نبرد سوریخی ها  با کرونا

گفت‌و‌گو با کارگردان و بازیگران مجموعه تلویزیونی «سوریخ»

نبرد سوریخی ها با کرونا

مدتی است شبکه سلامت، مجموعه 50 قسمتی با عنوان «سوریخ» را به تهیه کنندگی مهران رسام روی آنتن دارد. سریالی فانتزی و تخیلی در زمینه سلامت که در 15 دقیقه پخش می شود و نخستین تولید نمایشی این شبکه محسوب می شود که سه نفر از چهره‌های پرطرفدار اینستاگرام نیز در آن بازی کرده‌اند. این مجموعه سعی می کند با فضایی فانتزی و بعضا کمدی به بررسی چالش هایی در زمینه سلامت بپردازد و راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد را بیان کند. به خصوص با شیوع بیماری کرونا در کشور اهمیت دادن به سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار حایز اهمیت است. از این رو در این سریال با نکات مهمی در این باره رو به رو هستیم. در خلاصه داستان سوریخ آمده است: «سوریخان» یک آدم فضایی است که از سیاره سوریخ به زمین سفر کرده و برخورد اتفاقی او با خانواده رستمی و سبک زندگی آنها، آغازگر ماجراهای جذاب این مجموعه نمایشی است. موضوعاتی مانند خوددرمانی، فشار خون، بهداشت محیط زیست، آلودگی هوا، استرس و... از جمله سوژه‌های این سریال است. محمد لقمانیان ، مجتبی شفیعی و مهسا ایرانیان، از اینفلوئنسرهای فضای مجازی هستند که در سریال سوریخ بازی کرده‌اند. مجید پرکار که پیش از این به عنوان دستیار کارگردان فعالیت داشته و چند تله فیلم هم کارگردانی کرده، درباره فضای فانتزی این سریال اظهار کرد که این مجموعه یک روایت فانتزی از سبک زندگی و مشکلاتی که در حوزه سلامت با آنها مواجهیم، است. سوریخ سعی می کند با برخوردی فانتزی و بعضا کمدی به بررسی این چالش ها بپردازد و راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد را بیان کند. در ادامه با این کارگردان و تعدادی از بازیگران گفت و گویی پیرامون این مجموعه داشتیم که در ادامه می خوانید:

سختی کار در فضای فانتزی
مجتبی شفیعی یکی از بازیگران اصلی این مجموعه است که نقش رستمی پدر خانواده را در «سوریخ» بازی می کند. وی درباره حضورش در این مجموعه به جام جم گفت: من پیش از این کار تجربه بازی در تله فیلم را داشتم، اما این مجموعه نخستین تجربه حضور من در یک سریال تلویزیونی است. بازی در این کار برای من تجربه خوبی بود. چون جمع کوچک اما بسیار پرانرژی داشتیم. ضمن اینکه هر کدام از ما دوست داشتیم در زمینه سلامت خانواده کاری انجام بدهیم که فکر می کنم با بودجه و شرایط و امکاناتی که در این کار وجود داشت، توانستیم اثر خوبی را ارائه بدهیم.
او در ادامه درباره بازخورد سریال بین مخاطبان هم افزود: من فکر می کنم به دلیل شبکه پخش سریال مخاطب خاصی را توانست در بربگیرد. البته زمان کوتاهی که برای این سریال در نظر گرفته شد به نظرم زمان مناسبی نبود و روی بازخورد مخاطب تاثیرگذاشت. چون من از برخی دوستان شنیدم تا می خواهند با داستان ارتباط بگیرند، کار تمام می شود. با این حال فیدبک خوبی در فضای مجازی گرفتم.
شفیعی درباره فضای تخیلی و فانتزی سریال و تاثیرش در جذب مخاطب هم توضیح داد: کار در فضای فانتزی خیلی سخت و پیچیده است. از طرفی مخاطب دنبال قصه است و قصه گویی را دوست دارد. با این حال اصلا قابل پیش بینی نیست. به عنوان مثال گاهی ممکن است ما فکر کنیم اتفاق خوبی برای آن اثر می افتد، اما در خروجی عکس آن اتفاق بیفتد و یا برعکس.



