این ماشین بعدی شماست!

بررسی 5 فناوری كه تا 3 سال آینده در خودروها به‌كار گرفته می‌شود

این ماشین بعدی شماست!

اگر قصد خرید خودروی صفر كیلومتر خارجی یا حتی داخلی را دارید، پیشنهاد می‌كنم دو سه سال دست نگه دارید. زیرا در آینده نزدیك خودروهایی به بازار می‌آید كه از نظر سطح امكانات با خودروهای امروزی بسیار متفاوت خواهد بود. البته این تفاوت تنها در مورد برقی یا خودران شدن خودروها نیست وبا تفاوت‌های مهم‌تر دیگری روبه‌رو می‌شوید. بنا بر گزارش‌های كارشناسان و فعالان صنعت خودروسازی، خودروهای آینده به فناوری‌های پیشرفته وسیعی، از نمایشگرهای سه‌بعدی گرفته تا فناوری‌های ایمنی منحصربه‌فرد خودرو مجهز خواهند شد كه چهره خودروهای موجود را به‌ كلی تغییر خواهد داد. حتی می‌توانید انتظار داشته باشید، صندلی‌های خودرو از صندلی‌های هواپیمای درجه یك چیزی كم نداشته باشد. در ادامه ضمن گفت‌وگو با متخصصان و تولیدكنندگان فناوری‌های خودرو، با فناوری‌هایی آشنا خواهید شد كه تا دو سه سال آینده در بیشتر خودروها تعبیه و خیلی زود به امكانات بدیهی خودروها تبدیل خواهد شد. منبع: Consumer Reports

ایمنی پیشرفته؛ این بار سه بعدی

خودروسازان و قطعه‌سازان در حال حاضر در تلاش برای تولید فناوری‌های پیچیده‌تری برای ایمنی بیشتر رانندگان هستند. فناوری‌هایی كه متوجه احتمال تصادف شده و برای پیشگیری از آن دست به‌ كار شوند.شركت‌های قطعه‌سازی ویستون و بوش قصد دارند نمایشگرهای سه‌بعدی برای هشدار به راننده بسازند. این نمایشگرهای دیجیتال كه روی داشبورد و جلوی چشم‌های راننده قرار می‌گیرد، تمام هشدارهای لازم ایمنی، مانند هشدار برخورد با جلو را برای راننده فراهم می‌كند و می‌تواند توجه راننده را به جاده و رانندگی‌اش جلب كنند. البته راننده هر زمان كه بخواهد می‌تواند این نمایشگرها را خاموش كند.
خودروسازان جنسیس، مرسدس بنز و خودروساز فرانسوی پژو، به قطعه‌سازان پیشنهاد تولید چنین نمایشگر پیشرفته‌ای را در برخی از خودروهای خود داده‌اند.
شركت‌های تولیدكننده قطعات خودروی كانتیننتال در آلمان و فاورسیا در فرانسه، چند نوع سامانه تمیزكننده برای حسگرها و دوربین‌هایی ساخته‌اند كه سامانه‌های پیشرفته ایمنی در شناسایی موانع، عابران پیاده و وسایل نقلیه دیگر به آنها متكی هستند. این سیستم‌ها به‌گونه‌ای تولید شده‌اند كه بتوانند برف، یخ و دیگر مشكلات ناشی از آب‌وهوا را -كه جلوی عملكرد صحیح دوربین‌ها و حسگرها را می‌گیرد- از روی این ابزارها پاك و تمیز كنند.
و سرانجام خوب است بدانید در حال حاضر مهم‌ترین حسگرها به نام «چشم‌های خود راننده» هم تولید شده است. شركت بوش، اخیرا حسگری به نام «ویزور مجازی» تولید كرده كه كارایی بالایی در ایمنی دارد. این ویزور یا ناظر مجازی، نوعی نمایشگر ال‌سی‌دی است كه با استفاده از دوربین‌های ردیابی حركات چشم متوجه اختلال نور خورشید در دید راننده می‌شود و جلوی آن را می‌گیرد. این ویژگی برای ایمن نگهداشتن راننده واقعا عالی است. بنا بر تحقیقی كه سال 1396 شمسی/ ۲۰۱۷ میلادی انجام شد، ۱۶درصد از تصادف‌های خطرناك كه منجر به صدمات سرنشینان خودرو شده، ناشی از تابیده شدن نور بسیار شدید خورشید به چشم‌های راننده بوده است.



