مردم «انصرافی‌ها» را ندیدند

استقبال بی‌سابقه از پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر، بحث انصراف از این رویداد را به حاشیه راند

مردم «انصرافی‌ها» را ندیدند

روز دوشنبه و حوالی ساعت 12 ظهر دیگر آن بحث‌های اخیر انصراف جشنواره فیلم فجر و تحریم این رویداد كه از جانب برخی اهالی سینما و بعضی از افراد در فضای مجازی مطرح شده بود، رنگ و رو باخته به نظر می‌رسید و همه چیز حكایت از خیل اشتیاق ملت برای خرید اینترنتی بلیت‌های سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر داشت.

تنها پس از ده دقیقه، بلیت بیشتر پردیس‌های سینمایی به فروش رفت و پس از یك ساعت هم 90 درصد بلیت‌های اختصاص داده شده به جشنواره فروخته شد و حالا فقط دیگر مردم علاقه‌مند به جشنواره كه شانس خرید اینترنتی و سری بلیت‌های این رویداد را در سینماهای مورد علاقه خود از دست داده‌اند، می‌توانند در روزهای برگزاری جشنواره، خریدار 20 درصد باقیمانده بلیت‌ها در گیشه سینماها باشند.
این استقبال بی‌سابقه از خرید بلیت‌های اینترنتی جشنواره فیلم فجر و این میزان از شوق و اشتیاق به مشاركت در این رویداد و حضور به عنوان تماشاگر و علاقه‌مند، در حالی رقم خورد كه پیشتر برخی سینماگران و بعضی افراد در فضای مجازی خبر از انصراف از جشنواره و تحریم آن داده بودند و حتی دیگر همكاران سینمایی و مردم را به انجام چنین كاری تشویق و تحریك می‌كردند. اما این حجم از شور مردمی برای تماشای فیلم‌های جشنواره فیلم فجر نشان داد كه آنها حاضر نیستند این شور و نشاط سینمایی و فرهنگی برای حضور در مهم‌ترین جشنواره ایام فجر انقلاب اسلامی را با هیچ شعار و تحریك سیاسی معاوضه كنند و نفس سینما و علاقه به ساحت فیلم، بیش از هر چیز برایشان اهمیت دارد. حوادث تلخ اخیر كشور گرچه همه را متاثر كرده، اما هیچ‌كدام مانع از شوق زندگی و سینما در آنها نشده و این روزها به سیاق همه سال‌های گذشته، خیلی از مردم اخبار جشنواره فیلم فجر را دنبال می‌كنند و كنجكاو تماشای تازه‌ترین فیلم‌های سینمای ایران هستند. مردم هنوز همچون دوره‌های قبلی، دنبال راه‌هایی برای تماشای این فیلم‌ها هستند؛ چه از طریق پیش‌خرید بلیت اینترنتی كه روز دوشنبه اتفاق افتاد و در كمتر از یك ساعت، این حجم از شوق و اشتیاق، دیگر بلیت آنلاینی را باقی نگذاشت و چه با حضور در صف‌های خرید بلیت در گیشه هنگام برگزاری جشنواره و چه طرق دیگر دوستانه و رفاقتی. پیرو همین مورد اخیر هم كافی است قوم و خویش و دوستی در سینما، رسانه و حتی نهادها و ارگان‌ها داشته باشند تا مدام و نزدیك روزهای جشنواره محكم‌تر از همیشه، رسم نیكوی صله رحم را جدی‌تر از همیشه دنبال كنند و به آن بنده خدا بگویند: «بلیت جشنواره نداری؟»
حكایت یك روز باشكوه
مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگوی زنده‌ای كه روز دوشنبه با شبكه خبر داشت، استقبال چشمگیر مردم در خرید بلیت‌های جشنواره را قابل پیش‌بینی دانست و گفت: به روال سال‌های گذشته، امسال هم به محض باز شدن سایت‌های جشنواره كه از ساعت 12 ظهر دوشنبه آغاز شد، به سرعت بخش اصلی بلیت‌ها (حدود 80هزار قطعه) پیش‌فروش شد.
استقبال مردم امسال به حدی بود كه مسؤولان برگزاری جشنواره تصمیم گرفتند، بخشی از سهمیه سازمان‌ها و ارگان‌ها را هم به بلیت‌های مردمی اضافه كنند. نجفی در صحبت‌هایش اشاره كرد این تصمیم با تاكید ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره اجرایی شد كه مردم باید سهم بیشتری از پیش‌فروش بلیت‌ها داشته باشند.
نجفی در این زمینه توضیح داد: طبق اعلام قبلی تا ساعت 18 روز دوم بهمن‌ پیش فروش ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان به تهیه بلیت كه هنوز موفق نشده‌اند بلیت سینمای مورد نظر خود را تهیه كنند می‌توانند از ظرفیت باقیمانده از برخی سینماها اقدام به پیش‌خرید بلیت كنند.
سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه جشنواره فیلم فجر نیز در مصاحبه‌ای كه ستاد خبری این رویداد منتشر كرده، سرعت تكمیل ظرفیت سینماهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را غافلگیركننده خواند و گفت: سال گذشته در هر سئانس 7500 ظرفیت داشته‌ایم و امسال به 9400 در هر سئانس این ظرفیت افزایش یافته است. استقبال كم‌نظیر مردم باعث شد در دقیقه 11 پیش‌فروش فیلم‌ها در سینماهای پرمخاطب، بلیت تمام سئانس‌ها خریداری شود. بعد از گذشت یك ساعت از بازگشایی سامانه پیش‌فروش بلیت فیلم‌ها 8000 سری و یعنی 80 هزار بلیت خریداری شد.
مهدی شكری‌آذر، یكی از مسؤولان پیش‌فروش بلیت‌های سی و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر هم در گفت‌وگویی كه در میزان منتشر شد، استقبال مردمی در این زمینه را بی‌نظیر دانست و افزود: تمهیدات ویژه‌ای برای خرید بلیت جشنواره فیلم فجر در دوره سی و هشتم از گیشه در نظر گرفته شده و به امید خدا با شور و هیجان مثال زدنی در صفوف گیشه‌ها نیز روبه‌رو خواهیم بود.
یك ژست اجتماعی
