ویروس‌های مرگبار

ویروس‌های مرگبار


 ویروس‌های متعددی وجود دارد كه به‌شدت بیماری‌زا هستند و می‌توانند به سرعت منتشر شده و افراد بسیاری را بیمار كنند. از برخی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
 ویروس آنفلوآنزا
چند گونه ویروس آنفلوآنزا وجود دارد كه هر سال در كل دنیا گردش می‌كند و در همان حال مدام در جهش است. این ویروس گاهی بسیار مهلك می‌شود. مثلا، در فصل آنفلوآنزای سال 1396 حدود ۴۹ میلیون آمریكایی به این بیماری مبتلا شدند و ۷۹هزار نفر از این افراد جان خود را از دست دادند.
 ویروس ابولا
ویروس ابولا به سلول‌های ایمنی حمله كرده و آنها را وادار به تولید نوعی ماده شیمیایی می‌كند كه می‌تواند به رگ‌های خونی صدمه بزند و خون را لخته كند. این ویروس وقتی شایع می‌شود، می‌تواند بیش از نیمی از افراد مبتلا را به كام مرگ بكشاند.
 ویروس هپاتیت B
این ویروس به سلول‌های كبدی حمله می‌كند و موجب بروز علائم ناتوان‌كننده‌ای مانند خستگی، سرطان و حتی مرگ می‌شود.
 ویروس اچ آی وی
این ویروس موجب پیشرفت بیماری ایدز می‌شود و سلول‌های ایمنی بدن به نام لنفوسیت‌های تی كمك‌كننده را هدف قرار می‌دهد. به این ترتیب وضعیت دفاعی بدن میزبان خود را به خطر می‌اندازد. فرد مبتلا به این ویروس به دلیل نقص سامانه‌ ایمنی بدن در برابر انواع بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زاها مانند ذات‌الریه، بیش از حد حساس می‌شود.
 ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV)
ویروس سین‌سیشیال تنفسی بیشتر كودكان زیر پنج سال را هدف قرار می‌دهد و موجب بروز علائم خفیفی شبیه سرماخوردگی می‌شود كه البته در موارد شدید‌تر، به‌ویژه در نوزادان و سالمندان به بروز ذات‌الریه یا برونشیت می‌تواند منجر شود.
 ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)
ویروس پاپیلوم انسانی، ویروسی است كه از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و می‌تواند خطر ابتلای فرد به برخی سرطان‌های خاص را بالا ببرد. البته تمام عفونت‌های ناشی از این ویروس، سلول‌های میزبان را وادار به تكثیر كنترل‌نشده نمی‌كنند. بنا بر بررسی‌ها مشخص شده كه در بسیاری از روابط جنسی كه افراد از قبل در برابر این ویروس واكسینه نشده‌اند، نوعی از این ویروس منتقل می‌شود.
 ویروس زیكا
این ویروس مانند ویروس تب دنگی و نیل غربی، از پشه به انسان منتقل می‌شود و اولین بار در دهه ۱۹۴۰ شناسایی شد. ویروس زیکا می‌تواند روی جنین‌های در حال رشد مادران باردار، اثراتی فاجعه‌بار داشته باشد. از آنجا‌كه، تغییرات آب‌وهوا موجب رشد دامنه‌ای وسیع از پشه‌ها در مناطق گرمسیری شده است، احتمال شیوع بیماری زیكا هم افزایش یافته است.