خداقوت كرمانی ها

خداقوت كرمانی ها


فیلم 23 نفر ساخته مهدی جعفری كه این روزها بر پرده سینماهاست نیز به نوعی ارتباطی دوسویه با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دارد. فیلم اساسا با حضور ایشان كلید خورد و حاج قاسم ضمن حضوری روحیه بخش به گروه در روز نخست فیلمبرداری، صحبت‌هایی هم درباره غیرت 23 نفر نوجوان دوران دفاع مقدس مطرح كرد. باز حتما می‌دانید بیشتر این بزرگمردهای كوچك، اهل كرمان و از رزمنده‌های لشكر 41 ثارا... بودند؛ همان لشكری كه فرماندهی اش را حاج قاسم سلیمانی برعهده داشت؛ كسی كه به كرمانی بودنش افتخار می‌كرد. نوجوان‌های مقاوم و باغیرت كرمانی كه سرنوشت برخی از آنها را در 23 نفر می‌بینیم، تربیت شده مكتب حاج قاسم بودند.
حتی شیار 143 ساخته نرگس آبیار هم بی ارتباط به حاج قاسم نیست. شاید بپرسید قصه انتظار 20 ساله یك مادر برای بازگشت فرزندش از جبهه و جنگ چه ارتباطی به سردار دارد؟ یونس میرجلیلی، شخصیت شهید فیلم كه مادرش الفت، سال‌ها چشم انتظار بازگشت اوست، اهل كرمان است و قصه فیلم در این نقطه غیورپرور كشورمان روایت می‌شود. به جز جغرافیای فیلم كه زادگاه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است، شوق شخصیتی چون یونس برای دفاع از مرز و بوم كشورش در مقابل متجاوزان و دشمنان هم، متاثر از امثال حاج قاسم به نظر می‌رسد و به‌مابه‌ازاهای واقعی چون آنها اشاره دارد.
فیلم خسته نباشید ساخته مشترك افشین هاشمی و محسن قرایی نیز ظاهرا گزینه دور و بعیدی است تا آدم را یاد حاج قاسم سلیمانی بیندازد. اما حالا می‌توانیم در پس قصه بازگشت زنی خارجی با تباری ایرانی و كرمانی به میهن، بحث بازگشت به اصل خویش و احیای هویت را طور دیگری ببینیم و سردار سلیمانی را هم در این خوانش دوباره درنظر بگیریم. این روزها شهادت حاج قاسم سلیمانی باعث شده حتی برخی ایرانیان خارج از كشور هم كه از آنها انتظار نمی‌رفت و فكر و خط مشی دیگری نسبت به نگاه رسمی داخل دارند نیز در این زمینه با میلیون‌ها ایرانی همسو و همصدا شدند و یاد سردار شهید سلیمانی را گرامی داشتند و به او به چشم یك ایرانی وطن پرست می‌نگرند. به عبارت دیگر شهادت حاج قاسم، حتی برخی خارج نشین‌های مخالف خوان را هم متحد و همصدا كرد و آنها از این طریق به ابراز هویت ایرانی خود پرداختند.  
خاله حكیمه فیلم هم كه در صحنه‌هایی به یاد خواهرزاده شهیدش حسن كه عكسش روی دیوار است، بغض می‌كند و اشكی می‌ریزد، هم حال و هوایی الفت گونه دارد و هم باعث می‌شود یادی هم از شهدای كرمان كنیم و البته همان‌طور كه پیشتر عرض كردم، حالا هر صحنه این چنینی مرتبط با كرمان، اول از همه ما را به یاد حاج قاسم می‌اندازد.