آمریکا با زبان خوش  از عراق خارج شود

بررسی ابعاد تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه آمریکا در گفت‌وگو با حسن کاظمی قمی، سفیر اسبق ایران در عراق

آمریکا با زبان خوش از عراق خارج شود

چند روز قبل مقتدی صدر روحانی شیعه و پرنفوذ عراق با صدور بیانیه و فراخوانی از مردم عراق خواست با برگزاری تظاهرات میلیونی علیه اشغالگری آمریکا به خیابان بیایند. این فراخوان مورد استقبال شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی عراق ازجمله‌هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح، قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق و ده‌ها فرد و جبهه سیاسی این کشور قرار گرفت. در حقیقت می‌توان گفت برای نخستین بار در طول ۱۶ سال گذشته طیف‌های سیاسی مختلف، گروه‌های مقاومت اسلامی، نهادهای حاکمیتی، مقامات، دولتمردان و نمایندگان پارلمان به‌علاوه اقشار مختلف مردم عراق و در پیشاپیش همه آنها مرجعیت عالی دینی بر سر اخراج نظامیان آمریکا با همدیگر یک‌صدا شده‌اند. در ارتباط با ریشه‌های شکل‌گیری تظاهرات بی‌سابقه مردم عراق که پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس و در ادامه مصوبه پارلمان عراق مبنی بر پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفته است گفت‌وگویی با حسن کاظمی قمی سفیر اسبق ایران در عراق انجام دادیم. در این گفت‌وگو در مورد نقش شهدای مقاومت در شکل‌گیری چنین اجتماع عظیم مردمی بر ضد حضور آمریکا در عراق و چشم‌انداز چنین رویکرد ضدآمریکایی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 تحلیل شما از تظاهرات میلیونی مردم عراق چیست و این تجمع چه پیامدهایی دارد؟
حضور گسترده و میلیونی مردم عراق در تظاهرات دیروز در حقیقت در مخالفت با دخالت‌ها و ادامه اشغالگری نظامی آمریکا در منطقه است و دارای پیامدهای متعددی است که به نظر می‌رسد باید این تظاهرات گسترده را نقطه عطفی در مسیر حرکت سیاسی مردم و دولت عراق عنوان کرد.
این راهپیمایی عظیم و باشکوه در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا فضای روانی سنگینی را ایجاد کرده تا صداهایی در عراق شنیده شود مبنی بر این‌که باید بقای نظامی آمریکا در عراق برای مبارزه با داعش وجود داشته باشد.
یکی از جنبه‌های این تظاهرات گسترده مردم عراق این است که خواسته ملی و مردمی و بر اساس نظر تمام فراکسیون‌های سیاسی مقبول در داخل عراق شکل‌گرفته و موردحمایت مرجعیت اعلی و دینی این کشور است.
زمانی که یک رهبر دینی عراق پیشنهاد برگزاری چنین راهپیمایی را داد فراکسیون‌های مختلف عراقی فارغ از این‌که با هم رقابت نیز دارند در مورد موضوع مخالفت با تجاوز آمریکا با یکدیگر متحد شدند و درنتیجه از چنین پیشنهادی استقبال کردند. یکی دیگر از پیام‌های راهپیمایی مردم عراق این است که قاطبه مردم عراق و اکثریت فراکسیون‌های سیاسی، گروه‌های مقاومت و... نسبت به ادامه اشغال عراق از سوی آمریکا مخالف هستند. همچنین می‌توان تاثیرات خون شهیدان سردار سلیمانی و ابو مهدی مهندس و سایر شهدای مقاومت که در اثر اقدامات جنایت‌کارانه آمریکا به شهادت رسیدند را در این تظاهرات مشاهده کرد، به این معنی که این دو شهید بزرگوار نمادی از نمایندگان دو ملت بودند و مردم عراق خشم خود را به این ترورها نشان دادند.
از سوی دیگر تظاهرات دیروز، تأیید مردمی مصوبه پارلمان عراق بود، مصوبه‌ای که به خروج نظامیان آمریکا تاکید دارد. در حقیقت این اجتماعات مردمی تصمیمات پارلمان را تقویت کرده و اجرای مصوبه مجلس از سوی دولت در اخراج نظامیان آمریکا از منطقه را مورد تاکید قرار می‌دهد، درواقع تجمع دیروز نشان داد که اخراج نیروهای آمریکایی مطالبه عمومی مردم عراق است. درنتیجه چنین تجمعاتی بار سنگین و مضاعفی بر دوش دولت عراق ایجاد کرده و نشان می‌دهد لزوم خروج نظامیان آمریکا از عراق نه تنها خواسته پارلمان، بلکه مورد تاکید مردم عراق نیز هست، به همین دلیل دولت عراق می‌بایست در پی تسریع اجرای مصوبه پارلمان باشد.
