سهمیه‌ها بر چه اساسی تعیین شدند

سهمیه‌ها بر چه اساسی تعیین شدند

توزیع عادلانه درآمد دفاتر ثبت طلاق و ازدواج دلیل اصلی ابلاغ چنین بخشنامه‌ای بوده است. اما مگر گردش مالی ثبت طلاق برای این دفاتر چقدر است كه نیاز به اعمال چنین محدودیت‌هایی حس شده است. به گواه آمارها در شش ماهه نخست امسال ۱۰۱ هزار طلاق ثبت شده است.
پس از صدور حكم گواهی عدم امكان سازش، پرداخت هزینه طلاق در محضر (دفترخانه) است. تعرفه فعلی دفاتر طلاق برای ثبت طلاق توافقی خلعی با ده درصد كه به حساب دولت ریخته می‌شود ۴۴۵ هزار تومان است.
هر چند با تماس‌هایی كه با برخی از دفاتر ثبت طلاق گرفتیم میانگین رقم پرداختی از 700هزار تومان تا یك میلیون تومان در نوسان است.
اما اگر همان 500 هزارتومان ثبت شده در تعرفه را هم در نظر بگیریم این دفاتر فقط برای ثبت طلاق درآمدی معادل 50 میلیارد و 500 میلیون تومان داشته‌اند.
حالا آن‌طور كه رئیس كانون سردفتران ازدواج و طلاق در مورد تعیین سقف ثبت طلاق می‌گوید‌ سقف تعیین شده بر اساس شاخص‌های مختلف و در هر شهری متفاوت است، اما این‌گونه است كه در سال نباید از یك میانگینی افزایش یابد، به طور مثال در یك شهر یك تعداد ثبت طلاق مجاز شناخته می‌شود و در صورتی كه دفاتر از این سقف عبور كرده و طلاق بیشتری را ثبت كنند، متخلف شناخته می‌شوند.
همچنین كانون سردفتران ازدواج و طلاق درباره طرح تعیین سقف برای ثبت طلاق در اطلاعیه‌ای اعلام كرد: این طرح از پنجم بهمن ماه سال جاری در سراسر كشور بر اساس میانگین وقایع طلاق شهر مركز استان به علاوه ۲۰ درصد برای دفاتر طلاق به صورت سالانه اجرا می‌شود.
بر این اساس برای ثبت طلاق در هر استان با توجه به میزان جمعیت سقفی تعیین شده است و دفترخانه‌های طلاق مجاز به ثبت طلاق بیشتر از حد مجاز نیستند.