سانسور سرزمین پارس

مدیرعامل خبرگزاری فارس از دلایل مسدود شدن این سایت خبری می‌گوید

سانسور سرزمین پارس

دامنه farsnews.com با تحریم آمریكا مسدود شد. این تیتری بود كه شب چهارم بهمن به عنوان تیتر در خبرگزاری فارس منتشر شد و این رسانه اعلام كرد در ایمیلی كه از طرف سرویس دهنده بین المللی این دامنه برای خبرگزاری فارس ارسال شده به صراحت دلیل این انسداد غیر قانونی «دستور العمل مقرر شده توسط دفتر كنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریكا (اوفك) و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرستSDN » عنوان شده است. بعد از این اتفاق، خبرگزاری فارس برای دسترسی مخاطبان دامنه farsnews.ir را تعریف كرد تا مخاطبان بتوانند سایت را از این طریق دریافت كنند. این در حالی است كه خبرگزاری فارس از سال 82 به عنوان موسسه فرهنگی مطبوعاتی فارس فعالیتش را شروع كرده و همچنان ادامه داده است. البته این اتفاقی که برای خبرگزاری فارس افتاده ، تازه نیست و قبل از آن هم به شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی حملاتی به این شکل شده بود و از ماهواره خارج شده بودند. حتی این پیش بینی می شود که بعد از خبرگزاری فارس دیگر سایت‌های فارسی هم درگیر چنین معضلی خواهند شد. به همین دلیل ما با مدیر عامل این خبرگزاری و رئیس هیات مدیره شركت ارتباطات زیر ساخت درباره این اتفاق به گفت‌وگو نشستیم تا جزئیات و تمهیدات رفع این مشكل را مشخص كنیم.

اتفاق از كجا شروع شد؟
 مدیر عامل خبرگزاری فارس درباره این اتفاق به جام‌جم می‌گوید: شب چهارم بهمن ایمیلی دریافت كردیم كه شركت سرویس دهنده بین المللی به خبرگزاری فارس اعلام كرد نام خبرگزاری فارس در تحریم‌های اوفك هست. به همین دلیل از ارائه سرویس به ما معذور است و پنل و دامنه و ... خبرگزاری فارس قطع شده است. با توجه به این اتفاق ما قصد جابه‌جایی با شركت دیگری را داشتیم كه این تحریم‌ها را اعمال نكند. به همین دلیل از همان شب همكاران ما سایت خبرگزاری فارس را از آدرس دات كام كه قابل دسترس نبود به آدرس دات آی آر فعال كردند. در حال حاضر همه سایت‌های خبرگزاری فارس با نشانی farsnews.ir در دسترس است.


تكلیف مخاطبان خارج از كشور چیست؟
 مدیر عامل خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال كه با توجه به این‌كه دامنه دات آی آر محلی است، آیا مخاطبان خارج از كشور می‌توانند سایت فارس را دریافت كنند یا نه، توضیح می‌دهد: مسلما دامنه دات كام بین المللی و در همه كشورها ثابت بوده و برای مخاطبان خارج از كشور پیدا كردن دامنه محلی دات آی آر سخت است و با توجه به این‌كه بخش قابل توجهی از مخاطبان خبرگزاری فارس، ایرانی هستند، مسلماً این موضوع لطمه می‌زند.


تمهیدات خبرگزاری فارس  
خبرگزاری فارس غیر از آن‌كه دامنه را از دات كام به دات آی آر تغییر داده است، مسلماً تمهیدات دیگری هم می‌اندیشد. به گفته مدیر عامل این رسانه، در حال پیگیری مسائل حقوقی هستند و از ظرفیت‌هایی استفاده می‌كنند تا بتوانند این مشكل را بر طرف كنند.


