و سختی است، افزود: امروز با وجود تحریم‌های ظالمانه و تهدیدهای نظام سلطه، نیازمند وحدت و انسجام هستیم كه شادابی و نشاط پیش شرط آن است.
میرباقری با اشاره به وجود مشكلات در كشور خاطرنشان كرد: خوشبختانه قدرت حل مساله را نیز داریم كه لازمه آن وجود نشاط و رضایت مندی از زندگی است كه نقش هنرمندان برای تحقق این مهم شرط است و ما هم در تلاش هستیم كه از شما حمایت كنیم.
پرداخت نامتعارفی نداشتیم
معاون سیمای رسانه ملی در جمع خبرنگاران در پاسخ به تفاوت دستمزد مجریان و برنامه‌سازان در شبكه‌های مختلف تلویزیون گفت: برای ما كیفیت و استقبال مخاطب اهمیت دارد و تعیین می‌كند كه عوامل برنامه‌ها چه دریافتی‌هایی داشته باشند.
او اضافه كرد: اگر سوال این باشد كه آیا دستمزدها در رابطه با مجریان بازیگر و تهیه‌كننده‌ها تعیین می‌شود باید گفت همه اینها دارای استاندارد و چارچوب است و طبیعتا دارای یك رشد تدریجی است. به طور مثال فلان سریال یا مجری فلان عدد را می‌گیرد و باید توجه داشت این تفاوت‌ها دفعی نیست بلكه تدریجی است.
میرباقری گفت: دستمزد حدودا ۱۰ درصد نسبت به دستمزدهایی كه در سنوات قبل بوده تفاوت كرده است.
معاون سیما همچنین در واكنش به شایعه دستمزد بالای مهران مدیری و رضا رشیدپور برای برنامه‌های ویژه شب یلدا ضمن تكذیب این شایعه تاكید كرد: هیچ پرداخت نامتعارفی برای این برنامه‌ها نداشته‌ایم. البته می‌دانید ما مثلا در برنامه دورهمی با مهران مدیری طرف نبودیم و با تهیه‌كننده طرف قرار داد بودیم. ولی این برنامه نسبت به برنامه‌های قبلی هیچ تفاوت دریافتی ندارد.
قهر نبودند كه آشتی كنند
بازگشت فردوسی‌پور به سیما هم موضوع دیگری بود كه او در این جمع درباره‌اش گفت: خود شبكه سه اعلام كرد كه قهر نبودند كه آشتی باشند و هر زمان كه تشخیص دهند می‌گویند كه بیاید.
میرباقری افزود: ما اختیار تصمیم‌گیری درباره آمدن آقای فردوسی‌پور را به دلیل این‌كه اختلاف‌نظرهایی درباره برنامه‌سازی داشتند به مدیر شبكه سه داده‌ایم. او همچنان در حال بررسی است و بحثی نبود كه او دیگر نیاید. با این حال دیگر برنامه‌ای به نام نود نخواهد بود، اما در ساختارهای دیگر امكان بازگشت است.
از برنده باش در شبكه نمایش‌خانگی تا هویت دورهمی
او درباره عرضه مسابقه برنده باش در شبكه نمایش خانگی هم گفت: تلویزیون نسبت به برنامه‌های شاخص خود غیرت و حساسیت دارد و امتداد آنها را در غیر از رسانه ملی غیرقابل قبول می‌داند؛ به طور مثال برنامه دورهمی بود كه قرار بود با نام شب‌نشینی در شبكه نمایش خانگی تولید شود اما استدلال رسانه ملی این بود كه این برنامه خاستگاهش در تلویزیون است اگر می‌خواهد برنامه‌ای در جایی دیگر باشد چرا باید با استفاده از این عناوین و با سرقت این عناوین مطرح شود.
میرباقری در ادامه نیز درخصوص هویت برنامه دورهمی گفت: هر مجری برنامه را با هویت خودش اجرا می‌كند. دورهمی را نیز چه آقای مدیری چه دوست دیگری كه برنامه را اجرا كند نمی‌توان انتظار داشت كه بدون هویت اجرا كنند در آن صورت نه این برنامه دیگر برنامه مهران مدیری و نه دیگر دورهمی خواهد بود.
