روایت شاهدان از حادثه خیابان بهشتی کرمان

روایت شاهدان از حادثه خیابان بهشتی کرمان

در کنار حضور پرشور مردم کرمان و استان‌های اطراف برای آخرین وداع با سردار دل‌ها، حادثه ای تلخ در خیابان بهشتی این شهر، بیش از 250 کشته و مجروح بر جای گذاشت.
به گفته رئیس اورژانس کشور،  اغلب افراد جان باخته و مصدوم در این مراسم در مسیر خروجی از میدان آزادی و ورودی به خیابان شهید بهشتی کرمان بر اثر ازدحام جمعیت جان باخته یا دچار آسیب شده اند.
پیرحسین کولیوند شامگاه دیروز درباره آخرین آمار کشته‌شدگان گفت: 56 نفر در این حادثه جان باختند که از این تعداد 35 مرد و 21  زن بودند.
 تعدادی از مصدومان بدحال هستند
به گزارش جام جم، وزیر بهداشت هم دیروز در حاشیه عیادت از مجروحان این حادثه  گفت: تعدادی از افراد سانحه دیده در آی سی یو بستری هستند که با رسیدگی همکاران وضعیت بهتری دارند. تعداد زیادی هم مصدوم بدحال به بیمارستان‌ها آورده شده که این افراد در همان خیابان‌ها و معابر به علت این که افراد روی هم افتاده‌اند، خفه شده‌اند. خیلی از مواردی هم که به بیمارستان‌ها آورده شده‌اند موارد پیشرفته‌ای بودند که همکاران تمام وقت مشغول کارند.
بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان،  از کل ۲۱۲ نفر مصدوم اعزامی به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی کرمان در حادثه مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی، ۶۷ نفر همچنان در بخش‌های مختلف بستری هستند.
 انتحاری نبود
پس از انتشار این خبر برخی در فضای مجازی شروع به شایعه‌سازی کردند که مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمان  با رد تمام شایعات درباره خرابکاری در این مراسم گفت: در این ارتباط، هیچ یک از موارد مطروحه و شایعات در شبکه‌های مجازی درباره عملیات انتحاری موضوعیت ندارد.
با توجه به وضعیت جسمانی برخی مصدومان احتمال افزایش قربانیان این حادثه وجود دارد . به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان تا عصر سه شنبه ۴۰ نفر از جان باختگان مراسم تشییع سردار سلیمانی در کرمان تعیین هویت شده اند.
عباس آمیان افزود: ۵۰ نفر از جان باختگان مراسم تشییع سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تحویل پزشکی قانونی شده اند که از این تعداد، هویت ۴۰ نفر تعیین شده است و در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.
بیشتر این افراد جان باخته مرد هستند و رده سنی این افراد، کم سال‌ها و  بزرگسالان هستند و بیشتر آقایان فوت شده در رده سنی بزرگسال هستند.

فرزندم عاشق سردار بود
پیرزن در خیابان مویه می‌کرد و چادر عزا بر روی صورت انداخته بود. همراه پسرش برای بدرقه سپهبد سلیمانی به میدان آزادی آمده بودند که سیل جمعیت آنها را از هم جدا کرد.  به او گفتند،  چند نفر در خیابان بهشتی بر اثر ازدحام جمعیت جان باخته‌اند. هراسان خود را به آنجا رساند و با پیکر پسرش رو به رو شد. می‌گوید: پسرم عاشق سردار بود و از صبح زود به اینجا آمدیم. وقتی ماشین حامل پیکر شهدا حرکت کرد،  جمعیت حرکت کردند و بین من و پسرم فاصله افتاد. پسرم عاشق سردار سلیمانی بود و تا پای جان از عشقش دست نکشید.


مردم سنگ‌ تمام گذاشتند
یک ماه قبل به خانه بخت رفته بود و صبح سه شنبه به میدان آزادی آمده بودند تا برای شهدا سنگ تمام بگذارند. تازه‌داماد می گوید:  وقتی جمعیت به سمت خیابان بهشتی آمدند، فقط سعی کردم مراقب همسرم باشم تا اتفاقی برای او رخ ندهد. انگار در میان موجی سهمگین گرفتار شدی و یارای نجات از آن را نداری. خودمان را به دری آهنی که آنجا بود تکیه داده و محکم آن را گرفتیم. همسرم دچار نفس تنگی شد و او را سریع به بیمارستان رساندیم و بعد از چند ساعت مرخص شد. مردم سنگ تمام گذاشتند و اگر کمک آنها نبود،  تعداد کشته‌ها چند برابر می‌شد.


روایت نجات یافته
محمد حسین روز دوشنبه از جهرم به کرمان آمده بود تا در مراسم بدرقه پیکر سردار دل‌ها شرکت  کند. او می‌گوید : زنده ماندنم یک معجزه بود. وقتی تعادلم را از دست دادم و افتادم، خواستم از جایم بلند شوم، اما افراد دیگری روی من افتادند و اگر خیابان را دیرتر می‌بستند، الان خفه شده بودم.
مرد جوان درباره حادثه می‌گوید: وقتی خودروی حامل پیکر شهدا در میدان آزادی کرمان حرکت کرد، چند نفر از مردم خواستند به پیاده‌رو بروند.  من 90 کیلو وزن دارم و میان جمعیت مانند پر کاهی بودم که به این سو و آن‌سو می‌رفتم. بعد از میدان،  خیابانی حدود هشت متری بود که جمعیت داخل آن پیچید . ابتدای کوچه موانعی بود تا مانع عبور خودروها شوند . جمعیت به آن موانع گیر کرد و مردم روی زمین افتادند . به جرات می‌گویم جمعیتی که روی هم افتاده بودند، حدود ده طبقه بودند.
وی ادامه داد: زن و مرد و کودک زیر دست و پا گیر کرده بودند. چند نفر برای کمک به سمت ما آمدند . یک نفر هم روی جمعیت آب می‌ریخت. نجاتم معجزه بود. جسد چهار زن را دیدم که کنار پیاده رو خفه شده بودند. پیکر بی جان یک دختر بچه هم روی دست مردم حرکت می‌کرد. پیکرکشته شدگان و مصدومان را داخل حیاط یک مرکز آموزشی بردند. چند امدادگر هلال احمر خودشان را آنجا رساندند و شروع به تنفس مصنوعی کردند. آمبولانس‌های اورژانس میان جمعیت گرفتار شده بودند و با تاخیر به آنجا رسیدند و مجروحان را به بیمارستان انتقال دادند. به خاطر این‌که تعدادی از کشته شدگان زن بودند،  روی آنها را با پارچه آبی و کارتن پوشاندند. من حدود 20 جسد را در آن محل دیدم.



دستور رئیس جمهور به معاون اول و وزیر بهداشت
رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم خاکسپاری سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان به معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد تا سریع به وضعیت مصدومان و خانواده‌های بازماندگان رسیدگی کند.
 در پیام حجت الاسلام روحانی آمده است: از وزیر محترم بهداشت که هم‌اکنون در کرمان بسر می‌برند خواسته‌ام تا سریعاً به وضعیت مصدومان رسیدگی کنند.معاون محترم اول نیز مأمور شده‌اند تا به وضعیت خانواده‌های بازماندگان رسیدگی نمایند و همچنین هیأتی را مأمور رسیدگی به دلایل بروز این اتفاق نمایند.اینجانب با ابراز همدردی، این مصیبت را به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند رحمان برای این جانباختگان که از شیفتگان و دلدادگان آن شهید والامقام بودند، رحمت الهی را خواستارم.