به جای درخت، بذر بكاریم

گفت‌وگو با احمد یاری؛ كارشناس ایمنی درباره شرایط درختكاری در سایه كرونا

به جای درخت، بذر بكاریم

15 اسفند روز درختكاری است. روزی كه صدها سال است نسل به نسل آمده تا به ما رسیده؛ سنت زیبای ایرانی. نیمه اسفند كه دل زمین گرم شده و بوی بهار می‌رسد، مردم درخت می‌كارند تا سرزمین‌شان همیشه سبز بماند. نهالی جوان برای آینده و نسل آینده تا زیر سایه آن بنشیند و بهره ببرد.سال‌هاست به نیمه اسفند كه نزدیك می‌شویم این بیت را هی با خودمان تكرار می‌كنیم: به دست خود درختی می‌نشانم / به پایش جوی آبی می‌كشانم....
اما امسال با وجود ویروس كرونا و علاقه عجیبی كه این ویروس به انتشار و فراگیری دارد باید جانب احتیاط را نگه داشت و دیگر به سبک و سیاق سال‌های قبل مراسم درختكاری را برگزار نكرد.
مهندس احمد یاری، كارشناس ایمنی و مدرس دانشگاه درباره چگونگی كاشت درخت در شرایط بحرانی این روزها می‌گوید: با توجه به این كه ویروس كرونا كاملا جدید است و محققان در هر روز درباره كنترل، انتقال و تكثیر آن به یافته‌های جدیدی دست پیدا می‌كنند و هر روز متغیرهای مرتبط با آن تغییر می‌كند به نظرم باید شرایط درختكاری هم با دیگر سال‌ها تفاوت‌هایی داشته باشد.از آنجا كه شناسایی ناقل ویروس كرونا امكان‌پذیر نیست و این ویروس 2 تا 14 روز نهفته می‌ماند، بنابراین خرید نهال و وسایل كاشت درخت كاملا باید تحت كنترل باشد.اگر كسی تمایل دارد امسال هم درخت بكارد، اول این‌كه باید شرایط بهداشت فردی را كاملا رعایت كند، دستكش داشته باشد و اگر در جمع حضور دارد حتما از ماسك استفاده كند.هر چند به نظر دشوار می‌آید اما باید وسایل باغبانی و كاشت درخت را استریل كند.ناقل ویروس كرونا شاید خودش اصلا نشانه‌های بیماری را نداشته باشد بنابراین امكان این كه وسیله‌ یا نهالی كه خریداری می‌شود، آلوده باشد وجود دارد.
من پیشنهاد می‌كنم اگر كسی علاقه‌مند به كاشت درخت است امسال این كار را به صورت انفرادی و در باغچه خانه انجام دهد.اگر قرار است در خانه این كار دو نفره انجام شود یعنی یكی نهال را نگه‌دارد و دیگری پای آن آب بریزد، هر دو نفر حتما دستكش و ماسك داشته باشند و بعد از اتمام كار دست‌های خود را ضدعفونی كنند.
با همه این‌ها و برای حفظ فرهنگ درختكاری پیشنهاد دوم من كه به نظرم بهتر هم هست این است كه مردم یك یا چند بذر - مثل هسته پرتقال، سیب، بِه و یا هر میوه‌ای كه دوست دارند - را در داخل خانه در یك یا چند گلدان كوچك بكارند و سال آینده و زمانی كه ویروس كرونا مهار شد، نهال خود را در طبیعت یا در حیاط خانه در زمین بكارند. به نظرم امسال بهتر است به جای پویش‌های كاشت درخت، مردم را به پویش كاشت بذر در خانه دعوت كنیم.