فاش شدن اسرار در رادیو

برنامه «پشت صحنه» از رادیو تهران پخش می‌شود

فاش شدن اسرار در رادیو

در همه جای دنیا، چهره‌ها یا همان افراد معروف و مشهور كه شهره به ستاره هستند، طرفداران بسیاری دارند و مردم هم در ایران از این قاعده مستثنا نیستند و افراد معروف طرفداران بسیاری دارند. بنابراین مردم همیشه پیگیر اخبار هنرمندان هستند و علاقه‌مندند بدانند چه حاشیه‌هایی برای آنها رخ داده است. به همین دلیل رادیو تهران در قالب برنامه «پشت صحنه» به این موضوع می‌پردازد. در این برنامه، اخبار و حوادث مرتبط با ستاره‌ها در بخشی با عنوان صفحات مجازی چهره‌های معروف‌ پیگیری می‌شود. از دیگر بخش‌هایش رصد خبرهای سرگرم‌كننده چهره‌های بین‌المللی در دنیاست. همچنین این برنامه بسته به موضوع و خبرهایی كه كار می‌كند، یك مهمان از بازیگران، خواننده‌ها، فوتبالیست‌ها، چهره‌های مردمی و... دارد. از دیگر بخش‌های قابل توجه برنامه «پشت صحنه» این است كه با توجه به سالروز درگذشت مشاهیر یا به بهانه سالگرد تولدشان، در بخشی با عنوان بیوگرافی مشاهیر به زندگی و آثار مشاهیر می‌پردازد. «پشت صحنه»، كاری از گروه برنامه ریزی و مدیریت شهری است كه شنبه تا چهارشنبه به صورت یك هفته در میان به تهیه‌كنندگی امیرحسین ثقفی از رادیو تهران تقدیم شنوندگان می‌شود. به همین دلیل با عوامل این برنامه به گفت‌و‌گو نشستیم تا در جریان تولید این برنامه قرار بگیریم.

 موضوعات همه‌گیر  جامعه
به گزارش جام‌جم، اولین قسمت برنامه «پشت صحنه» ۲، آذر روی آنتن رادیو تهران رفت و توانست در همین مدت جایش را میان مخاطبان پیدا كند. این برنامه به صورت یك هفته در میان ساعت ۲۱ به مدت یك ساعت از رادیو تهران پخش می‌شود.
مسعود محمودخواه، مدیر گروه برنامه‌ریزی و مدیریت شهری رادیو تهران است كه دو برنامه صحنه و «پشت صحنه» در این گروه تهیه و پخش می‌شود. او در گفت‌و‌گو با جام‌جم می‌گوید: این دو برنامه درباره شخصیت‌های معروف و مشهور هستند؛ كسانی كه مردم آنها را می‌شناسند، بیشتر با آنها ارتباط برقرار می‌كنند و با عنوان سلبریتی از آنها نام می‌برند.
این مدیر رادیو تهران درباره علت تهیه این برنامه‌ها چنین توضیح می‌دهد: گروه‌های مرجع در جامعه همیشه اثرگذاری خود را دارند. یكی از این گروه‌های مرجع، هنرمندان و چهره‌های معروف هستند كه بخشی از سرمایه اجتماعی جامعه را تشكیل می‌دهند. ما به دنبال تولید برنامه‌ای بودیم كه این سرمایه‌های اجتماعی در ارتباط مستقیم با مردم حرف‌هایشان، نقطه نظراتشان و پیشنهاداتشان را در میان بگذارند.
او معتقد است هر چه از این دو برنامه بگذرد، می‌توانند موضوعات مبتلا به جامعه و مسائلی كه در ارتباط با بدنه اجتماعی كشور و چهره‌های معروف است را با دقت نظر بیشتر تقدیم شنوندگان کرد تا دغدغه‌هایشان را بی‌واسطه مطرح كنند.
 بررسی پرونده هنرمندان
امیرحسین ثقفی، تهیه‌كننده برنامه «پشت صحنه» است. او كه پیشتر به خاطر چراغ موسیقی رادیو تهران از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر جایزه گرفته بود درباره تازه‌ترین برنامه‌اش می‌گوید: ما دو گروه برنامه‌ساز هستیم كه به صورت یك هفته در میان شنبه تا چهارشنبه برنامه‌هایمان را تهیه و پخش می‌كنیم. اما این اولین بار است كه دو برنامه با رویكرد مشابه، با زمان پخش یكسان از یك شبكه رادیویی با نام‌های متفاوت روی آنتن می‌رود. البته قالب و فرم پرداخت آنها با هم تفاوت‌های اساسی دارد. ثقفی صحبت‌هایش را این طور ادامه می‌دهد: در پشت‌صحنه، پرونده‌هایی با موضوعات مختلف و بر اساس اخبار در برنامه پیگیری می‌شوند. در واقع یكی از اهداف ما این است كه قضاوت درباره موضوعات و جریانات را به مخاطبان واگذار كنیم. این طور كه ثقفی درباره پشت‌صحنه می‌گوید، او آرزوهای بسیاری برای این برنامه دارد و تلاش می‌كند پل ارتباطی مناسبی بین مخاطبان و چهره‌های مطرح حوزه‌های مختلف ایجاد كند. ثقفی تاكید می‌كند این برنامه حاصل تلاش گروهی است و همه اعضای برنامه برای رسیدن به هدف و تهیه یك برنامه خوب كوشش می‌كنند و می‌گوید: شنیده شدن پشت‌صحنه حاصل همدلی همه ماست.
 چه كسی سلبریتی است؟
مصطفی امامی كه «پشت صحنه» اولین تجربه‌اش در اجرا و گویندگی رادیوست، عنوان می‌كند: تمركز ما روی این است كه ببینیم سلبریتی چیست، كیست و اصلا به چه كسی با چه مختصات و ویژگی‌هایی سلبریتی می‌گویند، در دنیا سلبریتی‌ها چه ویژگی دارند‌ و در ایران ویژگیشان چقدر متفاوت است، آیا می‌توانند كاركرد مفید داشته باشند و... ؟
امامی صحبت‌هایش را درباره كاركرد‌های سلبریتی‌ها این طور ادامه می‌دهد: دو دیدگاه در این باره وجود دارد؛ یكی این كه این چهره‌ها قابلیتی هستند كه می‌توانند در بزنگاه‌ها و كنش‌های اجتماعی به عنوان كاتالیزور عمل كنند. دیدگاه دیگر این كه آنان یك زندگی اشرافی دارند و فقط به فكر خودشان هستند. ما در پشت‌صحنه این مسأله را تبیین می‌كنیم كه كدام دیدگاه درست است. در كنار این تبیین موضوع هر شب با چهره‌های مختلف كه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... معروف هستند، گفت‌و‌گو می‌كنیم. مجری برنامه درباره تفاوت پشت‌صحنه با دیگر برنامه‌های همجنس خود این طور توضیح می‌دهد: این گونه نیست كه ما به نسبت دیگران یك نگاه تند و تیزتری به این افراد داشته باشیم. ما بدون موضعگیری عمل می‌كنیم و اتفاقا معتقدیم سلبریتی‌ها تافته جدا بافته نیستند.  همه ما در كنار هم ملت واحد ایران هستیم. ما در كنار هم باید ایران را بسازیم. این طور نیست كه بخواهیم خط كشی كنیم كه ما مردم این طرف خط و افراد چهره آن طرف خط. سعی می‌كنیم با صراحت لهجه صحبت كنیم. خدا را شكر تا به حال هم مهمانان با ما و ادبیات ما همراه شدند و بدون این كه به كسی توهین كنند، حرف‌هایشان را با صراحت گفتند. او امیدوار است پشت‌صحنه تریبونی شود تا همه چهره‌ها با اعتماد كامل در آن حضور پیدا كنند، حرف‌ها و درد دل‌هایشان را بگویند و صحبت‌هایشان را با مردم از طریق این برنامه در میان بگذارند.
امامی می‌گوید: خدا را شكر در این مدت كوتاهی كه از پخش برنامه می‌گذرد، بازخورد خوبی داشتیم و واقعا تجربه دلپذیری بوده است. امیدوارم در ادامه راه هم به همین شكل پیش برویم.


