در خانه غذا بخوریم

گفت‌وگو با سامان گلریز، سرآشپز معروف تلویزیون درباره تغذیه در این روزها

در خانه غذا بخوریم

 تا همین چند روز قبل با خیال راحت می‌رفتیم خرید، می‌رفتیم هر رستورانی كه مورد پسندمان بود و هر غذایی را كه دوست داشتیم سفارش می‌دادیم. حتی گاهی خود را به چالش می‌كشیدیم و می‌رفتیم غذافروشی‌هایی كه به كثیف بودن معروف هستند و بعد عكسی هم در اینستاگرام یا توییتر منتشر می‌كردیم و با فخر و غرور می‌گفتیم رفتیم فلان ساندویچی كثیف و مثلا همبرگر به بدن زدیم. تا همین چند روز قبل بی خیال هر چه باكتری و ویروس می‌رفتیم همه جور فروشگاهی و هر چه را لازم داشتیم می‌خریدیم و گاهی هم برای تنوع می‌رفتیم پاساژ‌گردی و چیزهای فانتزی می‌خریدیم كه حالمان را خوب كنیم.تا همین چند روز قبل می‌رفتیم غذاخوری اداره یا شركت و بدون وسواس و حساسیت غذایمان را می‌خوردیم. اگر غذا باب میلمان نبود جلدی می‌رفتیم نانوایی سر كوچه و یك عدد نان سنگك یا بربری می‌خریدیم و با خیال راحت می‌خوردیم.تا همین چند روز قبل بدون هیچ نگرانی می‌رفتیم میوه‌فروشی یا میدان تره‌بار میوه و سبزیجات می‌خریدیم. خلاصه این كه تا همین چند روز قبل زندگی خیلی عادی بود هر چند گرانی بود، هرچند اوضاع معیشتمان گاهی رو به راه نبود اما زندگی راحت‌ بود. می‌دانید از كی فهمیدیم زندگی با همه سختی‌هایش راحت بود از روزی كه یك ویروس رنگی رنگی كه عكسش بسیار زیباست از راه رسید و ترس را به همه عصب‌های ریز و درشت مغزمان و از آنجا به همه بدنمان سرایت داد. ویروس كرونا از راه رسید و همه معادلات زندگی را به‌هم ریخت و شد سلطان زندگی و ما را مجبور كرد جوری زندگی كنیم كه او نتواند وارد بدنمان شود و این ورود ممنوع زندگی را پر از تابلوهای قرمزی كرد كه عبور از آنها دشوار است. حالا دیگر حتی نمی‌دانیم مجاز هستیم نان بخوریم یا نه ! دور رستوران‌ها را هم كه كلا قلم گرفته‌ایم و غذاخوری بیشتر ادارات و شركت‌ها كه تعطیل شده‌اند. در چنین شرایطی واقعا می‌مانیم چه بخوریم، چه نخوریم!
پخت سالم اولویت است
سامان گلریز، سرآشپز معروف تلویزیون دیروز كه به او تلفن كردم، همان اول گفت من كارشناس بهداشت یا پزشك نیستم. در شرایط بحرانی این روزها حتی توصیه غذایی و این كه چه بخوریم چه نخوریم می‌تواند چالش برانگیز باشد. شاید من بگویم فلان غذا را بخورید، اما چند ساعت بعد متخصصان بهداشت و پزشكان بگویند: نه!‌ این غذا برای ویروس كرونا خطرناك است، بنابراین فقط باید هوش و حواس و گوش‌هایمان را بدهیم به توصیه پزشكان و متخصصان تا از مبتلا شدن به این ویروس در امان بمانیم. با همه اینها درباره پخت غذا می‌توانم بگویم درست پختن غذا می‌تواند سهم زیادی در سلامت ما داشته باشد. این كه در رستوران‌ها غذا بخوریم یا نخوریم هم ربط مستقیم به وجدان‌ كاری گردانندگان رستوران‌ها دارد و نظارت مراكز بهداشت تا جایی که من می‌دانم كارشان را همیشه با دقت انجام می‌دهند.
