چه كسی آتش می‌سوزاند؟

چه كسی آتش می‌سوزاند؟


دیروز تحریریه جای آتش سوزاندن و تحریم شده بود. كبریت توكلی برای همكارمان در صفحه آخر روزنامه هدیه فرستاده بود، كبریت‌های رنگارنگ زیبایی كه رسیده بود به دست طاهره آشیانی و یك‌سری از آنها را تقدیم كرده بود به همكارمان علی رستگار. خلاصه اوضاعی بود كه نگوییم برایتان. آشیانی به رسم اغلب روزها می‌آمد و شماره تماس می‌خواست، ما هم می‌گفتیم هشتگ تحریم آشیانی! بگو همان علی رستگار برایت شماره تلفن پیدا كند. ناگفته نماند كه نامبرده عین خیالش هم نبود و می‌دانست شوخی می‌كنیم. البته صبر آشیانی خانم حدی دارد و خودمان حواسمان بود كه برای جلوگیری از آتش سوزی‌های احتمالی باید زود پرونده شوخی را ببندیم و دفتر تلفن‌ها را باز كنیم. شك نكنید كه چنین كردیم و تن به عواقب سخت ماجرا ندادیم. البته باید این شانس را هم بیاوریم كه استاد طاهره ستون پشت صحنه امروز را نخواند و اگر هم بخواند كبریت‌های بی‌خطر توكلی را روز قبل با خود به خانه برده باشد!
 از این شوخی‌ها كه بگذریم باید بگویم حالمان مثل جمعه است، ناراحتیم و صفحه‌هایمان را امروز هم اختصاص داده‌ایم به سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس كه روز جمعه به شهادت رسیدند. در صفحه 11 امروز ساناز قنبری با مهدی مطهر حرف زده است. او فیلمبردار مستندی بوده كه درباره زندگی ابومهدی المهندس ساخته شده است. مطهر ده روز را به‌واسطه ساخت این مستند در كنار این شهید زندگی كرده و از احوال و افكار او حرف‌های شنیدنی دارد.
 در صفحه قبلی‌اش یعنی 10 هم صابر محمدی از واكنش‌ هنرمندان آمریكایی در برابر تصمیم رئیس‌جمهورشان درباره ترور سردار شهید قاسم سلیمانی نوشته و به تحلیل نظرات آنها پرداخته است. می‌توانید در این صفحه ببینید هنرمندان آمریكایی چه نظری درباره سیاست‌های كشورشان دارند.
 در صفحه 9 محمدصادق علیزاده رفته سراغ بازتاب حوادث چند روز اخیر كشورهای همسایه و این را بررسی كرده كه در كشورهای همسایه مردم چه دیدگاه و نظراتی نسبت به حوادث تلخ این روزها داشته‌اند. تجمعات و اعتراضات و مراسم‌هایی که در کشورهای مختلف برگزار شده یا در حال برگزاری است.
 در صفحه آخر هم كیكاووس زیاری در صفحه سینمای جهان رفته سراغ یك موضوع مهم و جالب. او بررسی كرده كه در سینمای هالیوود فیلم‌های بسیاری براساس واقعیت ساخته شده و مورد توجه هم قرار می‌گیرند. اما فیلم‌هایی كه تا به حال درباره جنگ میان آمریكا و عراق ساخته شده‌اند، مورد توجه نبوده‌اند. می‌توانید دلایل این موضوع را در صفحه 12 امروز بخوانید. موضوعی که بی ارتباط با این روزها هم نیست و می‌تواند راهنمایی خوبی باشد که امریکایی‌ها علاوه بر حضور نظامی و میلیتاریستی  در عراق و دیگر کشورهایی که اشغال کرده‌اند، برنامه‌های فرهنگی و سینمایی هم برای افکار عمومی طراحی می‌کنند بلکه کمی از شدت اشغالگری کم کند.