حذف هر كس كه ساز مخالف می‌زند
تحلیل تیرانداز از این اتفاق چیست؟ وی در این باره می‌گوید: تحلیل این تحریم‌ها كاملاً آشكار است. آمریكا از هر آنچه خوشش نیاید، حذف می‌كند. از آدم‌ها خوشش نیاید آنها را ترور می‌كند، از رسانه خوشش نیاید، قطع می‌كند. از مردم خوشش نیاید، تحریم دارو می‌كند. این اتفاق با حضور ترامپ بیش از گذشته عیان شده است و نشان می‌دهد به دوران افول نزدیك می‌شود.


آیا برای رسانه‌های دیگر هم این اتفاق می‌افتد؟
به گفته مدیر عامل خبرگزاری فارس، قطع كردن دامنه فارس از سایت دات كام شروع اتفاقی است كه برای دیگر رسانه‌ها رخ می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: شما نگاهی به ماجرای شهادت سردار سلیمانی داشته باشید، حتی مردم عادی كه دنبال كننده‌های كمی هم داشتند اگر پستی درباره سردار سلیمانی در اینستاگرام منتشر می‌كردند، حذف می‌شد. این اتفاق اولین بار نیست و برای فارس هم تازه نیست، چون قبل از آن برای شبكه‌های برون مرزی از جمله پرس تی وی و ... رخ داده بود.


فارس در فهرست تحریم نیست
سجاد بنابی، رئیس هیات مدیره شركت ارتباطات زیر ساخت درباره اتفاقی كه برای دامنه خبرگزاری فارس افتاده، به جام‌جم می‌گوید: نكته اول این است كه خبرگزاری فارس تحریم نشده است. یعنی نام این رسانه در هیچ فهرست تحریم جدید نیست. اتفاقی كه برای دامنه خبرگزاری فارس، بانك سامان و ... افتاده به رجیستر این نهادها برمی گردد كه شركت‌های آمریكایی هست. البته رئیس‌جمهور این كشور دو سال پیش دستور اجرایی داد و اعلام كرد مدیریت‌های آمریكایی حق ندارند به ایرانی‌ها سرویس بدهند، به همین دلیل مشابه این اتفاق برای كسانی كه‌هاستینگ روی شركت‌های آمریكایی داشتند مثل شركت دیجیتال موشن و آپارات دات كام اتفاق افتاده و این اتفاق هم تكرار شده است. البته برای آپارات دات كام هفته قبل این اتفاق افتاد و شركت رجیستركننده آمریكایی را تبدیل به یك شركت اروپایی یا آسیایی كرد. در این مواقع شركت‌های زیرساخت می‌توانندبا بهره بردن از قابلیت‌های ملی، سایت‌هایشان را در دسترس مخاطب
قرار بدهند.



چند توصیه و پیروی از بیانات رهبر معظم انقلاب
رئیس هیات مدیره شركت ارتباطات زیر ساخت برای حل این مشكل چند توصیه كرده است. به گفته وی، همه سایت‌ها بهتر است دامنه شان علاوه بر دات كام، دات آی آر هم داشته باشند تا در این مواقع مخاطبان شان را در دسترس داشته باشند.
توصیه دوم: بهتر هست رجیستركننده‌ها را از شركت‌های آمریكایی به كشورهای دیگر همچون چین، هند، تركیه، مالزی و دیگر كشورهای اروپایی انتقال بدهند.
توصیه سوم: هر فردی در سرویس داخل كشور مشكلی پیدا كرد، می‌تواند ایمیل كمك به وزارت ارتباطات بدهد كه برای كمك به كسب و كارها و مجموعه‌های خبری طراحی شده است.
توصیه چهارم: تنها راه نجات از سلطه آمریكا نه فقط در حوزه فناورزی، اطلاعات و اینترنت، قوی شدن است. بنابی در این باره می‌گوید: باید در هر حوزه‌ای قوی شویم. رهبر معظم انقلاب به ویژه در سخنرانی اخیرشان تاكید كردند كه ماموریت داریم در حدی كه می‌توانیم قوی شویم. بنابراین با توجه به صحبت‌های ایشان باید خودمان را در هر حوزه‌ای تقویت كنیم تا بتوانیم مقابل روحیه یكجانبه آمریكا بایستیم.