جهادی‌ها این‌بار علیه  كرونا

گروه‌های جهادی همیشه برای خدمت به مردم پیشقدم بوده‌اند

جهادی‌ها این‌بار علیه كرونا

دوباره یك معضل جدید و دوباره یك حضور مثال زدنی؛ دوباره یك مشكل همه‌گیر و دوباره تلاش قابل تقدیر بچه‌های جهادی؛ برای ما كه از گروه‌های جهادی كم ننوشته ایم، این حضور و تلاش عجیب نیست، جز این هم انتظاری نیست، جز این‌كه آنها دوباره داوطلبانه پا به میدان مبارزه بگذارند و در این روزهای حساس كرونایی! به این یقین برسند كه حضورشان می‌تواند كمك رسان باشد و همین انگیزه، اسم‌شان را در فهرست آدم خوب‌های قصه قرار بدهد؛ آدم خوب‌هایی كه در وانفسای جولان ویروس كرونا در كشورمان، حساب‌شان را از سودجویان مهلكه جدا كرده اند؛ قهرمان‌های بی نام و نشانی كه برای كمك‌رسانی منتظر هیچ نهاد و ارگانی نیستند و با تكیه بر تجربه‌های قبلی می‌دانند باید خودشان یك گوشه از كار را بگیرند تا مشكل حل شود.

 
گروه جهادی منتظران ظهور
برای این گروه جهادی كه محور فعالیت‌شان خدمات بهداشتی و درمانی است، مقابله با ویروس كرونا به یك انجام وظیفه می‌ماند؛ وظیفه‌ای كه آنها از 12 سال پیش برعهده گرفته‌اند و گرچه بیشتر در زمینه خدمات دندانپزشكی در شهرهای محروم فعالیت كرده‌اند، اما حالا با فعال سازی یك كارگاه دوخت ماسك در این ایام، قدمی بزرگ برداشته‌اند؛ تصمیمی كه جواد عادلی، مسؤول این گروه جهادی درباره‌اش به ما می‌گوید: با توجه به وضعیت به‌وجودآمده مخصوصا در بحث كمبود ماسك و بازار سیاهی كه ایجاد شد، ما تصمیم گرفتیم با تولید ماسك هم كمك‌رسانی داشته باشیم و هم اشتغالزایی. به همین دلیل كارگاه كوچكی راه انداختیم و با تهیه دستگاه‌های مورد نیاز و پارچه و... با هماهنگی وزارت بهداشت اقدام به تولید ماسك‌های فیلتردار كردیم. از فعالیت این كارگاه حالا حدود یك هفته می‌گذرد؛ كارگاهی با ظرفیت تولید 2500 ماسك شش لایه قابل شست‌وشو در یك شیفت كاری كه قرار است با دوشیفت شدن كارگاه و تهیه دستگاه‌های قوی‌تر، ظرفیت این تولید به ده هزار ماسك در روز برسد؛ ماسك‌هایی كه فعلا طبق قول و قرار اولیه این گروه جهادی با وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و در مرحله بعدی با توزیع بین بقیه گروه‌های جهادی به دست مردم نیازمند برسد.  عادلی در توضیح بیشتر می‌گوید: برای خودمان هم عجیب بود اما با شروع فعالیت مان از بیمارستان‌های مختلف سراسر كشور درخواست برای تهیه ماسك داشتیم و همین موضوع نشان می‌دهد كه نسبت به این مساله در كشور كمبودهایی وجود دارد كه باید رفع شود. او از راه‌اندازی 20 كارگاه تولید ماسك جدید در 20 استان دیگر هم خبر می‌هد و می‌گوید: از طریق وزارت بهداشت با هماهنگی‌هایی كه انجام شده، ظرفیت گروه‌های جهادی و موكب‌های اربعین را برای تولید ماسك در استان‌های مختلف فعال كرده ایم و امیدواریم هرچه زودتر این كمبود در كشور رفع شود.
