یـــوم‌ا... عــراق

مردم عراق دیروز با حضور میلیونی در خیابان‌های بغداد، خواستار خروج آمریکا از کشورشان شدند

یـــوم‌ا... عــراق

خیزش میلیونی ملت عراق علیه اشغالگران و حمایت گسترده آنها از طرح پارلمان این كشور مبنی بر لزوم بسته شدن پایگاه‌های آمریكا و اخراج نیروهای این كشور، مولد فضای سیاسی و گفتمانی تازه در بغداد بوده و علاوه بر آن، نقطه گذار عراق از وضعیت موجود محسوب می‌شود. سكوت همراه با بهت و حیرت سیاستمداران آمریكایی، اروپایی و سعودی در قبال این خیزش عظیم و اعتراف رسانه‌های غربی درخصوص بی‌سابقه بودن این تظاهرات پس از اشغال عراق در سال 2003، كمترین فضا و روزنه‌ای را برای مانور كاخ سفید و متحدان غربی، صهیونیستی و سعودی آن در بغداد باقی نگذاشته است. بدون شك خیزش میلیونی ملت عراق، بزرگ‌ترین و ارزشمندترین تضمین ممكن برای اجرای طرح پارلمان برای اخراج ایالات متحده از این كشور محسوب می‌شود.

 سرمایه‌گذاری آمریكا در بغداد چگونه بر باد رفت؟
 زمانی كه هادی العامری، مقتدی صدر، شیخ اكرم الكعبی و دیگر سران جبهه مقاومت در عراق تصمیم خود را برای برگزاری تظاهرات اعلام كردند، مقامات آمریكایی با توجه به سرمایه‌گذاری هنگفت تبلیغاتی، مالی و سیاسی خود بر فضای داخلی عراق (كه نمونه‌ها و مصادیق مكرر آن را در جریان برخی تحركات و اغتشاش‌ها در این كشور مشاهده كردیم) هرگز تصور خیزش میلیونی ملت عراق را در مخالفت با اشغالگری خود نمی‌كردند. با این حال از شیعیان گرفته تا تركمن‌ها و عشایر عراق با حضور در تظاهرات و اولتیماتوم نهایی به واشنگتن در خصوص خروج هرچه سریع‌تر از كشورشان، محاسبات و سرمایه‌گذاری هنگفت دولت ترامپ را در كشورشان با شكست وناكامی مطلق مواجه كردند. از حوالی ساعت ۸ صبح دیروز (به وقت محلی) مردم عراق در محله‌های مختلف بغداد حاضر شدند تا تظاهرات گسترده ضد آمریكایی برگزار كنند. عراقی‌های خشمگین و طرفدار جبهه مقاومت، با برافراشتن پرچم كشورشان در میدان التحریر با حضور آمریكایی‌ها در این كشور مخالفت كردند. جعفر البطاط، فرمانده پلیس فدرال عراق تعداد تظاهرات‌كنندگان را بیش از یك میلیون نفر تخمین زد.
 خیزش میلیونی مردم عراق
و حیرت رسانه‌های غربی
 حضور گسترده و میلیونی ملت عراق در اعتراض به حضور اشغالگران آمریكایی در كشورشان، واكنش ناخواسته رسانه‌های غربی را برانگیخت. این حماسه به اندازه‌ای وسیع و تاریخی بود كه رسانه‌های غربی اساسا قدرت كتمان یا تحریف آن را پیدا نكردند. خبرنگار شبكه بی بی سی كه طی ماه‌های اخیر نقش به سزایی در تبلیغات بر سر ایجاد و استمرار اغتشاش و ناآرامی در عراق داشت، تظاهرات دیروز عراقی‌ها را این گونه توصیف كرد: جمعیت عظیمی از مردم عراق در خیابان‌های پایتخت بغداد حضور پیدا كردند تا از آمریكا بخواهند خاك عراق را ترك كند. ترور ژنرال قاسم سلیمانی،فرمانده ایرانی و ابومهدی المهندس نیز این فضا را تحت تاثیر قرار داده بود. تظاهرات در مركز بغداد و از صبح زود در روز جمعه آغاز شد و پس از چند ساعت جمعیت عظیمی به آن پیوستند.
شبكه فرانس 24 در گزارش خود از بغداد و در ساعات میانی تظاهرات اعلام كرد: جمعیت عراقی‌ها همین گونه در حال سرازیر شدن به خیابان‌های پایتخت این كشور هستند. آنها علیه حضور نیروهای آمریكایی در عراق تظاهرات كرده‌اند.
اعتراف به واقعیت
شبكه رویترز در عین این‌كه چاره‌ای جز اذعان به راهپیمایی عظیم و بی‌سابقه عراقی‌ها نداشت با نوعی جهتگیری خاص،  گزارش خود را در این خصوص ارائه كرد:
مردان و زنان عراقی در تظاهرات گسترده خود پرچم‌های سفید و سیاه و قرمز و پلاكاردهایی با شعارهایی ضدآمریكایی حمل می‌كردند و شعارهایی علیه آمریكا كه ائتلاف موسوم به ضد‌داعش را رهبری می‌كند!
سر دادند. برخی از تظاهر‌كنندگان لباس كفن نمادین كه نشانه جانفشانی برای كشورشان است پوشیده بودند و شعارهایی مثل نه به آمریكا، نه به اسرائیل و نه به استعمار سر دادند. این در حالی است كه اصل ادعای رهبری ائتلاف ضد‌داعش توسط ایالات متحده آمریكا كه خود بانی ایجاد داعش و گروه‌های تروریستی و تكفیری در منطقه و اصلی‌ترین حامی آنها محسوب می‌شود، كاملا مخدوش
و غیر واقعی است.

