نوبت بازی ایرانی

سومین رویداد ملی «ایده‌ آزاد اسباب‌بازی» فراخوان داد

نوبت بازی ایرانی

چند سالی هست كه نهادهای فرهنگی توجهشان جلب شده به اسباب‌بازی به عنوان یك محصول فرهنگی و برنامه‌هایی در این زمینه تدارك می‌بینند؛ مثل جشنواره اسباب‌بازی و رویداد ملی ایده آزاد اسباب‌بازی كه دیروز فراخوان سومین دوره‌اش منتشر شده است. اداره كل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان رویداد ایده آزاد را برگزار می‌كند و امسال از طراحان و ایده‌پردازان خواسته‌اند كه از 15 بهمن تا 15 اسفند 1398 طرح‌ها و ایده‌هایشان را در سامانه این رویداد ملی ثبت كنند. اگر از علاقه مندان شركت در این رویداد هستید بد نیست بدانید كه سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی با همكاری موسسه فرهنگی هنری چهارباغ با هدف شناسایی استعدادها و خلاقیت‌های جوانان و كمك به رشد و هدایت و نمایاندن قابلیت‌ها و ایده‌های نو در صنعت اسباب‌بازی بهار ۱۳۹۹ برگزار می‌شود و می‌توانید به نشانیwww.ideaazad.ir سر بزنید یا در این نشانی www.kanoonnews.ir اطلاعات بیشتری كسب كنید. بر اساس آنچه در فراخوان این رویداد آمده، شركت‌كنندگان پس از ثبت‌نام، روز ۲۰ اسفند در یك نشست توجیهی شركت خواهند كرد و در ادامه آثارشان در هیات انتخاب و بعد در هیات داوری ارزیابی خواهد شد. قرار است آثار برگزیده اردیبهشت ۱۳۹۹ معرفی شوند و در دوره‌های آموزشی مرتبط با فعالیت‌هایشان شركت كنند. طرح‌ها و ایده‌هایی كه به مرحله نهایی برسند مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و این فرآیندی است كه بر اساس آن، چند ایده قابل اجرا در حوزه اسباب‌بازی كشف و معرفی خواهد شد.