 قرارگاه جهادی امام رضا(ع)  
پخش اقلام بهداشتی مثل ماسك و مواد ضدعفونی، اولین اقدام بچه‌های قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در جریان مقابله با ویروس كرونا در كشور است؛ سیدمحمدعلی سبحانی، مسؤول بهداشت و درمان این قرارگاه در توضیح بیشتر به ما می‌گوید: با توجه به اتفاقی كه در حوزه سلامتی در كشورمان افتاد، سعی كردیم در اولین اقدام با پخش اقلام بهداشتی مانند ماسك و... بین گروه‌های محروم جامعه مخصوصا كودكان كار قدمی در بحث جلوگیری از شیوع بیماری برداریم، مخصوصا بین گروه‌هایی كه می‌دانیم با تكان اخیر بازار اقلام بهداشتی، توان اقتصادی برای تهیه ماسك و...ندارند؛ البته سعی كردیم همزمان با توزیع این مواد، آموزش‌های لازم را هم درباره مواجهه با ویروس كرونا به این گروه‌های هدف بدهیم.
قدم دیگر بچه‌های قرارگاه جهادی امام رضا(ع) حضور در بین كارتن خواب‌ها و افراد بی سرپناه بوده تا با غربالگری آنها، به شناسایی افراد مشكوك و ارجاع آنها به بیمارستان‌ها كمك كنند. این اما همه برنامه‌های این گروه جهادی نیست و سبحانی ادامه می‌دهد: «در حال ساماندهی گروه‌های جهادی دیگر هستیم تا با ایجاد یك هم افزایی، در چند زمینه مختلف كمك‌رسانی كنیم، از جذب نیروهای داوطلب و آموزش آنها، برای پاسخگویی به سوالات مردم درباره ویروس كرونا در سامانه 4030 و 190 گرفته تا همكاری با معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در جهت تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز مثل ماسك و مواد ضدعفونی كننده.
خستگی و شیفت‌های طولانی كادر درمانی در شهرهای درگیر ویروس كرونا، معضل دیگری است كه به چشم این گروه جهادی آمده و سبحانی درباره‌اش می‌گوید: در همین رابطه سعی می‌كنیم نیروهای داوطلب متخصص را با همكاری ارگان‌های ذی‌ربط به یاری پرستاران و كادر درمان این شهرها بفرستیم.»
 گروه جهادی آل یاسین
مردم محروم سیستان و بلوچستان، بچه‌های جهادی آل یاسین را خوب می‌شناسند؛ جهادگرانی كه همیشه همراهی‌شان كرده‌اند و مرهمی روی زخم‌های بیشمارشان گذاشته‌اند. حالا دوباره نوبت به فعالیت این گروه رسیده و خانم مهدیان، مسؤول بخش بهداشت و سلامت گروه جهادی آل یاسین به ما از فعالیت‌هایی می‌گوید كه روزها قبل از شیوع ویروس كرونا شروع شده بود: «ما قبل از این كه اعلام رسمی شود، یعنی از سه هفته پیش، برای رده‌های سنی نوجوان و بزرگسال، آموزش‌های مختلفی را در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری كرونا برگزار كردیم و بعد از جدی‌تر شدن قضیه و اطلاع از ورود این ویروس به كشور، سعی كردیم فعالیت‌هایمان را در جهتی دیگر سازماندهی كنیم.
خانم مهدیان در توضیح بیشتر می‌گوید: «از آنجا كه در روستاهای محروم منطقه دسترسی به مواد شوینده دست در سطح بسیار پایینی قرار دارد و مایع دستشویی قابل دسترس نیست و گاهی استفاده نمی‌شود، تصمیم گرفتیم بسته‌های چهارلیتری مایع دستشویی را به عنوان قدم اول بین خانواده‌ها پخش كنیم و تا حالا حدود 1100 پك مایع دستشویی آماده و توزیع شده است. همراه این پك‌ها، نحوه شست‌و‌شوی دست‌ها هم در یك بروشور به خانواده‌ها داده می‌شود و امیدواریم از آنجا كه تراكم جمعیت در این منطقه كم و فاصله روستاها از هم زیاد است، بیماری شیوع پیدا نكند.»