 علت شکل‌گیری چنین تظاهراتی از سوی مردم چیست و چه ارتباطی با شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس دارد؟
مردم عراق داغدار خون شهدای ترور اخیر (سردار سلیمانی، ابومهدی مهندس و سایر شهدا) هستند، آنها خدمات این شهدای بزرگ را در مقابله با داعش که با حمایت آمریکا بر تار و پود مردم عراق چنگ انداخته و دستاوردهای ملت را از بین برده فراموش نکرده‌اند. سردار سلیمانی فرمانده میدانی مقابله با داعش و کمک به تشکیل بسیج مردمی در مقابله با داعش بود، به همین دلیل مردم عراق خود را وارث خون این شهیدان می‌دانند. خون این شهدا جوشش عظیمی در ملت‌های منطقه ایجاد کرد و امروز حتی در نقاط دوردست جهان نیز این شهدا مورد احترام هستند. مردم عراق خلوص این شهدا را در مورد عراق از طریق مبارزه با داعش دیده‌اند و این جوشش مردمی بخشی از ادای احترام و تجلیل از خدمات شایان سردار سلیمانی، ابومهدی مهندس و سایر شهداست.
 به نظر می‌رسد عملکرد آمریکا در عراق موجب ایجاد تنفر عمومی مردم عراق نسبت به آنها شده است و یکی از دلایل شکل‌گیری چنین تجمعی نیز مربوط به این موضوع می‌شود؟
به دلیل عملکرد بد آمریکا، روحیه استکباری این کشور و بی‌توجهی به هنجارهای فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها، تنفر عمومی بین مردم و رهبران عراقی نسبت به آمریکا به وجود آمده است و این تظاهرات بیانگر تنفر عمومی مردم نسبت به عملکرد آمریکاست. همان‌طور که در تظاهرات و اظهارات مقامات عراقی و گروه‌های مقاومت اعلام شده است آمریکا باید به مصوبه مجلس عراق احترام گذاشته و از این کشور خارج شود، چنانچه این اتفاق صورت نگیرد و آمریکا از این کشور خارج نشود با توجه به این حضور میلیونی مردم در تظاهرات، آنها راه‌های دیگری را برای اخراج نظامیان آمریکا از این کشور دنبال خواهند کرد. مقامات این کشور نیز اعلام کردند که مصوبه پارلمان گزینه قانونی و مسالمت‌آمیز برای خروج آمریکایی‌ها است اما اگر آنها توجهی نکنند مردم شیوه‌های دیگری را نیز به کار خواهند بست.
 چه شیوه‌های دیگری؟ بیشتر توضیح می‌دهید؟
صراحتاً اعلام می‌شود که آمریکا اشغالگر و متجاوز است و در صورتی که با شیوه مسالمت‌آمیز یعنی در پی مصوبه پارلمان؛ از این کشور خارج نشوند با شیوه قهرآمیز برخورد خواهیم کرد.
مفهوم این سخنان این است که دیگر به هر نوع برخوردی با آمریکایی‌ها مشروعیت داده می‌شود. مطرح شدن چنین سخنانی از سوی مردم و دولت عراق به این معنی است که در صورت به نتیجه نرسیدن شیوه‌های مسالمت‌جویانه، آنها از روش‌های دیگر اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... نیز استفاده خواهند کرد.
واقعیت این است که عراقی‌ها به دنبال حل مسائل به‌صورت مسالمت‌آمیز هستند اما مسأله مهم این است که حاکمیت و استقلال عراق باید حفظ شده و آنها اجازه نمی‌دهند که هر اشغالگری حاکمیتشان را زیر سؤال ببرد. امیدواریم دولتمردان آمریکایی این پیام روشن را به‌خوبی درک کرده و به‌صورت قانونمند از عراق خارج شوند تا با برخورد قهرآمیز از سوی مردم عراق مواجه نشوند.
 آیا می‌توان چنین مخالفت‌هایی از سوی مردم عراق با حضور آمریکا را، مقدمه‌ای برای شکل‌گیری اعتراضات دیگری در کشورهای منطقه دانست؟
این تجمع میلیونی نشان داد که ابهت و هیمنه پوشالی آمریکا فروریخته است، شاهدیم که رئیس جمهور آمریکا احمق خطاب شده و سیاست این کشور نابخردانه توصیف می‌شود، چنین اظهارنظرهایی نشان می‌دهد که این‌گونه مخالفت‌ها مختص به داخل عراق نیست و اگر در سایر کشورها نیز چنین فراخوان‌هایی برای خاتمه حضور آمریکا صورت گیرد مردم آن کشورها نیز حضور چشمگیری در تظاهرات ضدآمریکایی خواهند داشت.