چشم‌ها به جاده و راننده
در آینده بیشتر خودروها به‌گونه‌ای هوشمند می‌شوند كه مراقب باشند حواس راننده به جاده باشد. در واقع این فناوری در پاسخ به قوانین جدید به‌كار گرفته شده در اتحادیه اروپا تولید شده است. طبق این قوانین، تمام خودروهای جدید باید به فناوری‌هایی مجهز شوند كه بتوانند به رانندگان خواب‌آلود یا حواس‌پرت هشدارهای لازم را بدهند.
برای نمونه شركت قطعه‌سازی بوش، قول تولید نوعی سامانه نظارت داخلی خودرو را داده كه می‌تواند حركات پلك چشم، جهت نگاه و حالت نشسته راننده را كاملا تشخیص دهد. این سامانه، هر زمان كه متوجه شود حواس راننده به اندازه كافی معطوف به رانندگی نیست به او هشدار می‌دهد. همچنین وضعیت كیسه‌های هوا را با توجه به نحوه نشستن سرنشینان خودرو تنظیم می‌كند و هر وقت كه كودك یا حیوان خانگی در خودروی قفل‌شده تنها بماند، زنگ هشدارهایش به صدا در می‌آید.
چند سامانه دیگر هم در حال حاضر در بازار خودروها وجود دارد، اما برخی از آنها به‌خوبی كار نمی‌كند. وجود سامانه نظارت راننده در خودرو بسیار مهم است. رانندگان با استفاده از چنین سامانه‌ای می‌توانند با فشردن یك دكمه برخی ویژگی‌های دستیار راننده، مانند هشدار رانندگی بین خطوط، كنترل كروز انطباقی و دستیار فعال رانندگی را به‌كار اندازند. در ضمن می‌توان برخی كنترل‌های وسیله نقلیه را به دستیار
راننده سپرد.
سامانه نظارت مبتنی بر دوربین فروسرخ هدایت خودران «سوپركروز» جنرال موتورز كه از بهترین سامانه‌های نظارتی راننده است، كاملا مراقب دقت و توجه رانندگان به جاده است. آن دسته از سامانه‌های نظارت راننده‌ كه برای كنترل توجه راننده فقط به حسگرها متكی هستند، نمی‌توانند مانند سامانه‌ای چون «سوپركروز» عمل كرده و به درستی دریابند كه چشم‌ها و ذهن راننده به روی جاده متمركز شده است یا خیر. سازندگان سامانه‌های ایمنی خودرو قصد دارند در آینده خودروها را به تجهیزات ایمنی بسیار كارآمدی مجهز كنند به‌طوری‌كه این سامانه‌ها به جزء جدانشدنی همه خودروها تبدیل شوند.



بلندگوهای كمتر، فضای بیشتر

سامانه‌های صوتی فعلی خودروها در كنار چند بلندگو می‌توانند فضای زیادی را در خودرو اشغال كنند. شركت‌های قطعه‌ساز كانتینتال و سنهایزر نوعی سیستم صوتی برای خودرو تولید كرده‌اند كه می‌تواند به‌طور كل بلندگوهای خودرو را حذف كند. این سامانه صوتی به جای استفاده از بلندگو، ارتعاشات را مستقیما به بخش‌هایی از بدن وسیله نقلیه می‌فرستد و به این ترتیب صدایی شبیه یك گیتار آكوستیك، كه هنگام به حركت درآوردن رشته‌های آن شنیده می‌شود، تولید می‌كند. این سامانه جدید می‌تواند ۹۰ درصد كمتر از سامانه‌های صوتی فعلی خودروها، فضا به خود اختصاص دهد و این فضای باقیمانده را می‌توان برای تجهیزات خودرو یا وسایل مورد نیاز راننده استفاده كرد.
شركت قطعه‌ساز فاورسیا هم بلندگوهایی تولید كرده كه می‌توانند صداها را مختص هر فرد حاضر در خودرو تولید كنند. به عبارت دیگر، راننده می‌تواند به اخبار گوش كند یا به یك تماس تلفنی پاسخ دهد و در همان حال یكی دیگر از سرنشینان خودرو موسیقی دلخواه خود را بشنود. این سامانه صوتی به‌ویژه برای افرادی مفید است كه در سرویس‌های همسفری، مشترك هستند. در این نوع سرویس‌ها، بیش از یك فرد می‌تواند در یك زمان از خودرو استفاده كند. با این روش از تعداد خودروهای تك‌سرنشین كاسته می‌شود.
چنین سامانه صوتی‌ای می‌تواند به هر یك از سرنشینان خودرو اجازه دهد هر آنچه را دوست دارند بشنوند. همچنین این سامانه می‌تواند برای زمانی كه كودكان در صندلی‌های عقب خودرو می‌خواهند موسیقی متفاوت از والدین -كه در صندلی جلو هستند- را بشنوند مفید باشد.




