تعریف دلخواه FATF از تروریسم

تعریف دلخواه FATF از تروریسم

عبدالحمید انصاری، مدیرعامل اسبق بانك ملی با اشاره به تعریف تروریسم از منظر اف‌ای‌تی‌اف گفت: نقش اف‌ای‌تی‌اف در دنیا نقش شتر گاو پلنگ است و هر طور كه بخواهد تروریسم را تعریف می‌كند. این نهاد منافع چند كشور زورگو را تأمین می‌كند و از نظر این سازمان باید اموال سردار شهید سپهبد سلیمانی، آقای شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران، سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران و بسیاری از افراد دیگر توقیف شود و اگر ایران بپذیرد باید این كار توسط دولت ایران صورت گیرد.
وی افزود: تفسیری كه اف‌ای‌تی‌اف از تروریسم دارد تفسیری كاملا غربگرایانه و یكطرفه و عمدتا جانبداری از مواضع چند كشور زورگوی غربی است به این صورت كه سید‌حسن نصرا... و سردار سلیمانی تروریست هستند و مسؤولان ارشد نظامی كشورمان از جمله شمخانی، سردار سلامی و... باید تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار بگیرند.
وی تاكید كرد: به هیچ عنوان نباید اف‌ای‌تی‌اف را بپذیریم و مسؤولان دولت به جای این‌كه اظهار كنند از طریق سیاسی موضوع شهادت سردار سلیمانی را پیگیری می‌كنند باید از اف‌ای‌تی‌اف خواستار پاسخگویی به ترور سردار شهید سپهبد سلیمانی شوند كه ترور ایشان معنای واقعی تروریسم است.
انصاری ادامه داد: چندی پیش معاون اف‌ای‌تی‌اف صریحا اعلام كرد تعریف تروریسم همانی است كه این سازمان اعلام كرده و ایران نمی‌تواند ناقض آن باشد اما متاسفانه شاكله دولت روی این موضوع دیدگاهی ندارد و همچنان مصر به پیوستن به این سازمان است.
به گفته وی، مجمع تشخیص مصلحت نظام بارها از دولت سؤال كرده پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف چه تاثیری دارد و آیا می‌تواند به رفع تحریم‌ها منجر شود كه دولت در این زمینه پاسخی نداده است.
این كارشناس اقتصادی به برجام اشاره كرد و گفت: زمانی كه برجام به نتیجه رسید همه مسؤولان دولت اعلام كردند یك‌روزه همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد، اما این اتفاق نیفتاد. اكنون در مورد اف‌ای‌تی‌اف حتی نمی‌توانند چنین اظهارنظرهایی داشته باشند.
مدیرعامل سابق بانك ملی اظهار کرد: طبیعتا تعبیری كه جمهوری اسلامی ایران از حماس، حزب‌ا...، حشدالشعبی و جهاد اسلامی دارد با تعبیر اعضای اصلی اف‌ای‌تی‌اف تفاوت عمده‌ای دارد، بنابراین باید همه مسؤولان به این امر عنایت ویژه‌ای داشته باشند، هرچند آنها تكلیف سیاسی داشتن و سیاسی رفتار كردن را بهانه‌ای برای اصرار بر پیوستن به این معاهده می‌كنند.
انصاری یادآور شد: بارها مسؤولان ایران به اف‌ای‌تی‌اف اعلام كرده‌اند كه برخی از بندهای آن را قبول ندارند، ولی این سازمان صریحا به ایرانیان گفته است كه معنای تروریسم آن چیزی نیست كه ایرانی‌ها به آن باور دارند و باید حتما معنای تروریسم طبق تعریف اعضای اصلی اف‌ای‌تی‌اف مورد اجرای كشورهایی كه خواستار عضویت در آن هستند اعمال شود.