لوئیسا لاولاك، خبرنگار واشنگتن پست نیز در توییتی، حماسه دیروز عراقی‌ها را این گونه توصیف كرد: جمعیت زیادی در اعتراض به حضور نیروهای آمریكایی در منطقه الجادریه جمع شده‌اند و شعار اشغالگران بیرون بروید
سر می‌دهند. جمعیت، دریایی از پرچم‌ها و كفن‌های سفید است.
خیزش میلیونی ملت عراق در رسانه‌های منطقه نیز بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته است. خبرنگار شبكه المیادین از میدان التحریر بغداد كه نقطه ثقل تظاهرات دیروز بود، گزارش داد: پیام این تظاهرات میلیونی ضد آمریكایی مردم عراق این است كه گروه‌های مقاومت از پایگاه مردمی برخوردار بوده و فراكسیون‌های پارلمانی به تلاش برای اجرای تصمیم اخراج آمریكایی‌ها ادامه خواهند داد.
 نفرت عمومی علیه آمریکا
این تظاهرات میلیونی، دارای متن و حواشی جالب توجهی بوده است. چند نقطه تظاهرات ضد آمریكایی بغداد، بنرهای بزرگی از تصویر سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، معاون شهید الحشدالشعبی عراق به چشم می‌خورد. همچنین عده‌ای از عشایر عراق، در تظاهرات با مگوار وفاله حضور پیدا كردند: یعنی دو سلاحی كه عشایر جنوب عراق با آن علیه استعمار انگلیس جنگیدند و در سال 1920 حماسه آفریدند. عشایر عراق تاكید كردند آنها‌ نبرد با اشغالگران را از اجداد خود آموخته‌اند و مانند گذشتگانشان زیر بار ظلم و جنایت اشغالگران غربی نمی‌روند.  یكی دیگر از اقدامات خلاقانه تظاهرات كنندگان، اعدام نمادین دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و نیروهای اشغالگر آمریكایی در عراق بود.
در نزدیكی میدان التحریر، پنج آدمك كه نمادهای ترامپ، نظامیان آمریكایی و اعضای داعش بودند به دار آویخته شدند. به عبارت بهتر، تظاهرات كنندگان اعلام كردند میان ایالات متحده و داعش، نه تنها تفكیكی قائل نمی‌شوند، بلكه هر دوی آنها‌ را به یكدیگر پیوسته و نماد عینی تروریسم می‌دانند.