وی تصریح كرد: مدیری با هویت خودش كارش را انجام می‌دهد و این انتظار جدی از او وجود دارد كه نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت نباشد و حساسیت داشته باشد و اتفاقا در برنامه به این مسائل بپردازد.
میرباقری با اشاره به ویژه‌برنامه شب یلدای دورهمی و طعنه‌های سیاسی برنامه گفت: در برنامه اخیر نیز او كار خود را انجام داد و هیچ كسی احساس نكرد آقای مدیری كاری خلاف شخصیت و هویت خود انجام داد. البته تا حدی باید سعه صدر و آستانه تحمل بیشتر شود. ما باید از نقد هوشمندانه استقبال كنیم. حتما خط قرمزهایی كه وجود دارد رسانه بیش از هركسی به آنها اعمال نظر دارد.
اصلاحاتی برای یك برنامه سیاسی
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حواشی بوجود آمده در برنامه «هرچی شما بگین» كه برنامه انتخاباتی تلویزیون است، كه در آن چهره یكی از نامزدهای انتخابات پوشانده شده بود، گفت: چنین روشی در تلویزیون اشتباه بود و جلوی آن گرفته شد. روی برنامه‌های انتخاباتی و سیاسی تلویزیون نظارت می‌شود اما به دلیل تنوع آنها به نظر می‌رسد، باید اصلاحاتی صورت بگیرد. این برنامه تنها برنامه سیاسی تلویزیون نیست و یكی از برنامه‌های انتخاباتی است كه اصلاح خواهد شد.

افزایش 50 درصدی ظرفیت تولید برنامه‌های نشاط بخش
میرباقری در گفت‌وگو با جام‌جم در حاشیه این برنامه درباره تغییر در روند تولیدات و برنامه‌سازی با توجه به شرایط روز جامعه گفت: برنامه‌هایی كه در حوزه شادی و نشاط‌اند به دلایلی تا حدی دچار افت شده اند و ما باید حتما آن را جبران كنیم. دو ساختاری كه ظرفیت این را دارند كه به واسطه آنها این جبران را انجام دهیم یكی ساختار برنامه‌های تركیبی و مسابقات است و دیگری فیلم‌ها و سریال‌ها، در هر دو این‌ها تغییر و توجه جدی به مساله‌ای كه اشاره شد، در حال انجام شدن است. در این زمینه می‌توان گفت در سال 97 تعداد برنامه‌های برند و شاخصمان در حوزه برنامه‌های مربوطه و ایجاد شادابی و نشاط هر چه بود، در سال 98 به‌خصوص در ماه‌های اخیر حدود 50 درصد به ظرفیت آن اضافه كرده‌ایم.
او بااشاره به مجموعه‌های فاخر سیما افزود: نكته بعدی این است كه در حوزه برنامه‌های نمایشی با زمینه سازی‌هایی كه در سال‌های قبل انجام دادیم، سریال‌های فاخر ما از همین ماه‌ها و در ابتدای سال آینده، به جریان می‌افتند و با آنها روبه رو خواهیم شد. شاید از همه مهم‌تر این است كه تلاش عظیمی در حوزه سریال‌سازی انجام گرفت، چرا كه مجموعه‌های الف فاخر حدود یك دهه در صدا و سیما تعطیل شده بودند و یكی از دلایل آن بحث سرمایه‌گذاری جدی و متقاعد كردن كارگردانان بزرگ برای پیش بردن این مجموعه‌ها بود، اما همین الان كه ما مشغول صحبت هستیم حدود سه روز است كه تصویربرداری سریال سلمان فارسی شروع شده؛ این اتفاق بزرگی است كه باعث شد تا ركود ده ساله ساخت سریال‌های الف ویژه را پشت سر بگذاریم. به واسطه این جریان از بحرانی كه وجود داشت فعلا خارج شدیم، اتفاقی كه در زمینه‌های مختلف تولیدات در حال انجام و پیگیری است.
