پیامدهای بزرگ لغو نمایشگاه خودروی ژنو 2020 به‌خاطر كرونا

پیامدهای بزرگ لغو نمایشگاه خودروی ژنو 2020 به‌خاطر كرونا

قرار بود نودمین دوره نمایشگاه خودروی ژنو به عنوان یكی از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی دنیا از 12 اسفند 98 شروع به كار كند. اما شیوع ویروس كرونا همه‌چیز را تغییر داد.
به گزارش جام‌جم و به نقل از پدال، دولت سوئیس به خاطر پیشگیری از شیوع این بیماری اقدام به منع برگزاری هرگونه تجمع بیش از هزار نفر كرد كه البته نمایشگاه ژنو هم شامل این قانون شد. این كار نه‌تنها ضرر هنگفتی به شهر ژنو زد بلكه برخی خودروسازان هم كه به دنبال معرفی محصولات جدید خود در این نمایشگاه داشتند، متضرر شدند.
كونیگ زگ، پاگانی و ریماك جزو نمونه‌های بارز از خودروسازان كوچكی هستند كه شاید بدون منابع جایگزین برای معرفی محصولات جدید خود در جایگاهی دیگر باشند. البته خودروسازان بزرگ‌تر می‌توانند خود را با این شرایط تطبیق دهند. شركت‌هایی همچون ب‌ام‌و، آئودی، مرسدس بنز، پورشه و مك‌لارن در حال برنامه‌ریزی برای رونمایی زنده از محصولات خود هستند.
موضوع این است كه چنین اتفاقاتی شاید نشان دهنده‌ افول هرچه بیشتر نمایشگاه‌های خودرویی سنتی باشند. برای مثال فورد، مازراتی، لامبورگینی، ولوو، نیسان و اینفینیتی قبلا از حضور در این نمایشگاه انصراف داده و در عوض رویدادهای خصوصی برای معرفی محصولاتشان را انتخاب كرده‌اند. این خوروسازها به زودی مراسم‌ جایگزینی در نظر خواهند گرفت و در این موقع می‌توانند بازخورد این روش را بسنجند. اگر برای مثال رونمایی زنده ب‌ام‌و از مدل مفهومی آی4 (i4) به خوبی پیش برود شاید باواریایی‌ها دیگر در نمایشگاه‌های هزینه‌بری همچون ژنو شركت نكنند.
هرچه باشد مردم این روزها بخش اعظم خبرها را از طریق شبكه‌های اجتماعی و در گوشی‌های هوشمند خود دریافت می‌كنند. رونمایی خصوصی و زنده محصولات با این روش كاملا همخوانی دارد، زیرا خودروسازان می‌توانند در یك زمان با افراد بیشتری ارتباط برقرار كنند.
قرار است ماه آینده نمایشگاه خودروی نیویورك هم شروع به كار كند. اما شاید این رویداد نیز به خاطر حفظ سلامت عموم مردم لغو شود. فورد برانكو از محصولات شاخصی است كه شنیده شده در نیویورك رونمایی خواهد شد، هرچند فورد قبلا برنامه رونمایی زنده از این خودرو را نیز داشته است.
همچنین خودروسازان میلیون‌ها دلار را صرف غرفه آرایی، حمل‌ونقل و... می‌كنند. در نمایشگاه ژنو، غرفه داران پول خود را باز پس نخواهند گرفت، زیرا این مقامات سلامت سوئیس بوده‌اند كه نمایشگاه را لغو كرده‌اند نه متصدیان نمایشگاه!
به این ترتیب خودروسازان شركت‌كننده، ضرر هنگفتی را متحمل شده‌اند؛ اما مراسم زنده و خصوصی نه تنها هزینه‌ كمتری دارند، بلكه لغو احتمالی آنها راحت‌تر خواهد بود و بعید نیست این روند اثر مهمی بر دنیای خودرو و معرفی محصولات جدید غول‌های خودروسازی بگذارد.