موسسه خیریه چهارده معصوم
در اردبیل بچه‌های خیریه مردم نهاد چهارده معصوم، همیشه در كارهای اجتماعی فعالند و حالا هم كه نوبت به مبارزه با ویروس كرونا در سطح جامعه رسیده دوباره پای كار آمده‌اند. علی نصرا...‌زاده، مسؤول این خیریه در این باره به ما می‌گوید: طبق سنت هرساله ما قصد داشتیم در ایام نزدیك سال نو، بسته مواد غذایی بین مددجوهای خیریه توزیع كنیم؛ اما با شیوع این ویروس به این نتیجه رسیدیم كه در شرایط حاضر بحث سلامت مردم از همه چیز مهم‌تر است و بهتر است در این زمینه فعالیت كنیم.
نتیجه این تصمیم حالا جمع‌آوری كمك از خیران به منظور تهیه و توزیع ماسك، مواد شوینده و ضدعفونی‌كننده است، نیازی كه به گفته نصرا...‌زاده، در نقاط محروم اردبیل و بین كودكان كار و خیابان بیشتر احساس می‌شود: «از آنجا كه این گروه‌ها كمترین دسترسی را به اقلام بهداشتی دارند، ضرورت دارد در هر جای كشور همه گروه‌های خیریه و... برای ایمن سازی آنها نسبت به ویروس كرونا وارد عمل شوند.»
مجمع جهادگران قم
این روزها كه یك سر خبرها درباره ویروس كرونا به شهر قم می‌رسد و خیلی‌ها نگران حال مردم این شهر هستند، اعضای مجمع جهادگران استان قم، مانند بسیاری از عرصه‌های دیگر در بحث مقابله با این ویروس هم وارد عمل شده‌اند. موضوعی كه ماجرایش را از زبان حمیدرضا طلوعی، مسؤول گروه جهادی ربیون قم و مسؤول مجمع جهادگران استان قم می‌شنویم: «از آنجا كه نیروهای هلال احمر و جامعه پزشكی توانایی شناسایی كامل تمام مناطق را نداشتند ما از ظرفیت بچه‌های جهادگر و بسیجی كه خود مقیم همین كوچه‌ها و محله‌ها بودند بهره بردیم و از فردای روز اعلام، اولین محموله‌های بهداشتی مورد نیاز را در نواحی سه‌گانه قم توزیع كردیم؛ اقلامی كه شامل ماسك، بروشور آموزشی، الكل و ژل ضدعفونی‌كننده بود.»
طلوعی درباره اولویت مناطق توزیع هم می‌گوید: «شاید خیلی‌ها بگویند ما این بسته‌ها را در قم ندیدیم، اما در جواب آنها باید بگویم كه این بسته‌ها بیشتر در مناطق آلوده و نقاط محروم توزیع شد و درحقیقت از مناطق پایین دست قم اقدام به توزیع كردیم و در این حركت جهادی، هم گروه‌های خواهران و هم برادران هنوز هم فعال هستند، علاوه بر این كه یك طلبه روحانی هم همراه گروه است تا با صحبت‌های رودررو بار روانی مقابله با این بیماری را برای مردم سبك‌تر بكند.»
مسؤول مجمع جهادگران استان قم از مشاركت جهادگرهای متخصص این استان در كانكس‌های تعبیه شده در سطح شهر قم هم خبر می‌دهد و می‌گوید: «از آنجا كه مراجعه به بیمارستان‌های نكویی و كامكار خیلی زیاد است، چند كانكس در سطح شهر تعبیه شده كه جهادگران ما با حضور در این كانكس‌ها، به مراجعه‌های اولیه مردم درباره ابتلا به بیماری پاسخ می‌دهند تا بار مراجعه به این دو بیمارستان كمتر شود.»  