جذابیت مثلث بازیگران کمدی برای مخاطب
مهسا ایرانیان، بازیگر نقش ماهچهره مادر خانواده که تجربه بازی روی صحنه تتاتر را هم داشته، درباره این سریال به جام جم گفت: این اولین تجربه من در حوزه نمایشی است که نقش مادر را بازی کردم. ماهچهره در این سریال سعی می کند منطق و تعادلی بین وقایعی که اتفاق می افتد و آدم ها ایجاد کند که البته
 شیطنت های خاص خودش را هم دارد.
وی در پاسخ به این سوال که فضای تخیلی کار تا چه حد برای خودش جذابیت داشته هم توضیح داد: برای من که جذاب بود. هم به دلیل فضای کار و هم به خاطر نخستین تجربه بازی در سریال. فکر می کنم برای مخاطب هم فضای فانتزی و کمدی کار جالب بوده که بازخورد خوبی گرفتم. از طرفی به دلیل این که مردم من و آقای شفیعی و آقای لقمانیان را بیشتر با کارهای کمدی در فضای مجازی می شناسند، مثلث ما برایشان جالب است. البته در ابتدا بر این اساس بود که مادر خانواده منطقی و جدی باشد، اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که بار کمدی و شوخی ها بیشتر شود تا مورد توجه مخاطب قرار بگیرد. ضمن اینکه من فکر می کنم به دلیل فضای فانتزی و تخیلی کار بیشتر نوجوان ها توانسته اند با کار ارتباط برقرار کنند.




خالق لقمه در شبکه سلامت
محمد لقمانیان با عروسک گردانی و صداپیشگی «لقمه» در فضای مجازی به شهرت رسید. همان عروسکی که توانست با شوخی هایی که در فضای مجازی با مسائل مهم سیاسی و اجتماعی می کند مورد توجه کاربران بسیاری قرار بگیرد. وی که در این سریال هم ایفاگر یکی از نقش های اصلی است، به عنوان عروسک گردان و صداپیشه در مجموعه «کلاه قرمزی» هم حضور داشته است. اتفاقا یکی از نکات جالب این سریال حضور چهره هایی است که در فضای مجازی مشهور هستند و توانستند در این سریال با توجه به توانمندی که دارند مورد توجه مخاطبان شبکه سلامت نیز قرار بگیرند. از این رو تولید مجموعه به فصل دوم رسیده و ماه رمضان با ترکیب جدید روی آنتن خواهد رفت.



