محدودیت‌های بانكی اتباع ایران ارتباطی با اف‌ای‌تی‌اف ندارد

محدودیت‌های بانكی اتباع ایران ارتباطی با اف‌ای‌تی‌اف ندارد

یك كارشناس حوزه تحریم گفت: آن موضوعی كه باعث می‌شود ایرانی‌ها در خارج از كشور در دسترسی به خدمات بانكی دچار مشكل شوند؛ تحریم‌های بانكی آمریكا و دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری است و این موضوع ارتباطی به اف‌ای‌تی‌اف ندارد.
مسعود براتی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اظهارنظر معاون اقتصادی وزارت خارجه گفت: خبری از معاون اقتصادی وزارت خارجه منتشرشده مبنی بر این‌كه اگر ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) قرار بگیرد حساب‌های بانكی ایرانیان در خارج از كشور بسته می‌شود و ایرانی‌ها باید با گذرنامه كشورهای دیگر حساب باز كنند.
وی افزود: این خبر موجی از نگرانی و اضطراب را ایجاد كرده در حالی كه این اظهارنظر مبتنی بر واقعیت اف‌ای‌تی‌اف و مسائل بانكی نبوده و درنتیجه حرف دقیقی نیست.
وی در ادامه اظهار كرد: درباره این موضوع باید كارشناسان حوزه تحریم اظهارنظر كارشناسی كنند تا بدون وجه كارشناسی، اضطراب و نگرانی در فضای اقتصادی كشور ایجاد نشود. اقداماتی كه علیه ایران در صورت قرار گرفتن در لیست اقدامات متقابل اف‌ای‌تی‌اف در دستور كار قرار می‌گیرد اقدامات مشخص‌شده‌ای است كه در توصیه‌ها و تفاسیر توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف ذكرشده است.
براتی گفت: همان‌طور كه همه كارشناسان این حوزه می‌دانند در بین توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف توصیه شماره 19 به محدودیت‌هایی اشاره می‌كند كه اگر كشوری از سوی اف‌ای‌تی‌اف به عنوان كشور ایجادكننده نگرانی شناسایی شد، این محدودیت‌ها را كشورهای دیگر می‌توانند علیه آن كشور اعمال كنند.
این كارشناس حوزه تحریم گفت: در توصیه شماره 19 از كشورها خواسته می‌شود 9 اقدام علیه كشور نگران‌كننده انجام دهند كه اقدامات برای پوشش ریسك تعاملات و همكاری‌ها با كشور مورد نگرانی كه در لیست سیاه قرار گرفته است در دستور كار قرار می‌گیرد. نكته مهم این‌كه هیچ‌كدام از این 9 مورد توصیه صریح به قطع همكاری با مؤسسات مالی آن كشور هدف نكرده است؛ یعنی هیچ‌كدام از 9 مورد اقدام صریحا از مؤسسات مالی كشورهای دیگر قطع همكاری را نمی‌خواهد.
وی خاطرنشان كرد: نكته بعدی این‌كه تمام توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف ذیل توصیه شماره 19 درباره تعاملات بین مؤسسات مالی كشورهای دیگر و مؤسسات مالی كشور در معرض نگرانی مرتبط است و هیچ كدام از این موارد درباره افراد تبعه كشور مورد هدف توصیه‌ای ذكر نكرده است.