خیل عظیم تظاهرات كنندگان، شعارهای گویا و محكمی را در مخالفت با اشغالگری ایالات متحده در كشورشان سر دادند. در یكی از هزاران بنری كه تظاهرات كنندگان با خود حمل می‌كردند، خطاب به نظامیان اشغالگر آمریكایی نوشته شده بود: «از عراق خارج شوید تا زنده بمانید.» در برخی دست نوشته‌ها، جمله معروف سید حسن نصرا... دبیر كل مقاومت اسلامی لبنان خطاب به نیروهای آمریكایی مبنی بر این‌كه «عمودی بیایید، افقی باز می‌گردید» به چشم می‌خورد. در پلاكاردهای دیگری نوشته شده بود: «با زبان خوش خارج شوید، وگرنه...»
دست‌نوشته‌هایی دیگری نیز در دست تظاهرات كنندگان عراقی در محكومیت عربستان سعودی خودنمایی می‌كرد. در یكی از آنها نوشته شده بود: «ترامپ! بدان كه ما عربستان نیستیم!»
 اولتیماتوم نهایی گروه‌های مقاومت به آمریكا
 حضور حماسی ملت عراق در تظاهرات دیروز، منجر به تجلیل گسترده مقامات عراقی و رهبران مقاومت از مردم و متعاقبا، اعلام اولتیماتوم نهایی گروه‌های مقاومت خطاب به كاخ سفید شد. مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون در بیانیه‌ای ضمن تقدیر از حماسه تاریخ ساز ملت عراق اعلام كرد: اگر دولت آمریكا حاضر به خروج از عراق نشود با آن به مثابه یك كشور اشغالگر و دشمن برخورد خواهد شد. بغداد باید تمام قراردادهای امنیتی با آمریكا را لغو كرده و حریم هوایی را روی عملیات‌های نظامی این كشور ببندد. لغو تمام توافق‌نامه‌های امنیتی با اشغالگران به واسطه عدم توازن بین‌المللی در این توافق‌نامه‌ها باید در دستور كار قرار گیرد، زیرا این توافق‌نامه‌ها در سایه وجود اشغالگران امضا شده است. ترامپ نیز نباید با یك نگاه از بالا، متكبرانه و خود برتر بینی، در تصمیمات و سخنرانی‌های خود درباره عراق عمل كند در غیر این صورت ما نیز
مقابله به مثل خواهیم كرد.
احمد الصافی، نماینده آیت‌ا... سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه دیروز نیز با اشاره به راهپیمایی گسترده مردم عراق اعلام كرد: احترام به حاكمیت ملی و استقلال سیاسی عراق ضروری است
 شهروندان، آزادی كامل دارند تا خواست خود را به شیوه مسالمت آمیز بیان و بر لزوم حفظ حاكمیت ملی تأكید كنند. لازم است دولت عراق به منظور حل بحران فعلی هر چه سریع‌تر تشكیل شود.
خروج با زبان خوش
 شیخ قیس الخزعلی، دبیر عصائب اهل الحق عراق نیز در خصوص تظاهرات اخیر و پیام آن برای سردمداران كاخ سفید اظهار كرد: پیام این تظاهرات برای ترامپ روشن بود. اگر با خواست و اراده خود از عراق خارج نشوی، مجبور به خروج خواهی شد! ترامپ احمق با پای خودش از عراق نرود به زور بیرون انداخته می‌شود.
صفاء التمیمی، سخنگوی گردان‌های سرایا السلام وابسته به الحشد الشعبی عراق در این خصوص اعلام كرد:این جمعیت به مثابه یك همه‌پرسی علیه حضور نظامی آمریكا در عراق است. اگر نیروهای اشغالگر آمریكایی از عراق خارج نشوند، گزینه‌های دیگر مطرح خواهد شد. تمام ناظران و آزادگان جهان تظاهرات امروز و پیام آن را دنبال می‌كنند. هركسی روی تجزیه عراق و ایجاد تفرقه میان مردمش سرمایه‌گذاری كرده است در توهم به سر می‌برد. حضور گسترده مردم نشان داد كه فساد و اشغالگری، دو روی یك سكه هستند.
جاسم محمد جعفر البیاتی، دبیر كل اتحادیه اسلامی تركمان‌های عراق نیز تأكید كرد: تركمان‌های عراق در كنار دیگر تظاهرات‌كنندگان خواستار خروج نیروهای آمریكایی از عراق هستند. امروز تركمان‌های عراق هم در بین جمعیت میلیونی تظاهرات كنندگان در مركز بغداد حضور دارند و خروج نیروهای آمریكایی از خاك عراق و تعطیلی پایگاه‌های آنها را در پاسخ به تصمیم پارلمان و دولت عراق خواستار هستند به خصوص كه آمریكایی‌ها فرماندهان عراقی از سازمان حشد‌الشعبی را ترور و به برخی پایگاه‌های آن در مرزهای عراق حمله كردند.
 آینده‌ای روشن در برابر عراقی‌ها
 تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در مخالفت با حضور اشغالگران، زنگ پایان حضور نیروهای آمریكایی در این كشور محسوب می‌شود. بدون شك عراق از اكنون مرحله نوین و روشنی را در معادلات سیاسی و امنیتی خود آغاز می‌كند. پیام تظاهرات دیروز برای ترامپ و سایر مقامات آمریكایی كاملا روشن بود: «هر اندازه آمریكا بیشتر در مقابل گزینه خروج از عراق و تحقق عراق مستقل و امن مقاومت كند، هزینه‌های بسیار سخت‌تری بر پیكره واشنگتن وارد خواهد شد. پیامی كه نه تنها سیاستمداران و نظامیان آمریكایی، بلكه موسسات تحقیقاتی و اتاق‌های فكر وابسته به جریان‌های طرفدار اشغالگری ایالات متحده در عراق و غرب آسیا نیز به سخت‌ترین نحو ممكن دریافت كردند.