یک زلزله تمیز!

چگونه در خانه‌تکانی آسیب نبینیم؟

یک زلزله تمیز!

همه جا حرف از كروناست و كمتر كسی یادش است كه آسیب‌های دیگری هم در این روزها در انتظار آنهایی است كه احتیاط نمی‌كنند. اسفند ماه خانه‌تكانی است و حالا كه به خاطر ترس از ویروس بیرون رفتن هم به حداقل رسیده خیلی‌ها دستمال به دست در حال تمیز كردن در و دیوار خانه‌اند. در جدال بین افراد و لكه‌ها ممكن است تلفات عجیب و غریبی پیش بیاید. تلفاتی كه البته همه آنها با مراقبت‌های ویژه و كارهای پیشگیرانه می‌تواند رخ ندهد. در ادامه درباره مراقبت‌هایی در حین خانه‌تكانی گفته‌ایم، كارهایی كه می‌توانید انجام دهید تا شب عیدی، صحیح و سالم و نه با پاها و دست‌های شكسته، سر سفره هفت‌سین حاضر شوید.

 گرم كنید: خانه‌تكانی هم یك جور ورزش است. برای این كه در ورزش كردن، آسیب جدی نبینید، اول باید گرم كنید. برای خانه تكانی هم بدنتان را گرم كنید. یك نرمش ساده، می‌تواند كوفتگی، خستگی و گرفتگی عضلات را از بین ببرد.
كمك بگیرید: خانه‌تكانی یك كار خانوادگی است، پس از دیگر اعضای خانواده‌تان كمك بگیرید. تقسیم كار كنید و هر كدام از كارها را به یك نفر واگذار كنید. با این اتفاق خانم خانه، كمتر خسته می‌شوید و كارها هم زودتر تمام می‌شود.
برنامه‌ریزی كنید: همه كارهای خانه را نباید در یك روز انجام دهید. خانه‌تكانی را طولانی كنید. چه یك ماه و چه یك روز، خانه تمیز می‌شود، مهم این است كه شما، در دوماه كمتر خسته می‌شوید و احتمال آسیب هم كمتر است.
سنگین بلند نكنید: به اندازه وزن و توانتان اجسام سنگین را بلند كنید. در مسابقات قوی‌ترین زنان كه شركت نكرده‌اید! زمان بلند كردن جسم، زانو را خم كنید، با خم كردن بدن رو به جلو، از فشار روی كمر جلوگیری كنید. اگر نمی‌توانید جسمی را بلند كنید، از دیگر اعضای خانواده كمك بگیرید.
نكشید: یكی از آسیب‌های شایع در خانه‌تكانی، كشیدن عضلات و تاندون‌هاست. اگر دستتان به قاب عكس روی دیوار نمی‌رسد، یك صندلی و یا چهارپایه بگذارید زیر پایتان. روش دیگر این است كه تمیز كردن بخش‌های مرتفع خانه را به عضو قدبلند خانواده بسپرید. 
درست بنشینید و بایستید: قرار گرفتن بدن در شرایط مناسب و بعد تمیزكاری وسایل، می‌تواند به حفظ سلامتی‌تان كمك كند. زیاد یك جا ننشینید یا یك جا نایستید. بعد از چند دقیقه، شرایط قرار گرفتنتان را تغییر دهید. با این كار به عضلاتتان استراحت می‌دهید.
استراحت كنید: حتی اگر برنامه‌ریزی كرده‌اید تا دو روزه، خانه چند ده یا چند صد متری‌تان را یك تنه، تمیز كنید، باید زمانی را برای استراحت درنظر بگیرید. بدنتان نیاز دارد كه مدت زمانی استراحت كند تا دوباره از نو، سرحال شود.
استاندارد استفاده كنید: توجه داشته باشید كه از جارو و تی استاندارد و مناسب استفاده كنید. جاروها و تی‌های متحرك بخرید و بسته به قدتان آن را تنظیم كنید تا كمتر خم شوید.
مراقب حساسیت باشید: اگر به ماده شیمیایی خاصی حساسیت دارید، در زمان خرید، به این نكته توجه كنید. یكی از مشكلاتی كه در زمان خانه‌تكانی برای خانم خانه پیش می‌آید همین حساسیت‌های پوستی یا حتی تنفسی است. بهترین كار این است كه زمانی كه از مواد شیمیایی استفاده می‌كنید، مواد تشكیل‌دهنده را چك كنید.
بپوشانید: لباسی را برای خانه‌تكانی انتخاب كنید كه دایره حركت شما را محدود نكند مثل لباس‌های راحت و نخی. استفاده از ماسك و دستكش هم فراموش نشود.
باز بگذارید: مشكلات تنفسی را در زمان خانه‌تكانی، جدی بگیرید. بلند شدن خاك و بوی مواد شوینده، از چند متری، خانه‌ای كه در حال خانه‌تكانی است، به مشام می‌رسد، برای این كه ریه‌هایتان را اذیت نكنید، پنجره‌ها را باز كنید تا هوا داخل خانه، در جریان باشد.
ماساژ فراموش نشود: عضلات بعد از یك فعالیت سنگین، نیاز به استراحت دارد بنابراین، دوش بگیرید و یا این كه با روغن‌های درمانی، مانند سیاهدانه و روغن زیتون، عضلاتتان را ماساژ دهید تا كوفته نباشد.
مراقب كودكتان باشید: درست است كه باید خانه را تمیز كنی، اما كودك خردسالتان هم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. آن قدر درگیر خانه‌تكانی نشوید كه كودك را به فراموشی بسپارید. آسیب‌های جسمی و روحی در زمان خانه‌تكانی، در كمین فرزندتان نشسته است. بهتر است زمانی كه خانه را می‌تكانید، فرزندتان را به كسی بسپارید.
چك كنید: بعد از تمیز كردن، اجاق گاز، تلویزیون و بست‌های الكترونیكی، حتما چك كنید كه لوله‌ها‌، بست‌ها و كلیدها در شرایط استانداردی است. آتش‌سوزی و حتی نشت گاز در خانه‌تكانی به شدت شایع است. یكی از نكات دیگری كه باید چك كنید، تركیب مواد شیمیایی با هم است. شاید مواد شیمیایی موجود در شیشه پاك‌كن و جرمگیری كه با هم استفاده می‌كنید، یك واكنش شیمیایی خطرناك ایجاد كند.
لیز نخورید: یكی از آسیب‌هایی كه در این روزها، در كمین است، همین لیز خوردن است. اگر سرامیك خانه را با تی تمیز كر‌ده‌اید، مطمئن شوید خوب خشك شده است. در صورتی كه زمین خیس باشد، ممكن لیز بخورید و خدای نكرده دست و پایتان بشكند یا ضرب ببیند. در زمان خانه‌تكانی باید دقت كنید كه پایتان را كجا می‌گذارید.