نمایشگرهای بزرگ‌تر از صفحات نمایش فعلی
برای دیدن نمایشگرهای عریض و بدون اختلال با رنگ‌های روشن و درخشان در خودروها آماده شوید. به گفته سخنگوی شركت تولید‌كننده قطعات خودروی ویستون، قرار است به زودی در خودروها از نمایشگرهایی استفاده شود كه بزرگ‌تر از صفحات نمایش فعلی هستند و كمی انحنا دارند.
این قطعه‌ساز قصد دارد تعداد بیشتری از این نوع نمایشگرها و همچنین فناوری‌های پخش و سرگرمی دیگر را تولید كرده و در محصولات فورد، جگوارلندرور و مرسدس بنز بكار ببرد. علاوه بر نمایشگرهای روشن‌تر و با خطوطی كه بهتر خوانده می‌شوند، نسل بعدی خودروهای لوكس به نمایشگرهایی منحنی‌شكل مجهز خواهند شد كه در اطراف راننده قرار می‌گیرند؛ مانند نمایشگری كه در تازه‌ترین نسخه كادیلاك اسكالید كار گذاشته شده است.
در این خودرو، یك كنسول نمایشگر خم‌شدنی وجود دارد كه می‌تواند چهره راننده یا مسافر را به‌خوبی نشان دهد. البته برخی تولید‌كنندگان قطعات خودرو معتقدند با وجود عالی‌بودن این نوع نمایشگرها، بیشتر مشتری‌ها به نمایشگرهای بزرگ علاقه خاصی ندارند. در واقع آنها بیشتر به رابط‌هایی توجه می‌كنند كه كار با آنها راحت باشد.





ارتقای خودرو به خودروی درجه یك
در آینده فضای داخلی بیشتر خودروها راحت‌تر خواهد شد. این خودروها به صندلی‌های چرمی گرم برای زمستان و خنك برای تابستان و حتی ماساژور مجهز می‌شوند. قطعه‌سازها قصد دارند از این صندلی‌های لوكس و تجملی در خودروهای ارزان‌تر هم كار بگذارند تا بیشتر مردم از راحتی آنها بهره‌مند شوند.  
البته این تسهیلات فقط به صندلی‌ها ختم نمی‌شود. شرکت ب‌ام‌و دو نوع صندلی لوكس بی‌نظیر در نمایشگاه فناوری سی‌ای‌اس2020 (CES 2020) به نمایش گذاشت. این صندلی‌ها، قابلیت تبدیل شدن به صندلی‌های راحتی را دارند و همچنین یك قسمت هم كه مسافر بتواند پای خود را روی آن قرار دهد در این صندلی‌ها تعبیه شده است. این نوع صندلی شبیه صندلی‌های لوكس خطوط هوایی است.
حتی صندلی‌های بازشوی زیروجی (ZeroG) می‌توانند پاهای مسافر را كمی بالا برده و فشار وارد بر او را در كل بدن توزیع كنند.  
در آینده بسیار نزدیك شاهد خودروهای بی‌نظیری خواهید بود كه نه‌تنها آسایش و راحتی با خود به همراه دارند، بلكه از نظر ایمنی به سطح بالایی دست یافته‌اند.