میخ‌پاشی كار شكارچیان غیرمجاز است

میخ‌پاشی كار شكارچیان غیرمجاز است


مسؤولان روستاهای مجاور قرق‌های اختصاصی در گفت‌وگو با جام‌جم تاكید داشتند كه برپایی این قرق‌ها نه فقط سودی به جوامع محلی نرسانده، بلكه خسارت‌هایی را نیز برای كشت و زرع و دامداری مردم ایجاد كرده است. ولی ما برای این كه یكطرفه به قاضی نرفته باشیم، پای صبحت‌های مسؤول یكی از این قرق‌ها نیز می‌نشینیم.
مدیرعامل قرق اختصاصی منصورآباد رفسنجان كه اصرار دارد منطقه تحت مدیریتش را حفاظت‌گاه مردمی حیات وحش بنامیم، در دفاع از عملكرد خود و همكارانش اول از همه روی این نكته دست می‌گذارد كه راه‌اندازی این قرق باعث اشتغال زایی برای 11 نفر به عنوان قرق‌بان شده است. افرادی كه به جز دو نفرشان، همگی اهل روستاهای اطراف محدوده قرق
هستند.
حامد ابوالقاسمی همچنین توضیح می‌دهد كه جذب گردشگر به منطقه منصورآباد رفسنجان جزو برنامه‌های مدیران این قرق اختصاصی است كه در آینده باعث اشتغال زایی و ایجاد منافع اقتصادی برای مردم خواهد شد. او می‌گوید همكارانش در حال تاسیس یك اقامتگاه بوم‌گردی در روستای منصورآباد هستند و در نظر دارند از سال آینده تورهای گردشگری طبیعت و بوم‌گردی را به طور منظم در منطقه برگزار كنند.
جلوگیری قرق‌بان‌ها از ورود دام‌های روستاییان به محدوده‌های قرق‌شده مهم ترین گلایه‌ای است كه جوامع محلی اطراف قرق منصورآباد رفسنجان از عملكرد كاركنان این منطقه دارند. مدیرعامل این قرق اما تاكید دارد قرق‌بان‌های زیر نظر او هیچ‌گاه جلوی ورود گله‌های دام به محدوده قرق را نگرفته‌اند، زیرا این كار از حدود اختیارات قانونی این افراد خارج است. او البته این را هم می‌گوید كه ماموران قرق منصورآباد وقتی موارد بهره‌برداری غیرقانونی از مراتع را می‌بینند، این موارد را بدون فوت وقت به ماموران اداره منابع طبیعی شهرستان اطلاع می‌دهند.
ایجاد راه‌بندهای متعدد برای جلوگیری از ورود دام‌های روستاییان به محدوده قرق از دیگر گلایه‌های جوامع محلی از مسؤولان قرق اختصاصی منصورآباد است. موضوعی كه ابوالقاسمی آن را رد می‌كند و درباره آن این‌طور توضیح می‌دهد: ما فقط در محدوه مركزی قرق منصورآباد كه صرفا 4 درصد مساحت منطقه را در بر می‌گیرد، چند راه‌بند گذاشته‌ایم تا از ورود خودروها به آن قسمت جلوگیری كنیم؛ چراكه ما در آن محدوده تعدادی آبشخور مصنوعی برای حیات وحش ساخته‌ایم و نمی‌خواهیم حضور خودروها آرامش حیات وحش را به هم بریزد.
مدیرعامل قرق منصورآباد رفسنجان همچنین موضوع میخ‌پاشی در محدوده قرق برای جلوگیری از تردد گله‌های دام و خودروهای روستاییان در این منطقه را رد می‌كند و تاكید دارد این میخ‌ها موجب آسیب به لاستیك خودروهای گشتزنی ماموان قرق‌بانی نیز شده است. اتفاقی كه او و همكارانش را به این نتیجه رسانده است كه میخ‌های موجود در منطقه را شكارچیان غیرمجازی پاشیده‌اند كه گشت زدن قرق بان‌ها در منطقه به ضررشان تمام می‌شود.