راز سر به مهر آتش‌سوزی مرگبار قهوه‌خانه

راز سر به مهر آتش‌سوزی مرگبار قهوه‌خانه

خانواده دو كارگری كه در جریان آتش‌سوزی عمدی مرگبار در قهوه‌خانه سنتی در تهران كشته شده بودند سه سال بعد از حادثه به خاطر شناسایی نشدن عامل یا عاملان این جنایت، درخواست دیه از بیت‌المال را مطرح كردند.
به گزارش خبرنگار جنایی جام‌جم، ساعت 9و30 دقیقه صبح یازدهم آذر سال 95 بود كه قهوه‌خانه‌ای در بلوار الغدیر یافت‌آباد تهران به آتش كشیده شد. آتش‌نشانان با حضور در آنجا متوجه شدند این قهوه‌خانه سنتی به متراژ 200 متر بوده و از محلی كه با آشپزخانه و سیلندرهای گاز ارتباط داشته، آتش شروع شده و همه جای قهوه‌خانه را گرفته و خاكستر كرده است. آنها همچنین دو نفر از كارگران كه دچار سوختگی شده بودند را نجات دادند و جسد سوخته دو كارگر دیگر را كه در اتاقك كنار در ورودی قهوه‌خانه افتاده بودند، كشف كردند. همزمان با تحقیق از مالك آنجا معلوم شد مالك اصلی، فرد دیگری است. مستاجر قهوه‌خانه صبح از طریق تماس تلفنی همسایه‌ها متوجه آتش‌سوزی مرگبارشده و نمی‌داند چه كسی عامل این جنایت بوده است.
كارشناسان آتش‌نشانی در بررسی‌ها اعلام كردند آتش‌سوزی براثر ریختن مایعات سریع الاشتغال در محل قرارگرفتن تخت‌های قهوه‌خانه در ضلع جنوبی رخ داده و عمدی است. با توجه به این موضوع، روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد و در تحقیقات محلی از همسایه و نگهبان قهوه‌خانه معلوم شد روز بعد از ماجرا، دو مردكه سرنشینان پژو بودند به آنجا آمده و درباره آتش‌سوزی پرس‌و‌جو كرده‌اند. ماموران به این دو نفرظنین و بازداشت شدند. اما در تحقیقات ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران معلوم شد نقشی در ماجرا نداشتند و آزاد شدند. اما بعداز آن، جست‌وجوی پلیسی برای یافتن و دستگیری عاملان این آتش‌سوزی مرگبار بی‌نتیجه ماند و خانواده دو قربانی، صاحب قهوه‌خانه و دو مصدوم حادثه نیز شكایت‌های خود را در شعبه سوم بازپرسی دادسرای جنایی تهران مطرح كردند و خواستار شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان این آتش‌سوزی شدند. با گذشت بیش از سه سال از این آتش‌سوزی مرگبار، خانواده دو قربانی كه كارگران آنجا بودند با حضور نزد ساسان غلامی، بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی خواستار دریافت دیه از بیت‌المال شدند.
 یكی از آنها به بازپرس جنایی گفت: پسرم تنها نان‌آور خانواده‌مان بود و مدت‌ها بود به عنوان كارگر در قهوه‌خانه كار می‌كرد. نمی‌دانم چه كسی محل كارش را به آتش كشید كه باعث مرگ او و همكار دیگرش و مصدومیت دو همكار دیگر آنها شد. در این سه سال علاوه بر این‌كه خانواده‌مان دچار مشكلات مالی بسیاری شدند، ماداغ سنگینی بابت مرگ پسرمان در دل داشتیم. با گذشت سه سال از این جنایت، پلیس نتوانست عامل یا عاملان این آتش‌سوزی مرگبار را بازداشت كند. ما هم چون گمان می‌كنیم شاید دیگر قاتل یا قاتلان شناسایی نشوند، می‌خواهیم دیه از بیت المال به ما پرداخت شود.
 این در حالی بود كه خانواده دیگر قربانی این ماجرا نیز گفته‌های مشابهی را مطرح كردند و خواستار دریافت دیه از بیت‌المال شدند.
 بنابراین با توجه به شناسایی نشدن عامل یا عاملان این جنایت در قهوه‌خانه سنتی و درخواست خانواده دو قربانی حادثه كه درخواست دیه از بیت‌المال را كرده بودند، پرونده آنها با صدور جلب به دادرسی دادگاه كیفری یك استان تهران ارسال شد.