كدو حلوایی دوست‌داشتنی
این روزها زیاد می‌شنویم كدوحلوایی را در سفره غذای خود قرار دهید كه سرشار از آنتی‌اكسیدان، ویتامین A، ریزمغذی‌ها، ویتامین D و بقیه ویتامین‌هاست و مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها و ویروس كرونا بالا می‌برد. گلریز می‌گوید: به نظرم در این شرایط غذاهایی بر پایه سبزیجات بخوریم بهتر از گوشت قرمز و مرغ است و كدو حلوایی یكی از بهترین سبزیجات است.كافی است مقداری عدس را آب‌پز كنیم بعد مقداری كدوحلوایی را در پیازداغ كمی تفت داده و به آن دارچین اضافه كنیم و بعد عدس‌پخته را به آنها اضافه كنیم و بگذاریم با آب كدو كمی بپزد و بعد آن را با هم بكوبیم تا كاملا له شوند. بهترین و ارزان‌ترین غذای این روزهاست. می‌توانید كدو حلوایی را به شكل مدور و نازك حلقه‌حلقه كنید و آنها را روی یك كاغذ روغنی(نسوز) كه روی سینی فر پهن كرده‌اید، بچینید و كمی دارچین روی آنها بپاشید و در دمای 189 درجه به مدت 15تا 30 دقیقه داخل فر بگذارید. چیپس كدوحلوایی به‌دست می‌آورید كه بی‌نظیر است و می‌توانید با خیال راحت از این بمب ویتامین وآنتی‌اكسیدان و امگا3 استفاده كنید.
قارچ بخورید
گلریز می‌گوید: قارچ‌ها منبع بسیار عالی برای ویتامین ‌D هستند. هم خام آنها را می‌توان در سالاد استفاده كرد و هم پخته آن را در انواع غذا. هم می‌توان قارچ را بخارپز كرد و هم سرخ كرد.ویتامین D موجود در قارچ كمك خوبی است برای جذب كلسیم موجود در شیر و دیگر لبنیات. پاستا با قارچ هم بی‌نظیر است. هویج‌ها را به صورت مربع ریز كنید، یك پیاز را در كمی روغن تفت دهید، هویج‌ها را هم كمی تفت بدهید و بعد قارچ ریز شده را به آنها اضافه كنید. وقتی قارچ آب انداخت كمی خامه به آن اضافه كنید. هر مدل پاستا كه دوست داشتید را پخته و‌ آبكش كنید سپس سس قارچ را به آن اضافه كنید. پنیر رنده شده پارمسان و كمی گردوی كوبیده شده هم روی آن بریزید. فوق‌العاده خوشمزه و مفید و در عین حال ارزان است.
نان را چه كنیم؟
گلریز درباره پخت نان در خانه می‌گوید: راستش را بخواهید من تجربه‌ای در این زمینه ندارم و تاكنون در خانه نان نپخته‌ام، اما خودم از نان‌های صنعتی و بسته‌بندی شده استفاده می‌كنم. مدت‌‌هاست از نان جو بسته‌بندی شده، یكی از شركت‌های معروف تولید نان استفاده می‌كنم و خیلی از آن راضی هستم. می‌دانم تولید نان در این كارخانه كاملا با دستگاه و در محیط كاملا استریل است به همین دلیل به هیچ عنوان در زمان تولید آلوده نمی‌شود. به نظرم تا عادی شدن شرایط و كنترل ویروس كرونا می‌توان از انواع نان بسته‌بندی شده و صنعتی استفاده كرد و با خیال راحت‌تر نان‌ خورد.
از مواد غذایی كه بگذریم این روزها همه ما به حال خوب و همدلی نیازمندیم. به‌هم روحیه بدهیم. اگر كسی فعلا امور مالی‌اش خوب نیست به او كمك كنیم. خلاصه هوای یكدیگر را داشته باشیم تا این دوران سخت هم بگذرد.