آن عده از سینماگران محترم و برخی مردم كه با نیت صادقانه همراهی و همدلی با حادثه اخیر هواپیمای اوكراین، حاضر به مشاركت در جشنواره امسال فیلم فجر نیستند، جای خود، اما آن جماعتی كه حاضر نیستند، نقطه مقابل خود را ببینند و به آرا و عقاید مردم احترام بگذارند و حتی مشاركت مردمی و سینمایی را در مهم‌ترین جشنواره فرهنگی و هنری كشور تاب نمی‌آورند و به انواع و اقسام توهین و فحاشی می‌پردازند، انگار خوش ندارند واقعیت‌های موجود در این زمینه را باور كنند. آنها دوست ندارند مردم علاقه‌مند به سینما را باور كنند كه به جشنواره فیلم فجر، به عنوان محملی سینمایی برای وحدتی ملی نگاه می‌كنند. جوان‌هایی كه برخی از آنها چنان شوق فیلم و سینما و مشاركت در جشنواره فیلم فجر را دارند كه به حضور و فیلم دیدن در آن به عنوان یك ژست اجتماعی و فرهنگی نگاه می‌كنند و حتی با بلیت‌های خریداری شده هم عكس‌هایی شادمانانه می‌گیرند و در فضای مجازی به اشتراك می‌گذارند.
مردمی كه هر سال با اشتیاق، منتظر حضور در جشنواره فیلم فجر و تماشای تازه‌ترین فیلم‌های سینمای ایران هستند، مثل همه دنیا كه مردم و علاقه‌مندان سینما فارغ از بحث‌های سیاسی، مشتاقانه به تماشای فیلم‌ها در جشنواره‌ها و جشنواره‌هایی چون كن، برلین، ونیز و ... می‌روند و مخاطب رقابت سینمایی در اسكار می‌شوند و هیچ شعار، تحریك و تحریم و انصرافی را جدی نمی‌گیرند، چون ساحت سینما را بالاتر و ارزشمندتر از ادعاهایی با اهداف غیرسینمایی و سیاسی می‌دانند. اگر هم حرف و انتقادی هست، اتفاقا در خود این جشنواره‌ها و مراسم‌های سینمایی بیان می‌شود و چه جایی بهتر از تریبون‌ها و فضای رسانه‌ای برای انعكاس دردها و رنج‌های مردم و رساندن آن به گوش دولت و مسؤولان و جهان. همچنین برخی سینماگران هم ترجیح می‌دهند حرف و نقد و اعتراضی هم اگر هست، از طریق تخصص‌شان و به وسیله زبان سینما و فیلم باشد كه تاثیرگذاری و ماندگاری‌اش به مراتب بیشتر از بیانیه ها، اظهارنظرها و افه‌های تحریمی و انصرافی است.
سابقه فجری انصرافیون
همین دوستان سینماگری كه حالا می‌گویند جشنواره فیلم فجر، حاكمیتی است و چه و چه، حتما یادشان رفته كه خودشان در سال‌های قبل، چه نوشابه‌هایی برای همین جشنواره باز كرده اند و حضور در آن را برای خود افتخار می‌دانستند. این سینماگران بخش مهمی از موفقیت‌ها و اعتبار كارنامه‌شان را مدیون همین رویداد هستند. مسعود كیمیایی، كارگردان بزرگ سینمای ایران كه در پیامی ویدئویی، از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر انصراف داد و فیلم «خون‌شد» آخرین ساخته‌اش در جشنواره امسال در بخش كارگردانی رقابت نخواهد كرد، بارها به عنوان كارگردان در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و حتی فیلم جرم او در سال 89 و در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم هم شد. او موقع دریافت این جایزه گفته بود: «نمی‌دانم این سیمرغ از 30 سال قبل جا مانده بود یا مال كسی بوده و به من رسیده؟ نمی‌دانم چه شده بعد از این همه مدت این جایزه به من تعلق گرفته است.» صحبت‌هایی كه گرچه با كنایه همراه است، اما به هرحال بیانگر این است كه كیمیایی توقع داشته سیمرغ جشنواره فیلم فجر زودتر از اینها به او برسد.
اگر یادتان باشد اصغر فرهادی، یكی دیگر از كارگردان‌های بزرگ و جهانی سینمای ایران هم كه آن سال برای ساخت جدایی نادر از سیمین، سیمرغ بهترین كارگردانی را به طور غیابی دریافت كرد، طی پیامی ویدئویی گفته بود: «دلم می‌خواست آنجا (در اختتامیه جشنواره فیلم فجر) باشم...»
سعید آقاخانی، بازیگر «خون شد» هم كه از جشنواره امسال فیلم فجر انصراف داده، در سال‌های اخیر به عنوان بازیگر پای ثابت این رویداد بوده و حتی در دوره سی و سوم برای بازی در «خداحافظی طولانی» برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد هم شد.
بابك حمیدیان، بازیگری كه فیلم «روز بلوا» با بازی او در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارد نیز از جمله بازیگرانی است كه از جشنواره امسال انصراف داد. او هم در سال‌های اخیر همواره در جشنواره فجر حاضر بوده و برای بازی در فیلم‌های چ و رستاخیز، برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مكمل مرد در سی و دومین دوره جشنواره شد.
این وضعیت برخی دیگر از سینماگرانی است كه در روزهای گذشته، جشنواره فیلم فجر را تحریم كردند؛ سینماگرانی چون پگاه آهنگرانی، بهناز جعفری، سارا بهرامی، پیمان معادی، سارا خوئینی‌ها و ... كه برخی یا سابقه برنده شدن سیمرغ و نامزدی دریافت آن را دارند یا طی سال‌ها با شور و شوق در این رویداد حاضر بوده‌اند.
به عنوان مقایسه و از نظر كمی هم كه نگاه كنیم، تنها عده محدودی از سینماگران از جشنواره فیلم فجر امسال انصراف داده‌اند و در نقطه مقابل بیشتر اهل سینما در مهم‌ترین رویداد سینمایی كشور حضور خواهند داشت و به تحریم و انصراف از آن اعتقادی ندارند. از جمله چهره‌هایی كه چنین رویكردی دارند، شهاب حسینی است كه برخی مخالفان، نظر او در این زمینه را تاب نیاورند و این بازیگر محبوب را مورد حمله و فحاشی قرار دادند.
نیك می‌دانیم كه این فاز تحریم و انصراف دائمی نیست و حتی همین سینماگرانی كه مدعی این اقدام شده‌اند، در سال‌های بعد باز هم در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهند بود.


