بـاشگاه سخن‌پـراکنی كرونـا

نگاهی به داغ‌ترین شایعات فضای مجازی درباره این روزهای ویروسی

بـاشگاه سخن‌پـراکنی كرونـا

اگر شما هم این چند روز از شنیدن اخبار ضدونقیض شوكه شده‌اید، از تایید و رد برخی خبرها ناراحت و از شنیدن بعضی دیگر نفس راحت كشیده‌اید و اگر بین انبوهی از اطلاعاتی كه از درست و غلطش خبر ندارید گیر افتاده‌اید، باید بگوییم كه شما هم درگیر یك شیوع همه گیر شده‌اید، یك بیماری نه از جنس ویروس كه از جنس خبر. اینفودمیك (infodemic) یا همان همه‌گیری اطلاعات، شرایطی است كه آن‌قدر اخبار ضدونقیض و درست و غلط توسط افراد غیرمتخصص تولید و منتشر می‌شود كه راه را برای خبرهای درست می‌بندد و قدرت تفكر را از مخاطب می‌گیرد. این اتفاق به‌خصوص این روزها كه شبكه‌های اجتماعی آن‌قدر فراگیر شده كه همه افراد یك جامعه تمامی اخباری كه می‌خواهند را از طریق آن دنبال می‌كنند، بیشتر و گسترده‌تر می‌افتد. كرونا پربحث‌ترین موضوع این روزها هم از این بلا مصون نماند، این ویروس عجیب با موجی از شایعاتی روبه‌رو شد كه در بسیاری از موارد اخبار درست را هم به حاشیه كشاند. در ادامه چند نمونه از این شایعات را كه احتمالا در فضای مجازی دیده‌اید و شاید بارها برای‌تان فرستاده باشند را جمع‌آوری كرده‌ایم.

زهرا شاهرضایی مجازیست

فایل منتسب به معاون وزیر بهداشت
همین چند وقت پیش بود كه فایلی تحت عنوان صوت لو رفته حریرچی، معاون وزیر بهداشت منتشر شد كه در آن از آمار عجیب و غریب مبتلایان و جانباختگان ویروس كرونا می‌گفت. این فایل طی مدت كوتاهی دست به دست شد و حواشی زیادی را به راه‌انداخت. اما خیلی زود رسانه‌های رسمی از جعلی بودن صوت حریرچی خبر دادند و معاون اجتماعی پلیس فتا اعلام كرد كه صوت منتسب به این مسؤول در كشور آلبانی و محل استقرار اردوگاه منافقین تولید شده است.


سیر و پیاز بخورید؛ كرونا نگیرید!
اگر روزانه یك حبه سیر یا یك عدد پیاز بخورید، حتما فایده‌هایی برای بدنتان دارد؛ اما اگر به خاطر فرار از كرونا آن را مصرف می‌كنید، باید بدانید كه كرونا ویروس است و سیر و پیاز، آنتی‌بیوتیك هستند و آنتی‌بیوتیك‌ها بر باكتری‌ها اثر می‌گذارند نه ویروس‌ها.
پس به نظر می‌رسد بهتر است در خوردن سیر و پیاز آن هم در شرایط قرنطینه، كمی تجدید‌نظر كنید!




اخبار عجیب از دفن جانباختگان
یكی از خبرهای عجیب و ناراحت‌كننده، درباره شیوه دفن بیمارانی است كه در اثــر این بیمـاری جان خود را
از دست داده‌اند. آهكی‌ كردن، غسل و كفن نكردن و تلقین و نماز میت نخواندن گوشه‌ای از این یك كلام چهل كلام‌هاست كه خیلی‌ها را نگران كرده است.




یا ماسك N95  یا هیچی!

درباره این‌كه این ماسك می‌تواند جلوی ابتلای كرونا را بگیرد یا نه، بسیاری از پزشكان از روز اول صحبت كرده و گفته‌اند كه اصولا ماسك فقط جلوی شیوع ویروس از فرد بیمار به بقیه را می‌گیرد و در ضمن این ویروس آن‌قدر سنگین هست كه در هوا معلق نماند و وارد ریه‌های ما نشود. از همه اینها گذشته، ماسك N95 یك ماسك مخصوص بیمارستانی است كه عمر كوتاه چند ساعته دارد و عملا به درد استفاده روزمره نمی‌خورد.




برای فرار از کرونا گرمی بخورید
یكی از این پیام‌هایی كه زیاد در شبكه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نسخه‌ای از طرف پروفسور سمیعی است با توصیه خوردن گرمیجات و پرهیز از مصرف غذاهایی با طبع سرد. گذشته از این‌كه پروفسور سمیعی متخصص مغز و اعصاب است نه تغدیه و اصلا سرد و گرم بودن غذاها در تخصص طب سنتی است و نه پزشكی نوین، سردی و گرمی غذاها ربطی به این ویروس ندارد!



كرونا ساخته دست رسانه‌
این هم یك دروغ بزرگ دیگر است. از جدیدترین شایعاتی كه بازار گرمی برای خود بین شبكه‌های اجتماعی دست و پا كرده است، خبری است در یك صفحه روزنامه مربوط به چهار سال پیش كه در آن پزشك متخصص توصیه‌هایی برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری كرونا می‌كند.
در واقع كرونا یك بیماری جدید نیست و یك نام كلی برای خانواده این ویروس (سارس، مرس یا سارس  ــ كووید ــ ۱۹) است و این كرونایی كه این روزها همه مردم جهان را درگیر خود كرده، نوع
جهش‌یافته آن
به اسم
كووید ۱۹ است.




كودكان كرونا نمی‌گیرند
این خبر به روزهای اول شیوع كرونا برمی‌گردد و از پرتكرارترین اخباری است که از روز اول شنیده‌ایم.
 كلی هم مرام این ویروس را ستوده‌ایم كه كاری به كودكان بی‌گناه ندارد و خب واقعیت این است كه گرچه تعداد بیمارهای كودك و نوجوان در این مدت خوشبختانه‌ اندك بوده است، اما مبتلا شدن نوزادهایی در كره و چین به این ویروس، این فرضیه را باطل كرده است.
حتی در ایــران خودمــان هم
در بین مبتلایان کودکان و نوجوانان کم‌سن ‌و سال پایین پیدا می‌شد.  پس مراقبت کردن برای همه سنین واجب است.