همه پای كارند تا زلزله‌زدگان خوی خانه‌دار شوند
بیش از 10 روز از زلزله بخش قطور خوی در آذربایجان غربی می‌گذرد و شواهد نشان می‌دهد عملیات آواربرداری به‌سرعت ادامه دارد و از پیشرفت خوبی برخودار است. حالا مسؤولان می‌گویند طی روزهای آینده شركت‌های بیمه‌گر پرداخت خسارت به زلزله‌زدگان را آغاز می‌كنند تا شاهد بازسازی هرچه سریع‌تر در این مناطق باشیم كه زمستان با سرما و برف و بارانش بر آن سایه انداخته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی می‌گوید: ارزیابی بیمه‌ای سه روستای مناطق زلزله‌زده قطور شامل «مخین»، «كوتان‌آباد» و «گرناویك» به پایان رسید و نخستین پرداختی بیمه به واحدهای خسارت‌دیده به‌زودی تحقق می‌یابد.
آیدین رحمانی رضاییه در گفت‌وگو با ایرنا می‌افزاید: فعالیت ارزیابان بیمه در سایر روستاها نیز تا زمان پرداخت خسارت ۳۰۰ میلیون ریالی برای تمام واحدهای خسارت‌دیده در فاصله ۲۰ كیلومتری مرز ادامه می‌یابد.
 وی تاكید می‌كند به دنبال دریافت حداكثر میزان خسارت از طرف بیمه هستیم و بعد از تكمیل ارزیابی هر روستا، نسبت به پرداخت خسارت از طرف بیمه اقدام می‌شود.
مدیركل ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به این كه روند آواربرداری با جدیت پیگیری می‌شود، می‌گوید: از امروز تعداد ماشین‌آلات سنگینی كه در منطقه زلزله‌زده قطور فعال هستند، به منظور تسریع در امر آواربرداری و ساخت و ساز از 34 دستگاه به صد دستگاه می‌رسد.  امیرعباس جعفری به حضور و فعالیت گروه‌های جهادی و بسیجی و امدادی در منطقه اشاره كرده و می‌افزاید: جیره غذایی خشك و غذای گرم همچنان در بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود و طی روزهای گذشته روزانه 3700 وعده غذایی گرم در بین اهالی توزیع ‌شده‌است. همچنین ١٢ گروه بهداشتی متشكل از پزشكان و كادر درمانی در منطقه زلزله‌زده فعال هستند و خدمات درمانی و دارویی رایگان در اختیار اهالی قرار می‌دهند.



جدال با ملخ‌های صحرایی
ملخ‌های صحرایی حالا مدتی است خود را به استان بوشهر هم رسانده‌اند. ملخ‌ها كه اوایل امسال هم به مزارع و باغات بوشهر هجوم برده بودند، امسال گویا تاكتیك خود را برای حمله به این شهر و در امان ماندن بیشتر عوض كرده‌ند؛ آنها اكنون به سمت كوه‌ها رفته‌اند كه این موضوع دسترسی به این آفت و مبارزه با آن را دشوار كرده است. محمدتقی منوچهری، رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر البته به مهر گفته به صورت مستمر در حال اجرای عملیات ردیابی و مبارزه با ملخ‌های صحرایی هستند و علاوه بر تشكیل ستاد مدیریت بحران عملیات مبارزه با آفت ملخ‌های صحرایی، هم اكنون ۵۵ اكیپ مبارزه كننده و ردیاب در استان فعال هستند و به صورت شبانه‌روزی در امر مبارزه با ملخ صحرایی تلاش می‌كنند. منوچهری با اشاره به این‌كه ملخ‌ها در ارتفاعات استان بوشهر مستقر شده‌اند، می‌گوید: ملخ‌ها در ارتفاعات دشتستان، تنگستان و دشتی قرار گرفته‌اند و این آرایش استقرار ملخ‌ها مبارزه با ملخ‌ها را مقداری مشكل كرده است. رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر با اشاره به این‌كه همه شهرستان‌های استان به غیر از دیلم درگیر ملخ‌ها هستند، می‌افزاید: مبارزه با ملخ‌های صحرایی از طریق زمین و هوا ادامه دارد.