مردم را با موسیقی ارزشی آشتی دهیم

حمزه موسوی از «این روزها» می گوید، قطعه ای که آن را به سردار سلیمانی تقدیم کرده است

مردم را با موسیقی ارزشی آشتی دهیم

حمزه موسوی پس از شهادت سردار سلیمانی قطعه «این روزها» را باشعری از قاسم صرافان و آهنگسازی و تنظیم گرانش آشوری منتشر کرد. قطعه ای که واحد موشن‌گرافیک سازمان صدا و سیما تهیه شده بود و با پخش از رسانه ملی هم توانست توجه‌ها را به خود جلب کند. رفتیم سراغ موسوی تا برایمان از روند خلق این بگوید.

موسیقی کار خاص است و با پاپ معمول فرق دارد. چرا این شیوه انتخاب شد؟ 
می‌خواستم لحن حماسی کار خودش را بیشتر نشان دهد و هر چه پیش می رود تجربه‌ام بیشتر می شود و سعی می‌کنم از موسیقی پاپ فاصله بگیرم. چون کارهای حماسی و انقلابی در فضای موسیقی پاپ نمی توانند آن‌طور که باید خودشان را نشان دهند. فضای موسیقی پاپ بیشتر احساسی است و باید از بخش‌هایی از موسیقی راک استفاده کرد تا آن لحن و حس لازم را وارد کار کرد. یعنی باید فضایی متفاوت داشته باشد با موسیقی‌هایی که در حال حاضر خوانندگان برای کنسرت‌ها استفاده می کنند. 
یعنی از نظر شما جنس موسیقایی اش هم باید تفاوت داشته باشد؟ 
حرف‌هایی که در موسیقی انقلابی می زنیم با حرف‌هایی که در موسیقی عاشقانه می‌زنیم متفاوت هستند و باید مخاطب بتواند این تفاوت را در کارهای ما بشنود و حس کند. به نظر من در جمهوری اسلامی ایران باید موسیقی ارزشی را با ریتم و موسیقی، شعر و کلمه‌های متفاوت و تازه غنی کرد که متاسفانه زیاد هم مورد توجه قرار نمی گیرد. 
این نگاه بر سازبندی شما هم تاثیر می‌گذارد.
بله. طبیعی است. وقتی من یک کار احساسی برای شهدا می خوانم طبیعتا سراغ سه تار و ویلون می روم اما در کار این روزها باید سراغ فضای دیگری بروم و وهمی که در کار هست را بتوانم در کار نشان دهم. وقتی از شیاطین می خوانم باید بتوانم صدایی کنارش بگذارم که مخاطب آن را باور کند، یا یک کلمه و عبارت حماسی نیاز به صدا و موسیقی‌ای متناسب با خودش دارد. این سبک موسیقی را هنوز مخاطب انقلابی ما درک نکرده است و نیاز به تجربه و تمرکز بیشتر است. 
چرا فکر کردید باید برای سردار بخوانید؟
ما هر فضایی می‌خواستیم برای این کار انتخاب کنیم حماسی می‌شد. اما ما می‌خواستیم فضای شیطانی تروریست‌ها را به مخاطب انتقال دهیم، این بود که رسیدیم به فضایی که در کار می شنوید. سردار یک شخصیت مبارز است، نباید برایش کار عاشقانه خواند. 
ایشان جدای از 8 سال دفاع مقدس چهل سال جنگیده است و باید کار روحی داشته باشد متفاوت از کارهای عاشقانه. امیدوارم برای مردم هم قابل درک 
باشد. 
مردم فضاهای تکراری را شنیده‌اند و طول می کشد تا با فضاهای تازه ارتباط بگیرند، اما به نظرم باید ادامه دهیم تا مخاطب تفاوت میان موسیقی ارزشی و عاشقانه را درک کند و دستش بیاید این دو ریتمی متفاوت و وظیفه‌ای متفاوت از هم دارند.