سوریخ علیه کرونا
مجید پرکار کارگردان این مجموعه درباره عنوان سریال به جام جم گفت: سوریخ یک اسم فانتزی است و نمادی از یک سیاره دیگر  است. به خاطر اینکه آدم ها اگر به فکر خودشان نباشند، این سیاره در شرف نابودی است.
وی درباره ایده اصلی کار و نحوه شکل گیری سریال اظهار داشت: آقای دکتر قاسمیان مدیریت شبکه تصمیم گرفتند برای جذب مخاطب و با توجه به رویکردی که شبکه سلامت دارد، مجموعه نمایشی را تولید کنند که بتوانند موضوعات سلامت محور را در قالب سریال نمایشی جذاب مطرح کنند. از این رو دعوت به همکاری کردند و با همفکری که با آقای مهام در این باره داشتیم این ایده شکل گرفت. بنابراین ما 60 موضوع را با مضامینی که مدنظر داشتیم، انتخاب کردیم.
وی همچنین افزود: قطعا موضوعاتی که به بهداشت فردی مربوط می شود در هر قسمت این سریال پرداخته شده است. البته همانقدر که می گوییم بهداشت فردی را باید رعایت کنیم، روحیه مان را هم باید حفظ کنیم قوی باشیم و از بیماری  کرونا نترسیم. در این سریال هم به این موضوعات پرداخته ایم و در فصل بعد هم نگاه کارشناسانه تری به این موضوع خواهیم داشت. اما دیدن این مجموعه که تم طنز دارد هم می تواند این روزها حال مردم را خوب کند.  پرکار در پاسخ به این سوال که دلیل استفاده از فضای تخیلی و فانتزی سریال چه بود، عنوان کرد: همانطور که می دانید داستان درباره یک آدم فضایی به نام سوریخان است که از سیاره سوریخ به زمین می آید. چون سیاره شان در حال نابودی است و برای پیدا کردن اکسیر جاودانگی دست به این اقدام می زند. بنابراین نمادی از سلامت است که بتواند در سیاره شان زندگی را جاری کنند.از این رو حضور یک موجود ماورایی و فرازمینی لازمه فضای فانتزی بود که ما در کار استفاده کردیم.با توجه به فراگیر شدن کرونا سوریخی ها آمده  اند که در قالب یک داستان طنز دنیای خودشان و دنیای ما را از شر این بیماری خلاص کنند.فکر می کنم خیلی وقت ها برای اینکه بخواهیم حرف های جدی بزنیم، لازم است از فضای تخیلی و فانتزی برای تاثیرگذاری استفاده کنیم. شخصیت سوریخان از بلاهتی استفاده می کند در پرسش کردن که می توانیم موضوعات را با این فضا پیش ببریم.
این کارگردان درباره انتخاب بازیگران مجموعه که اغلب اینفلوئنسرهای فضای مجازی هستند هم توضیح داد: می خواستیم از بازیگرانی دعوت به همکاری کنیم که چهره های جدیدتری هستند. البته در فضای مجازی چهره های فعالی هستند و بسیار هم در هنر بازیگری چهره های مستعد و توانمندی محسوب می شوند.
با توجه به اینکه هر قسمت از این مجموعه در 15 دقیقه روی آنتن می رود، پرکار درباره سختی‌های این نوع کارها اظهار کرد: ساخت کار در یک بازه زمانی مشخص آن هم در 15دقیقه سختی های خودش را دارد. ضمن اینکه به دلیل همین زمان کوتاه ما مجبور شدیم دست به جراحی برخی قسمتها بزنیم. گرچه معتقدم که طولانی بودن سریال از حوصله مخاطب امروز خارج است. با این حال بازخوردی که از مخاطب می گیریم این است که می گویند چرا اینقدر زود تمام می شود. بنابراین خوشحالم که مخاطب احساس تکرار و خستگی نکرده و کار را با اشتیاق دنبال می کند. چون بستر کار نمایش است و ما موضوعات مهم سلامت را در قالب داستان های نمایشی به مخاطب منتقل می کنیم.
وی درباره ادامه مجموعه و فصل جدید آن هم گفت: قرار است قسمت های پخش شده در قالب سی دقیقه در نوروز از شبکه نمایش پخش شود. از طرفی سری جدید قرار است در ماه رمضان پخش شود. در حال حاضر هم سری جدید در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد و به زودی وارد تولید خواهیم شد تا برای پخش در ماه رمضان بتوانیم کار را آماده کنیم. البته زمان قسمت ها هم بیشتر خواهد شد و بازیگران دیگری هم به کار اضافه خواهند شد. نکته مهم اینکه این مجموعه در فصل یک به صورت اپیزودیک پخش می شود اما برای فصل جدید تصمیم داریم یک روایت داستانی را پیش بگیریم که حال و هوای ماه رمضان هم دارد.
پرکار در پایان درباره بازخورد سریال هم خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا به امروز که سی و اندی قسمت از سریال روی آنتن رفته مورد توجه قرار گرفته و مخاطب توانسته با این کار ارتباط برقرار کند.