​​​​​​​كودكان را به خانه‌تكانی دعوت كنید
زمان تعیین كنید: وقتی زمانی در نظر بگیرید، فرزندتان در تمیز كردن كمدها و پیدا كردن اشیای قدیمی ساعت‌های زیادی را سپری خواهد كرد. بنابراین اگر كودك شما بالای پنج سال سن دارد برایش زمان تعیین كنید. مثلا به او بگویید از ساعت 6 تا 8 باید كمدش را مرتب كند.
تجهیزات كودكانه: برایشان دستكش و كلاه و پیشبند تهیه كنید و اسمی هم در نظر بگیرید مثلا صدایشان كنید: «رئیس شركت پاكسازی مامان و مریم» بعد مسؤولیت مشخصی را به آنها بسپارید تا كار را جدی بگیرند و انجام دهند.
جایزه در نظر بگیرید: پاداش و هدیه می‌تواند كودكان را به انجام كارها مشتاق كند. قبل از شروع كار به او بگویید در صورتی كه كارشان را انجام بدهند به پارك خواهید رفت یا مثلا برای دیدن فیلمی همراه هم به سینما خواهید رفت.
انتظارات‌تان را واقعی كنید: با توجه به سن و توان كودك به او مسؤولیتی را واگذار كنید. با دعوا كردن و سختگیری كاری پیش نخواهد رفت. كمال‌گرا نباشید و از كمك‌هایشان در هر حدی كه باشد استقبال كنید.
مراقب كودكتان باشید: درست است كه باید خانه را تمیز كنی، اما كودك خردسالتان هم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. آن قدر درگیر خانه‌تكانی نشوید كه كودك را به فراموشی بسپارید. آسیب‌های جسمی و روحی در زمان خانه‌تكانی، در كمین فرزندتان نشسته است. بهتر است زمانی كه خانه را می‌تكانید، فرزندتان را به كسی بسپارید.