وی همچنین از مشخص شدن تكلیف متن سریال«موسی (ع)» خبر داد و گفت كه برای مجموعه ملك سلیمان هنوز در بخش كلیات ماجرا هستند. میرباقری همچنین نوید ساخت مجموعه‌های الف فاخر دیگری را در حوزه دفاع مقدس و شخصیت‌های برجسته‌ای مثل
خواجه نصیرالدین طوسی داد.
علاوه بر اینها یكی از اتفاقاتی كه مدتی است در سیما رخ داده، تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور چالشی است كه در شبكه‌های مختلف از جمله چهار سیما به روی آنتن می‌روند، اتفاقی كه البته گاهی با موانع و حواشی مختلفی همراه می‌شود و دكتر میرباقری در پاسخ به تصمیمشان برای حمایت از این تولیدات گفت: ما در هر صورت به این برنامه‌ها به‌شدت نیاز داریم اما مساله مهمی كه وجود دارد این است كه در چنین فضاهایی قطعا استانداردهایمان را بالا می‌بریم. این افزایش استانداردها در حوزه‌های مختلف از تهیه و اجرا گرفته تا حضور مهمانان و... اعمال می‌شود چرا كه این گونه تولیدات باید از نظر كمی و كیفی ارتقا پیدا كنند.



برنامه‌سازی بدون اسپانسر
محمد احسانی مدیر شبكه نسیم، درباره این هم اندیشی‌ها در گفت‌وگویی كه با جام‌جم داشت بیان كرد: این جریان تدبیر رئیس سازمان در دوره جدید است. همیشه شبكه‌ها به صورت منظم با گروه‌های برنامه‌ساز و تیم تولید جلساتی دارند اما در بازه زمانی طولانی‌تر و چندین ماهه بنابر این اقدام، گردهمایی اتفاق می‌افتد كه در آن هم برنامه‌سازان از حال و احوال هم باخبر می‌شوند و هم در جریان تولیدات یكدیگر قرار می‌گیرند، علاوه بر این در مواردی ما سخنران مدعو داریم كه در این دوره یكی از دوستانی كه در بخش علوم شناختی سازمان است ارائه‌ای درباره شیوه‌های جدید نظرسنجی داشتند. بخش دیگری از این برنامه هم به صحبت‌های معاونت سیما به عنوان سیاستگذار ارشد این رسانه اختصاص دارد، قسمتی كه در طول آن دوستان برنامه‌ساز در جریان منویات معاونت سیما قرار می‌گیرند.
او اضافه كرد: در واقع همان‌طور كه اشاره شد اصل جلسات هم‌اندیشی به صورت مجزا با هر برنامه‌ای به صورت روتین انجام می‌شود و این اتفاق جریانی علاوه بر آن جلسات همیشگی است كه در قالب هیات جمعی برگزار می‌شود.
حضور حامیان مالی برای تولید برنامه‌های این شبكه هم موضوع دیگری بود كه احسانی در پاسخ به آن گفت: در این شبكه از ابتدا خیلی از برنامه‌ها با كمك اسپانسر ساخته می‌شدند منتها سازمان اخیرا تسهیلاتی را فراهم كرده كه بعضی از برنامه‌ها را از محل بودجه خود مركز شكل دهیم تا مقداری سرعت كار و تولید برنامه‌ها بیشتر شود، اتفاقی كه در ادامه با آن در برنامه‌ها رو‌به‌رو می‌شوید.
مدیر شبكه نسیم در آخر این گپ و گفت در پاسخ به این كه آیا این شبكه به سمت تولید فیلم و سریال می‌رود گفت: در وهله اول تولید فیلم و سریال جزو قالب‌هایی كه مختص شبكه باشد نیست، با این حال ما آمادگی این موضوع را به همراه پیشنهادهایی برای آن داریم منتها در این باره باید در سطح كلان معاونت و سازمان تصمیم گیری شود و این مأموریت فعلا به ما واگذار نشده است.