این موضوع نشان می‌دهد که سیاست آمریکا در این سال‌های اشغال موجب ایجاد تنفر عمومی در کشورهای منطقه شده است و دیگر آمریکاییان نمی‌توانند با هر شگردی در عراق و دیگر کشورها بمانند.
البته آمریکا قصد دارد با فضاسازی روانی و شکل‌گیری برخی جریان‌ها در فضای مجازی فضا را به نفع خود تغییر دهد، این در حالی است که اراده مردم عراق نشان داد که شاهد خروج آمریکا از عراق خواهیم بود و در صورت عدم تمکین، این کشور با عواقب بسیار بدی مواجه خواهد شد.
 چشم‌انداز شما از تأثیر این تظاهرات ضدآمریکایی در عراق چیست؟ آیا می‌توان به خروج هر چه سریع‌تر آمریکا از منطقه امیدوار بود؟
آمریکا با هزاران نیرو عراق را اشغال کرده و به دنبال تثبیت حضور نظامی در عراق بوده است که امیدواریم این جوشش عظیم مردمی به خروج آمریکا از منطقه منجر شود.
امیدواریم آمریکا موضوع خروج از عراق را درک کرده و این تظاهرات را مقدمه‌ای برای خروج خود از منطقه بداند چراکه در صورت مقاومت قطعاً هزینه‌هایی برای آمریکا ایجاد خواهد شد و بعد از پرداخت هزینه باز مجبور به ترک منطقه می‌شود. همانند آنچه در طی سال‌های گذشته شاهد فرار شبانه آمریکا از عراق بودیم.
اگر آمریکا به خواسته مسالمت‌آمیز مردم تن ندهد به فرار شبانه متوسل خواهد شد. آمریکا در ابتدا در مقابل این جوشش مردمی مقاومت خواهد کرد و در جاهایی نیز متوسل به تهدید، تطمیع و... خواهد شد که البته قطعاً به نتیجه نخواهد رسید و درنهایت با برخورد قاطع مردم مواجه شده و منطقه را ترک خواهد کرد.



مردم عراق پرچمدار اخراج آمریکا از منطقه هستند
دبیر شورای عالی امنیت ملی برپایی تظاهرات میلیونی و تاریخی مخالفت با اشغالگری آمریکا و حمایت از استقلال و حاکمیت ملی عراق را نشانه‌ای از پیشتازی و پرچمداری مردم پرافتخار عراق در مسیر اخراج آمریکا از منطقه عنوان کرد. دریابان علی شمخانی ترور ناجوانمردانه سرداران پر آوازه جبهه مقاومت، شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را خطای راهبردی ترامپ و تیم شرور حاکم بر کاخ سفید عنوان و اظهار کرد: شمارش معکوس اخراج آمریکا از منطقه از بامداد جمعه ۱۳ دی ماه آغاز شده و پژواک ناقوس افول اقتدار پوشالی واشنگتن هر روز با طنین بلند تری به گوش می رسد. وی خاطر نشان کرد: تظاهرات میلیونی مردم عراق نشان داد که تهدید آمریکا مبنی بر تحریم این کشور در صورت اجرای قانون اخراج نظامیان واشنگتن، ابزار پوسیده ای است که نمی‌تواند اراده دولتها و ملت‌هایی که به دنبال حفظ استقلال و حاکمیت ملی خود هستند را تحت تاثیر قرار دهد. دبیر شورای عالی امنیت ملی تظاهرات میلیونی مردم آزاده وسلطه ستیز عراق را آغاز نهضتی فراگیر که ملتهای زخم خورده از تجاوز آمریکا آن را ادامه خواهند داد عنوان کرد و افزود: رویکرد واقعی مردم منطقه نسبت به آمریکا در تشییع میلیونی پیکر رهبران مقاومت و مراسم‌های بزرگداشت کم سابقه در کشورهای مختلف بروز و ظهور یافت و این واقعیت رو به گسترش را نمی توان با شوهای تبلیغاتی و فضاسازی‌های رسانه‌ای کتمان کرد. شمخانی در پایان افزود: آمریکا باید از این پس خود را آماده کند که هرروز جلوه‌ای از تجلی قدرت مردم منطقه را بسان تازیانه‌ای بر پیکر زبون و خوار استکبار خویش مشاهده و لمس کند.