وی گفت: مسؤولان ارشد اف‌ای‌تی‌اف به دنبال آن هستند كه آزادیخواهان واقعی جهان را از هرگونه كمك سایر كشورها بی‌نصیب بگذارند و اموال آنها را بلوكه كنند، بنابراین به نظر می‌رسد مسؤولان اقتصادی كشور و دولت باید به این امر نگاه ویژه‌ای داشته باشند هرچند شاكله دولت به چنین چیزی توجهی ندارند.
مدیرعامل اسبق بانك ملی با اشاره به این‌كه عضویت در این سازمان گرفتاری‌های زیادی را به وجود خواهد آورد، اذعان كرد: مسؤولان اقتصادی دولت و آقای رئیس‌جمهور باید به سؤالات كارشناسان پاسخ بدهند كه آیا با پیوستن به این نهاد مشكلات بانكی كشور حل خواهد شد؟ آیا تحریم‌های خزانه‌داری آمریكا و اتحادیه اروپا با سیستم سوئیفت حل خواهد شد؟ پاسخش را البته كارشناسان با توجه به سابقه تاریخی كشورهای متخاصم و وعدهای دولت می‌دانند، چون دولت با توافق برجام گفته بود تمام تحریم‌ها همان روز اجرای برجام برداشته می‌شود، اما همه ما می‌دانیم چه شد.
اف‌ای‌تی‌اف بازی دو سر باختی
برای ایران خواهد بود
وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: به اعتقاد بنده اف‌ای‌تی‌اف بازی دو سر باختی برای ایران خواهد بود طوری كه اگر دو كنوانسیون مرتبط با آن یعنی پالرمو (مبارزه با پولشویی) و سی‌اف‌تی (مقابله با تروریسم) را نیز به مثابه تمامی اصول آن بپذیریم در یك دوره كوتاه‌مدت بعد از پذیرش با اتهام حمایت از تروریسم طبق تعریف این نهاد روبه‌رو خواهیم شد.
وی افزود: بدون شك با پذیرش اف‌ای‌تی‌اف افراد و سایر نهادهای نظامی و آزادیخواه كشورمان با برچسب تروریست شناخته خواهند شد، چون از منظر آمریكا كه گرداننده اصلی این نهاد است سپاه به عنوان یك نهاد نظامی تروریستی قلمداد می‌شود و با همین ادبیات هم سردار سپهبد سلیمانی را به شهادت رسانند، این در حالی است كه سپاه پاسداران نیروی نظامی رسمی كشورمان محسوب می‌شود.
این كارشناس اقتصادی اظهار كرد: بنابراین در ازای هر نوع حمایت نهادهای پولی و مالی كشورمان از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های بیشتری را برای كشورمان به ارمغان خواهد آورد، البته همین الآن هم همه بانك‌های كشور تحریم هستند و بعد از این كار برچسب حمایت از تروریسم هم به آنها خواهند زد.
شقاقی شهری در ادامه یادآور شد: تحریم‌های فعلی همه از جانب آمریكاست و كشورهای دیگر نیز به خاطر ترس از تحریم‌های آمریكا حاضر به همكاری با ایران نیستند، ولی آن موقع دیگر اف‌ای‌تی‌اف به عنوان نهادی غیررسمی كه بخش عمده‌ای از كشورهای جهان عضو آن هستند ما را تحریم خواهد كرد و ریسك فعالیت‌های اقتصادی كشور را بالا خواهند برد. وی افزود: اگر هم متعهد به این دو كنوانسیون نشویم ما را در لیست سیاه خود خواهند گذاشت و فشار به كشورهای مختلف از جانب اف‌ای‌تی‌اف آورده می‌شود كه ایران شفافیت‌زایی نمی‌كند و از تروریسم حمایت می‌كند پس عضوی حق همكاری اقتصادی با ایران نخواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان این‌كه این بازی بدون هیچ شك بازی دو سر باخت برای ایران خواهد بود، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در مورد عضویت در این سازمان بدون هیچ شكی در ایران سخت است، هرچند دولت نگاه كوتاه‌مدتی به این امر دارد و از عواقب بلندمدت آن هراسی ندارد.