مرحله سوم؛ امتیاز ویژه
سومین رویداد ایده آزاد اسباب بازی در شرایطی برگزار می‌شود كه بر اساس توضیحات محسن حموله، مدیركل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای كانون، می‌تواند یك فرصت ویژه باشد چون رقبای اسباب‌بازی‌‌های ایرانی كمرنگ‌تر از همیشه ظاهر می‌شوند.  ماجرا از این قرار است كه ارز گران شده، واردات كالاهای خارجی با مشكلات متعدد از جمله مسائل گمركی مواجه‌اند و این یعنی حضور اسباب‌بازی‌های خارجی در بازار بسیار كمرنگ شده چون هم وارداتشان دشوار شده و هم قیمتشان بسیار بالا رفته است. به همین دلیل محسن حموله معتقد است، این دوره فرصت مناسبی است برای معرفی ایده‌های ایرانی و سرمایه‌گذاری برای تولید اسباب‌بازی‌های ایرانی.
غول اصلی؛ طراحی
در صنعت اسباب‌بازی ایران مشكل اصلی و جدی طراحی است؛ این را ما نمی‌گوییم، محسن حموله مدیركل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای كانون می‌گوید و البته توضیح می‌دهد كه بیشتر اسباب‌بازی‌های ایرانی با الگوبرداری از اسباب‌بازی‌های خارجی طراحی شده‌اند. در زمینه طراحی ضعف داریم و لازم است در این باره كارهای مهم و جدی صورت بگیرد.  اما گویا مسأله طراحی اسباب‌بازی در ایران، عمیق‌تر از تصور ماست چون هنوز در دانشگاه‌های ما نیز چنین رشته‌ای ایجاد نشده است. حموله تاكید می‌كند كه با پیگیری شورای عالی اسباب‌بازی، رشته طراحی اسباب‌بازی در مقطع كارشناسی ارشد ایجاد شده و این امید می‌رود كه در آینده دانشگاه‌ها دروس آن را تدوین كنند و پذیرش دانشجو انجام شود اما فعلا و در حال حاضر مشكل طراحی سرجای خودش هست.
زمین بازی؛ رویداد ملی ایده‌آزاد
كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان از سال 1361 مركزی تحت عنوان مركز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای ایجاد كرده و فعالیت‌های حوزه بازی، اسباب‌بازی و بازی‌های یارانه‌ای را تحت پوشش قرار می‌دهد. حالا چند سالی است كه مدیران این مركز با همكاری و مشورت دست‌اندركاران صنعت اسباب‌بازی به این نتیجه رسیده‌اند كه باید برای طراحی اسباب‌بازی گام‌هایی برداشته شود و به این ترتیب برنامه‌ رویداد ملی ایده‌ آزاد شكل گرفته است.  مدیر مركز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای به جام‌جم درباره سابقه این رویداد می‌گوید و توضیح می‌دهد كه سال گذشته در دومین دوره برگزاری آن، 120 ایده اسباب‌بازی در سامانه این رویداد ثبت شد.
مراحل بازی؛ ثبت نام، انتخاب، داوری، معرفی
بعد از ثبت‌ ایده‌ها در سامانه رویداد ملی ایده آزاد، ارزیابی و بررسی ایده‌ها آغاز می‌شود. كاری كه قرار است امسال هم در سومین دوره انجام شود. اعضای هیات انتخاب و در مرحله بعدی داوران این رویداد، ایده‌هایی كه قابلیت تبدیل شدن به محصول دارند و ضعف كمتری در طراحی آنها دیده می‌شوند را انتخاب می‌كنند و بعد از آن هم نوبت به دوره‌های آموزشی و برگزاری نشست‌های مرتبط می‌رسد. حموله می‌گوید سال گذشته 40 ایده انتخاب شده و 20 ایده به سرانجام رسیده‌اند؛ یعنی در مرحله‌ای هستند كه یا به تولید رسیده یا به زودی تولید می‌شوند.
غول مرحله آخر؛ تولید محصول
طبیعی است كه ایده‌ها وقتی ارزشمند هستند كه به اجرا در بیایند و ایده‌هایی كه مراحل متعدد رویداد ایده‌آزاد را پشت‌سر می‌گذارند، به غول آخر می‌رسند و باید سرمایه‌گذار برای آنها پیدا شود كه به صورت انبوه تولید شوند.  مدیر مركز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای از معرفی ایده‌های قابل اجرا در یك كتابچه خبر می‌دهد كه در دسترس عموم قرار دارد و قرار است برگزیدگان سومین دوره‌ نیز در قالب كتابچه معرفی شوند اما این پایان راه نیست؛ این ایده‌ها در جشنواره ملی اسباب‌بازی هم معرفی می‌شوند و نیز ایده‌هایی كه سرمایه‌گذار پیدا كنند و تولید شوند، در كانون رونمایی می‌شوند.  
حموله می‌گوید از میان ایده‌های برگزیده سال گذشته، بازی اورچین را خود كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان سرمایه‌گذاری و تولید كرده است. سازمان آتش‌نشانی روی محصولی به نام حامی ایمنی كار می‌كند. سفالگر هم كار مشترك كانون و نشر هوپا است.
نتیجه؛ خوب ظاهر شده‌اند
یك رویداد ملی شاید در سه دوره خیلی به نتیجه قابل‌توجهی دست پیدا نكند اما مدیر مركز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید كه اوضاع خیلی هم بد نیست یا به عبارت دیگر شرایط برای رشد صنعت اسباب‌بازی ایران فراهم است، چون: واردات اسباب‌بازی خوب یا بد، دچار مشكلات خاص خودش شده و این برای صنعت اسباب‌بازی ایران مفید است.
وقتی اسباب‌بازی ایرانی با طرح‌های ایران به بازار عرضه شود و مردم با محصولاتی مواجه شوند كه با فرهنگ ایرانی سازگارتر است و برآمده از تلاش و دانش جوانان ایرانی است، حتما استقبال بیشتری خواهند  كرد. حموله امیدوار است از این چالش ایجاد شده، فرصتی فراهم شود برای این كه همه فعالان حوزه فرهنگ و اسباب‌بازی دست به دست هم بدهند و گامی برای رشد و اعتلای صنعت اسباب‌بازی ایران بردارند.