برد سیمرغی پیك‌های موتوری!
راستش شاید در این شور و هیاهوی استقبال چشمگیر مردم از خرید بلیت‌های آنلاین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، كمتر كسی به فكر موتوری‌های كرایه‌ای و پیك موتوری‌ها باشد! بله، همین موتوری‌های زحمتكشی كه در سرما و گرما گاهی، فقط گاهی، تصمیم می‌گیرند راه‌ها و مسیرهای قانونی را كمی تا حدودی دور بزنند و شما مسافران عزیز و مرسولاتتان را در كمترین و سریع‌ترین زمان ممكن و در صحت و سلامت كامل به مقصد برسانند. ریاضی من یكی كه اصلا خوب نیست اما دوستان اهل فن، حساب و كتاب كرده‌اند كه از شنبه تا دوشنبه هفته آینده كه زمان تحویل بلیت‌های خریداری شده توسط مردم است، بازار پیك موتوری‌های عزیز حسابی داغ خواهد شد و آنها فقط برای تحویل حدود ده هزار سری بلیت فروخته شده و با كرایه 15 هزار تومانی برای هر مسیر در مجموع 150 میلیون تومان كاسب خواهند شد! این رقم باتوجه به شلوغی روزهای جشنواره و دریافت و تحویل انواع و اقسام محصولات و مرسولات مرتبط با جشنواره بسیار بیشتر هم خواهد شد. خدا بدهد بركت.