نکات مهم در نگهداری کاکتوس‌ها

نکات مهم در نگهداری کاکتوس‌ها


     آبیاری کاکتوس: کاکتوس دارای دو دوره رشد و خواب است. به طور کلی در طول فصل رشد میزان آبیاری باید بیش از دوران خواب و استراحت باشد. میزان آب آبیاری هم بستگی به دما، رطوبت، خاک، نوع گلدان و نوع کاکتوس دارد. اما دو اصل کلی را همیشه مد نظر داشته باشید؛ اول این‌که در فاصله بین دو آبیاری خاک پای گلدان خشک باشد و دوم این‌که ته گلدان دارای سوراخ زهکش باشد  تا مشکل آب‌ماندگی و پوسیدگی ایجاد نشود.
    دمای مورد نیاز کاکتوس: کاکتوس‌ها می‌توانند در فصل رشد خود دمای 32 تا 38 درجه را تحمل کنند و بهترین دما در فصل استراحت آنها، 7 تا 12 درجه سانتیگراد است. این دماها دمای طبیعی محیط هستند. هوای سرد در فصل استراحت، باعث گل دهی گیاه در فصل رشد می‌شود.
    نور مورد نیاز کاکتوس: کاکتوس‌ها به نور فراوان نیاز دارند و قرار دادن آنها در داخل اتاق و پشت پنجره‌های جنوبی بسیار مناسب است. اگر احساس کردید نور داخل منزل‌تان کافی نیست از نور مصنوعی به عنوان مکمل استفاده کنید.
    خاک کاکتوس: برای تهیه خاک؛ شما دو راه حل دارید؛ یا از خاک‌های آماده استفاده کنید یا یک قسمت خاک گلدان با یک قسمت ماسه و کمی شن برای عبور راحت تر آب را با هم مخلوط کنید.
    گلدان کاکتوس: معمولا زمانی که کاکتوس را می‌خرید، مدت زیادی از رشد آن در گلدان فعلی گذشته و به احتمال زیاد نیاز به تغییر گلدان دارد. گلدان جدید باید کمی از گلدان فعلی بزرگ تر باشد؛ زیرا فضای بیش از حد یعنی آبیاری بیشتر و آبیاری بیشتر مصادف است با پوسیدگی و مرگ کاکتوس.
در کاکتوس‌های عمودی بهتر است دهانه گلدان به اندازه نصف قد گیاه باشد و به جای عریض بودن، عمیق باشد و در کاکتوس‌های گرد، گلدان مناسب این کاکتوس تنها باید
چهار تا پنج سانتی متر عریض‌تر از کاکتوس باشد.
    تعویض گلدان کاکتوس: موقع تعویض گلدان بهتر است گلدان قبلی را بشکنید و گیاه را از آن خارج کنید چون خارج کردن کاکتوس با بیلچه باعث زخمی شدن ریشه آن می‌شود. بعد کمی خاک تازه در ته گلدان ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک پر کنید و تا یک هفته بعد از تعویض گلدان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد و آبیاری هم نشود تا به محیط جدید عادت کند.
برای جلوگیری از زخمی شدن دست، کاکتوس را با یک ورق روزنامه که چندلا تا زده‌اید جابه جا کنید و برای ریختن خاک در گلدان هم از یک برگ کاغذ تا شده استفاده کنید.
    کود مورد نیاز کاکتوس: بهتر است کوددهی در فصل رشد و بیداری گیاه انجام شود.