لطفا  فوتبال را تعطیل كنید

در حالی که اغلب کشورهای درگیر با کرونا فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی را تعلیق کرده‌اند فدراسیون فوتبال ایران هنوز زیر بار این تصمیم نرفته است

لطفا فوتبال را تعطیل كنید

فدراسیون فوتبال ایران اصرار به برگزاری رقابت‌های لیگ برتر دارد. با وجود نگرانی‌ها درباره انتقال بیماری كرونا، فدراسیون اعتقاد دارد تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر یعنی از دست دادن میزبانی لیگ قهرمانان آسیا. یعنی فدراسیون فوتبال ایران حاضر است برای آنكه میزبانی را در اختیار داشته باشد - که هنوز هم قطعی نشده- بازی‌ها را تعطیل نكند. برگزاری مسابقات حتی بدون تماشاگر هم می‌تواند در انتقال كرونا نقش داشته باشد. به هر حال بازیكنان در زمین مسابقه با هم برخورد دارند. برگزاری مكرر تمرینات باشگاه‌ها هم می‌تواند مشكل ساز باشد. شیوع كرونا به قدری جدی بوده كه حتی مسابقات بدنسازی كشوری هم لغو شده است اما فدراسیون فوتبال به این راهكار رسیده كه بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شود. آنها می‌گویند اگر قرار بر تعطیلی مسابقات باشد ابتدا باید كشور تعطیل شود؛ یعنی خبری از حمل و نقل عمومی هم نباشد.
 ادعای عجیب  فدراسیون‌نشین‌ها
مسؤولان فدراسیون فوتبال حتی ادعاهای جالبی در این زمینه كرده‌اند. سهیل مهدی، رئیس كمیته مسابقات سازمان لیگ كه روز گذشته روی‌خط برنامه سلام صبح بخیر رفته بود، وقتی با این سوال روبه‌رو شد كه لیگ ایتالیا با یك مورد مبتلا به كرونا تعطیل شده و چرا لیگ برتر باید برگزار شود، جواب داد: «نمی‌خواهیم حساسیتی در این زمینه برای مردم ایجاد كنیم، در كنترل شیوع بیماری هستیم و در بحث ابتلا به مشكل جدی نرسیدیم. همه در این زمینه در حال كمك هستند و مدارس هم تعطیل شده است. شاید در كشور ایتالیا بحث ابتلا پیش آمده كه آنها مسابقات‌شان را تعطیل كرده‌اند.»
ادعای سهیل مهدی درباره بحث ابتلا به كرونا در ایران جالب بود چراكه تا ظهر دیروز فقط پنج نفر در ایران از دنیا رفته بودند! اما رئیس كمیته مسابقات ادعای جالب دیگری هم كرد. او گفت: «چین كه منبع و مبدا كروناست بازی‌هایش را برگزار می‌كند، چرا ما باید مسابقات‌مان را تعطیل كنیم؟ فعلا تصمیم این بوده بازی‌ها بدون تماشاگر باشد و امیدواریم رقابت‌ها تعطیل نشود. این بحران غیرقابل پیش‌بینی بوده است. در هر صورت ما نمی‌توانیم خودمختار باشیم و باید وزارت بهداشت در این باره تصمیم نهایی را بگیرد.»
ادعای سهیل مهدی زمانی اشتباه درآمد كه یك جست‌وجوی ساده نشان داد رقابت‌های لیگ چین اصلا برگزار نمی‌شود! با تصمیم دولت این كشور تمامی رقابت‌های وزشی در چین لغو شده و زمان برگزاری آن هم اصلا مشخص نیست. در واقع این كشور به حالت تعطیلی درآمده تا روند شیوع كرونا كندتر شود و در نهایت وزارت بهداشت این كشور بتواند همه چیز را كنترل كند. سهیل مهدی كه دیروز به این اشتباه خود پی برد، در این باره گفت: «من نمی‌دانستم و در واقع این اطلاعاتی بود كه به بنده داده بودند. به خاطر چنین اشتباهی عذرخواهی می‌كنم.»
ناگفته پیداست با توجه به شرایط اضطراری به وجود آمده باید رقابت‌های لیگ برتر ایران تعطیل شود. روز گذشته فوتبالی‌ها هم نسبت به این مساله موضعگیری كردند. انتقاد آنها این بود كه مگر آدم‌های درگیر مسابقه دچار كرونا نمی‌شوند؟ فتاحی سرپرست سپاهان با انتقاد از فدراسیون فوتبال گفت: «یك سؤال مطرح است، آیا كرونا سلامتی 300-200 نفری كه درگیر مسابقه خواهند بود را به خطر نمی‌اندازد؟ آیا سلامتی آنها مهم نیست؟»
 درخواست برای تعطیلی
فشار افكار عمومی این است كه به خاطر شیوع بیماری كرونا، فعلا فوتبال و دیگر رقابت‌های ورزشی هم تعطیل شود. ترس مسؤولان این است كه میزبانی بازی‌های بین‌المللی از ایران گرفته شود. با توجه به این‌كه در وهله اول سلامتی برای همه اهمیت دارد، ایرانی‌ها بی‌شك حاضر خواهند بود میزبانی را هم بدهند. دیروز آخرین خبر از فدراسیون فوتبال این بود كه بحث تعطیلی مسابقات لیگ برتر كاملا جدی شده است و طرح آن در اتاق رئیس موقت است. همچنین بحث گرفتن میزبانی از بازی‌های لیگ قهرمانان هم مطرح شده است. به هر حال هیچ تیمی حاضر نیست در این شرایط به ایران بیاید. باشگاه‌های ایرانی هم حاضر نیستند مشكلی برای سلامتی تیم‌های خارجی پیش بیاید.
سهیل مهدی دیروز در آخرین اظهارنظرش درباره فشار برای تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر گفت: «برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر تصمیم وزارت بهداشت بود و ما فقط مجری دستورات هستیم. فرصتی هم برای لغو بازی‌های لیگ برتر نداریم و تا اطلاع ثانوی بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شود!» یعنی حتی اگر این بیماری شیوع بیشتری پیدا كند فدراسیون فوتبال تنها و تنها به خاطر آن‌كه برنامه بازی‌های لیگ برتر فشرده است، آنها را برگزار خواهد كرد!