صدای شنوندگان هستیم
مجید یحیی‌ئی، مجری دیگر این برنامه است كه بخش ارتباط و مشاركت مخاطبان را برعهده دارد. او این بخش را این طور توضیح می‌دهد: ما هر شب بنا به موضوع اصلی برنامه سؤالی را مطرح می‌كنیم و از مردم می‌خواهیم از طریق پیامك نظراتشان را برایمان ارسال كنند. همچنین هنگام گفت و گوی مصطفی امامی با مهمان برنامه، مخاطبان ما می‌توانند سؤالاتشان را برای ما به سامانه پیامكی ارسال كرده و من در همان لحظه این سؤال‌ها را از مهمان می‌پرسم. در صفحه مجازی برنامه نیز این امكان برای شنونده‌ها وجود دارد كه دغدغه‌ها و نظراتشان را با ما در میان بگذارند. این مجری جوان تلاش می‌كند صدای شنوندگان برنامه باشد و سؤالات و دغدغه‌های آنان را در برنامه مطرح كند. همچنین آرمین تقی‌نژاد مشاور محتوا، یاسمن طاهری نویسنده، سینا محمدحسن دستیار تهیه‌كننده و باران نیكراه گوینده دیگر عوامل این برنامه رادیویی هستند.



از معتمدآریا تا رضا صادقی
برنامه «پشت صحنه» ارتباط تلفنی با هنرمندان برقرار می‌كند. فاطمه معتمدآریا یكی از این هنرمندان است كه فعالیتش در تلویزیون با برنامه‌های عروسكی شروع شد. از كارهای عروسكی او در رسانه ملی می‌توان به مدرسه موش‌ها، زاغچه كنجكاو، خاله قورباغه، شهر موش‌ها، خونه مادربزرگه و... اشاره كرد. او در سریال‌هایی همچون گل پامچال، آشپزباشی، زیر تیغ و... هم بازی كرده است. همچنین رضا صادقی خواننده هم مهمان تلفنی این برنامه بود. از دیگر بازیگران می‌توان به نیوشا ضیغمی اشاره كرد كه بازی در سریال‌های در چشم باد و راستش را بگو را در كارنامه دارد. از دیگر مهمانان این برنامه می‌توان به خوانندگانی همچون خشایار اعتمادی و علیرضا عصار اشاره كرد.