حاتمی‌كیا: فیلمسازم، سیاستمدار نیستم

نشست بررسی فیلم «خروج» با حضور اهالی رسانه و حواشی بسیار برگزار شد

حاتمی‌كیا: فیلمسازم، سیاستمدار نیستم

 عصر روز جمعه پس از اكران «خروج» تازه‌ترین و بیستمین ساخته ابراهیم حاتمی‌كیا در سالن اهالی رسانه به روال معمول نشستی برای پاسخگویی به سوالات اهالی رسانه برگزار شد. در این‌كه نشست حاتمی‌كیا، بازیگران و عوامل فیلم حضور داشتند، حواشی بسیاری هم ایجاد شد. مرور بخشی از حرف‌های كارگردان خروج در این نشست می‌تواند به اندازه تماشای فیلم جذاب و چالش‌برانگیز باشد.
او در بخشی از نشست درباره تازه‌ترین ساخته‌اش توضیحاتی ارائه و تاكید كرد به ساختن فیلم‌های جاده‌ای علاقه بسیار دارد. همچنین خوشحال است از این‌كه فیلمش را در فضای روستا ساخته و بازیگران باتجربه‌ای هم در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.
حاتمی‌كیا همچنین تاكید كرد: هرچه سن ما بالاتر می‌رود فیلمسازی سخت‌تر می‌شود و به همان نسبت توقعات بالا رفته است.
یكی از انتقاداتی كه به خروج وارد می‌كنند، نقد عملكرد دولت است، فارغ از این‌كه طبعا باید فیلمسازان بتوانند درباره هر دولتی فیلم انتقادی ساخته و نظر خود را درباره عملكردش مطرح كنند، حاتمی‌كیا درباره این نقد هم توضیحاتی ارائه كرد. او گفت: هر دولتی سركار بیاید این بحث مطرح می‌شود. در حالی كه ایده این فیلم سال 89 به ذهن من رسید اما شرایط برای ساختن آن فراهم نشد و رسید به اینجا.
كارگردان «برج مینو» در واكنش به این سؤال كه شما با ساختن این فیلم قصد شوخی با سینما را داشته‌اید، گفت: در جواب این سؤال نمی‌دانم چه بگویم.
او همچنین در پاسخ به این سؤال كه منظور شما از دیالوگ امامزاده پاستور و واكسن ضد هاری چیست، گفت: این شوخی كلامی است و پاستور را هم می‌شناسید كه چه كسی است.
در ادامه این نشست سؤالی با این عنوان از حاتمی‌كیا پرسیده شده كه با توجه به این‌كه گریم بازیگر نقش رئیس‌جمهور چندان واقعی نیست چه ضرورتی داشت كه رئیس‌جمهور را در نمای باز نشان دهید، عنوان كرد:‌ «به شما چه ارتباطی دارد كه چرا من این كار را كرده‌ام. من در فیلم همین‌قدر دلم می‌خواست نشان دهم.» این جمله با واكنش منفی برخی حاضران مواجه شد.
حاتمی‌كیا در واكنش به این سؤال كه شما می‌گویید برای مردم فیلم می‌سازید اما فیلم شما از آرای مردمی خارج شده است، گفت: من این را یك شوخی بزرگ می‌دانم و یك نوع ... نمی‌دانم باید این را گفت یا نه. اما شما خودتان می‌دانید و می‌خواهید از زبان من بشنوید.
این صحبت حاتمی‌كیا كه همهمه‌ای در نشست ایجاد كرد اینگونه ادامه یافت:‌ ای كاش، ای كاش، ای كاش هیأتی تشكیل شود و بررسی كنند كسانی كه این كارت‌ها را (كارت ورود به جشنواره) در اختیار دارند چه كسانی هستند و چه كارهایی می‌كنند. این یك بازی در ظاهر ساده و به نظر من پیچیده است.
او در ادامه افزود: یكی نوشته دهه‌ات گذشته است؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهد. روزی كه مرحوم علی حاتمی از دنیا رفت آیا كسی توانست جای او را پر كند؟ ما كنار می‌رویم و الهی این اتفاق بیفتد و از این جهان برویم، اما شما لذت می‌برید و كیف می‌كنید؟ من از این فضا دلخورم. این بیستمین فیلم من است، اما چرا هر سال سخت‌تر می‌شود و وقتی می‌آییم مثل فشار قبر است. شما این فضا را می‌سازید. من حرفم را با هر فیلمم می‌زنم.
كارگردان فیلم «به وقت شام» در پاسخ به این سؤال كه آیا برنامه‌ای برای ساخت فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی دارید، گفت: آرزوی این را دارم. یك وقت آرزوی ساختن فیلمی درباره چمران را داشتم، اما وقتی حاج‌قاسم را دیدم و دلم هوایی شد دیدم كه آرزوی دیگری دارم و آن ساخت فیلمی درباره حاج قاسم است.


خداحافظی قریبیان از سینما
فرامرز قریبیان بازیگر فیلم خروج هم كه بازی خوبی را در این فیلم ارائه كرده، در این نشست اعلام كرد از عالم بازیگری خداحافظی می‌كند. او گفت: برای این فیلم یك ماه در شهرك سینمایی با تراكتور تمرین كردم. همكاری با آقای حاتمی‌كیا به دلیل زیبایی فیلمنامه بود و وقتی فیلمنامه را خواندم آنقدر خوشم آمد كه بلافاصله پذیرفتم و این آخرین فیلم من بود و از این به بعد با سینما خداحافظی می‌كنم.
او در پاسخ به سؤال حاضران در نشست كه چرا می‌خواهید از سینما خداحافظی كنید، گفت: چون حوصله بچه‌‌بازی و غرض‌ورزی مسؤولان سینمایی را ندارم.