ویلای نمازی  اثر ملی  ماند

ویلای نمازی اثر ملی ماند


باغ ویلای نمازی یكی از ده‌ها ملكی است كه به دنبال شكایت مالكان این بنا بر اساس رأی بدوی و تجدید نظر از سوی دادگاه، از ثبت ملی خارج شده بود، حالا اما با پیگیری‌های اداره‌كل حقوقی و املاك وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رئیس دیوان عدالت اداری با اعمال ماده ۷۹ درباره این بنای ارزشمند موافقت كرد و این اثر در فهرست آثار ملی باقی ماند.
ویلای نمازی با بیش از 8000 مترمربع مساحت، یك اثر ارزشمند به حساب می‌آید و همچنین بنای درون آن در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان میراث ملی ثبت شده است. ابراهیم شقاقی، مدیركل حقوقی و املاك وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌گوید: این بنا به این دلیل حائز اهمیت است كه ‏ همراه ساختمانی در بغداد (ساختمان شورای برنامه ریزی و توسعه عراق) تنها آثار یكی از معماران معروف به نام جوپونتی در خاورمیانه هستند و یونسكو در حال حاضر مسؤولیت مرمت اثر دیگر جوپونتی در بغداد را برعهده گرفته است.
 به گفته وی، با پیگیری‌های مجدانه دكتر مونسان و این اداره‌كل، خوشبختانه رئیس دیوان عدالت اداری با اعمال ماده ۷۹ درباره ویلای نمازی موافقت كرد و این اثر تاریخی همچنان به‌عنوان یك اثر ثبت ملی شده باقی ماند و رأی قبلی باطل شد. شقاقی یادآور شد: با اعمال ماده ۷۹ و رأی دادگاه، هیچ رأی دیگری برای خروج از ثبت این اثر داده نخواهد شد و در همین زمینه گروهی را برای بررسی وضعیت ویلای نمازی اعزام كرده‌ایم./ جام‌جم دیلی