عاقبت تندخوری، پرخوری است!

عاقبت تندخوری، پرخوری است!

بسیاری از ما بنا به مشغله كاری تندخوری می‌كنیم. به‌عبارتی وقت كافی برای غذاخوردن صرف نمی‌كنیم. در چشم بر هم زدنی بشقاب‌مان را می‌بلعیم تا مبادا از درس یا كسب‌وكارمان عقب بمانیم. این در حالی است كه عادت تندخوری نه‌تنها سبب پرخوری می‌شود، بلكه با خطرهایی مانند افزایش وزن و حتی ایجاد برخی بیماری‌های متابولیك همراه خواهد بود. اما آیا می‌دانید چرا باید آهسته غذا بخوریم؟
محققان بر این باورند اگر آهسته غذا بخوریم، كالری كمتری دریافت می‌كنیم. بنابراین می‌توانیم روی حجم غذایی كه می‌خوریم كنترل بیشتری داشته باشیم و از پرخوری بپرهیزیم. چراكه آهسته‌خوردن موجب فعال‌شدن تغییرات بیوشیمیایی‌ می‌شود كه با میل به پرخوری مقابله می‌كند. مطالعات نشان داده است جویدن طولانی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به دیابت و كاهش میل به هله‌هوله‌خوری مؤثر باشد. این را هم بدانید كه خوب جویدن غذا موجب كاهش اتلاف مواد مغذی طی فرآیند هضم خواهد شد. هرچه بیشتر لقمه‌هایتان را بجوید، احتمال این كه كالری بیش از حد دریافت كنید كمتر می‌شود. زیرا هورمون‌های تنظیم اشتها با ارسال پیام به مغز موجب ایجاد احساس سیری و توقف خوردن خواهد شد.
متأسفانه تندخوری خطر ابتلا به چاقی را چندبرابرمی‌كند. بدن هم در پی تندخوری قادر به ارسال به‌موقع سیگنال‌های لازم به مغز برای ایجاد احساس سیری نخواهد بود. همه اینها حاكی از اهمیت مرحله جویدن غذاست. دقیقا همان مرحله‌ای كه برای اغلب‌مان مهم نیست و فقط می‌خواهیم لقمه‌هایمان را با سرعت هرچه بیشتر پشت هم فرو دهیم. اما باید یادآوری كنیم كه
 هر لقمه را باید ۴۰ بار بجوید!
منبع:  medicaldaily