انقلاب به روایت مردم

برنامه «مهرآباد» با مجموعه روایت‌هایی از روزهای انقلاب روی آنتن شبكه 3 رفته است

انقلاب به روایت مردم

در بین اتفاق‌ها و ماجراهایی كه در دل تاریخ نه‌چندان دور كشورمان گذشته و ثبت شده‌اند، ده روز معروفی وجود دارد كه باعث تغییر سرنوشت یك ملت شده است؛ دهه‌ای كه هر سال به شكلی ویژه به آن پرداخته و برایش برنامه‌های مختلفی تدارك دیده می‌شود. صحبت از آن ایام با كسانی كه در دل رخدادهای این ده روز بوده اند یكی از بخش‌هایی است كه به پای ثابت این برنامه‌ها تبدیل شده است. اتفاقی كه امسال هم در شبكه‌های مختلف شاهد آن هستیم و به واسطه حرف‌های زیادی كه در این باره برای گفتن هست، داستان آن همچنان ادامه دارد. در این بین شبكه سه هم با برنامه «مهرآباد» سراغ چهره‌هایی كه در دوران پر التهاب انقلاب حضور و نقش موثری داشتند،رفته است؛ مهمانانی كه در هر قسمت داستان هایشان را روایت می‌كنند و از رخدادهایی كه آن روزها پشت سرگذاشته اند می‌گویند. این برنامه به تهیه‌كنندگی و میزبانی مجتبی امینی محصول گروه اجتماعی شبكه سه سیماست و هر روز حوالی ساعت 18 روی آنتن می‌رود، اما این كه مهرآباد با چه نگاهی شكل گرفت و قرار است در ادامه چه اتفاقاتی در آن بیفتد، موضوعی بود كه با امینی درباره‌اش صحبت كردیم.

از كجا شروع شد؟
امینی در ابتدا با اشاره به شكل گیری تیم تحقیقی برای این برنامه بیان كرد: از چند‌ماه پیش ما با تشكیل یك گروه سعی كردیم با تحقیق و پژوهش به برنامه‌ای برسیم كه بتواند قصه‌های نشنیده تاریخ انقلاب را روایت كند، چرا كه آن مقطع رخدادها و روایت‌های زیادی را در دل خود دارد كه به برخی از آنها كمتر پرداخته شده یا صحبتی درباره‌اش نشده است. در نهایت هم به این قالب و چهره‌هایی رسیدیم كه
هر كدام جریانی در آن روزها داشتند و شاهد خیلی از اتفاقات بودند، افرادی كه همان طور كه گفته شد، ناشنیده‌هایی از آن زمان را بازگو می‌كنند.
همزمان با نزدیك شدن به دهه فجر اغلب برنامه‌های گفت‌وگو محور زیادی روی آنتن می‌روند، اما این كه وجه تمایز این برنامه با بقیه در چیست، سوالی بود كه امینی در پاسخ به آن خودش را میزبان خواند و گفت: در سوال عنوان كردید گفت‌وگو محور، اما برنامه مهرآباد این گونه نیست. در برنامه‌های گفت‌وگو محور، مجری به عنوان شخصیت اصلی حضور دارد ولی در این برنامه همان طور كه عنوان شد ما مجری نداریم و من به عنوان میزبان در خدمت مهمانان و شنونده داستان آنها هستم. این همان تمایزی است كه در كنار روایت‌های مهمانان برنامه وجود دارد و آن را كامل می‌كند.




تلاش برای بیان ناگفته ها
او در ادامه درباره چهره‌هایی كه به مهرآباد می‌آیند و از تلاشش برای انتخاب اشخاص دیده نشده تاریخ انقلاب گفت و افزود: ما بیشتر به دنبال كسانی هستیم كه در پیروزی انقلاب و دفاع از آرمان‌های آن نقش اصلی داشتند‌. بر همین اساس از چهره‌های مردمی موثر در انقلاب ۵۷ به عنوان مهمان دعوت كردیم، كسانی كه همان طور كه گفته شد، هر كدام داستانی ویژه از آن روزها دارند كه شنیدنش خالی از لطف نیست.
در این دست برنامه‌ها دعوت از چهره‌ها اغلب به دلیل عدم تمایل برخی از آنها به حضور جلوی دوربین و حساسیت‌هایی كه در این حوزه وجود دارد، با دشواری‌هایی همراه است؛ اتفاقی كه گویا در مهرآباد چندان وجود ندارد و امینی دلیلش را این طور عنوان می‌كند: ما در این‌برنامه از شخصیت‌های مهم سیاسی به عنوان مهمان دعوت نكردیم چون برنامه تكیه بر چهره‌های مردمی دارد، به همین دلیل با خیلی از مواردی كه اشاره شد در این مسیر روبه رو نشدیم.




صداقت و دلنشینی
اما نكته دیگری كه این دست برنامه‌ها به دلیل فضایی كه دارند با آن مواجهند، این است كه
خیلی‌وقت‌ها در جریان صحبت‌های مطرح شده، جو برنامه درگیر جدیتی می‌شود كه شاید از تعداد مخاطبان عام آنها كم كند. در این بین این هنر برنامه ساز است كه با ایجاد جذابیت بتواند از چنین اتفاقی جلوگیری كند؛ تهیه كننده مهرآباد هم در پاسخ به این كه برای چنین جریانی چه تمهیدی اندیشیده‌اند، گفت: تجربه ثابت كرده اگر داستان، حرف‌ها و روایتی كه در هر كاری عنوان می‌شود با صداقت و روراستی همراه باشد به دل مخاطب می‌نشیند. همچنین واقعی بودن این موارد هم  اتفاقی است كه روی این قضیه تأثیر می‌گذارد و ماجرا را برای بیننده دلنشین تر می‌كند. وقتی همه اینها دست به دست هم بدهند جذابیت هم ایجاد می‌شود و مردم ما همیشه قصه‌های جذاب را دوست داشته و دارند.
این تهیه كننده معتقد است چنین تولیداتی می‌تواند در حوزه شناخت انقلاب و آن روزها برای
جوان ترها و مخاطبان برنامه تأثیر بسیار زیادی داشته باشد، او درباره لزوم وجود چنین كارهایی می‌گوید: جوانان ما باید با گذشته و تاریخ خود آشنا شوند و بدانند افراد زیادی برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی فداكاری كردند، جریانی كه باید آن را بشناسیم و قدردان آنها باشیم.



چرا مهرآباد؟
امینی كه بیشتر از اجرا به عنوان تهیه‌كننده شهرت دارد، درباره این كه چه شد هدایت برنامه را هم خودش به عهده گرفت، بیان كرد: همان طور كه گفتم من در این برنامه اجرا نمی‌كنم و میزبان مهمانانی هستم كه به مهرآباد می‌آیند.
اما این كه این جریان چطور شكل گرفت هم به برنامه قبلی كه داشتیم برمی گردد. واقعیت این است كه با توجه به تجربه‌ای كه در برنامه چهل چراغ به دست آمد و استقبال مخاطبان تصمیم بر این شد خودم ‌میزبان مهمان‌های این برنامه باشم.
او در پاسخ به این كه اصلا چرا عنوان مهرآباد را برای برنامه انتخاب كرده اند هم گفت: مهرآباد عنوانی است كه استعاره دارد، هم از فرودگاه مهرآباد كه امام‌خمینی(ره) از آن به كشور آمد و هم به مهر و میهن آباد اشاره دارد. همه اینها باعث شد تا آن را برای اسم برنامه انتخاب كنیم.