رقابت مرگبار كرونا و الكل

باوجود هشدارهای وزارت بهداشت 71 نفر با الكل دست‌ساز جان باختند

رقابت مرگبار كرونا و الكل

آمار قربانیانی كه برای پیشگیری از ویروس كرونا، الكل تقلبی مصرف كرده بودند، رو به افزایش است و در 24 ساعت گذشته با فوت 14 قربانی جدید در اهواز و 9 نفر در تهران و هفت نفر دیگر در كرمانشاه، اردبیل و کردستان شمار قربانیان الكل‌های دست‌ساز به 71 نفر رسید. پلیس تاكنون تعدادی از فروشندگان الكل‌های تقلبی را دستگیر كرده است.
به گزارش خبرنگار جام‌جم؛ دغدغه پیشگیری از ابتلا به ویروس كرونا، در هفته‌های اخیر همچنان دغدغه اول تمام هموطنان به حساب می‌آید و بحران‌هایی كه حواشی این بیماری در اجتماع ایجاد كرده همچنان پلیس، دستگاه قضایی و كادر درمانی را به دردسر انداخته است.
دستگیری 17 توزیع‌كننده
 الكل مسموم
فرمانده انتظامی استان خوزستان، دیروز از دستگیری 17 عامل اصلی توزیع‌كنندگان الكل مسموم در شهرستان اهواز خبر داد.
سردار حیدر عباس‌زاده اظهار كرد: در پی مسمومیت الكلی تعدادی از شهروندان اهوازی طی 48 ساعت، موضوع به صورت ویژه در دستور كار فرماندهی انتظامی شهرستان اهواز قرار گرفت. ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی 17 نفر از عاملان اصلی توزیع الكل‌های مسموم را شناسایی و دستگیر كردند. در بازرسی از مخفیگاه‌های متهمان 20 هزار لیتر الكل صنعتی و دست‌ساز كشف شد.
14 قربانی جدید الکل
این در حالی است آمار قربانیان مصرف الكل‌های دست‌ساز، در اهواز همچنان رو به افزایش است و دكتر حسین كاملی، مسؤول
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی اهواز در این مورد گفت: تاكنون حدود 455 نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الكل به بیمارستان مراجعه كرده‌اند كه با توجه به دستگیری عوامل توزیع الكل‌های مسموم، احتمال می‌دهیم آمار مراجعان در روزهای آینده كم شود، اما با توجه به وخامت حال تعدادی از بیماران امكان دارد آمار مرگ و میر بیشتر شود و روز سه‌شنبه
 14 نفر دیگر از بیماران جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب تعداد قربانیان مسمومیت‌های الكلی در خوزستان به 36 نفر رسیده است.
افزایش قربانیان در تهران
آمار قربانیان مصرف مشروبات الكلی در تهران هم روند صعودی دارد و شمار قربانیان تاكنون به 12 نفر رسیده است.
دكتر شاهین شادنیا، مدیر گروه و رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومان بیمارستان لقمان حكیم هم در گفت‌وگو با جام‌جم درباره آخرین وضعیت بیماران تهرانی كه با مشروبات الكلی مسموم شده‌اند اظهار کرد: در چند روز گذشته حدود 80 نفر به دلیل مسمومیت با مشروبات الكلی به بیمارستان لقمان منتقل شدند كه تاكنون 12 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
وی تاكید كرد: اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها، باعث شده باور غلط عوام برای مصرف الكل در جهت پیشگیری از كرونا اصلاح شود و به همین دلیل تعداد مراجعان در دو روز اخیر كاهش یافته، اما هنوز هم وخامت حال بیماران مسموم و آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت نگران‌كننده است.
در حالی كه الكل‌های تقلبی در شهرستان ساوه هم دو قربانی گرفته بود، سرهنگ علی‌اكبر عیسی‌آبادی، فرمانده انتظامی شهرستان ساوه از دستگیری عامل توزیع مشروبات الكلی خبر داد. در ساوه سه فرد دیگر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف این مشروبات بستری و در حال مداوا هستند.
شمار قربانیان مصرف الكل‌های سمی در ساوه همچون استان البرز طی دو روز گذشته ثابت مانده است و بر تعداد قربانیان افزوده نشده است. مصرف الكل‌های دست‌ساز برای مقابله با كرونا پیش از این
 11 قربانی در استان البرز برجای گذاشته بود و تعدادی نیز بستری شدند.
الكل‌های دست‌ساز
 در اردبیل، كرمانشاه و کردستان
الكل‌های دست‌ساز و باور غلط مصرف آن برای درمان كرونا، در استان های اردبیل، كرمانشاه و کردستان هم قربانی گرفت.
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی اردبیل از فوت سه بیمار مسموم بر اثر خوردن مشروبات دست‌ساز الكلی خبر داد و اعلام كرد: عده‌ای سودجو با تركیب الكل صنعتی و وایتكس اقدام به تهیه الكل سفید تقلبی كرده بودند و دو بیمار بر اثر خوردن آن جان خود را از دست دادند.
دكتر امینی، مدیرعامل بیمارستان امام خمینی(ره) كرمانشاه نیز دیروز گفت: از روز گذشته 11 بیمار مسموم با الكل به بیمارستان مراجعه كرده‌اند كه یك نفر از آنها تاكنون جان خود را از دست داده است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم عصر دیروز گفت: شش نفر در این استان به دلیل مصرف الکل صنعتی جان خود را از دست دادند.
دکتر ابراهیم قادری افزود: صرف الکل هیچ تاثیری در مقابله با  ابتلای انسان به ویروس کرونا ندارد.



موج جدید مسمومیت‌های الکلی در اهواز
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از موج جدید مسمومیت‌های الکلی در اهواز خبر داد.
علی احسان پور شامگاه دیروز با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه از عصر سه شنبه موج جدیدی از مسمومیت‌های الکلی با موادی به مراتب سمی‌تر و کشنده تر از مشروبات تقلبی چند روز اخیر افراد را روانه بیمارستان‌ها کرده است.
وی در خصوص  افزایش شمار قربانیان این مشروبات تقلبی هشدار داد و از مردم خواست اطرافیان به ویژه جوانان و نوجوانان خود را از آسیب‌های جبران ناپذیر مصرف این مواد آگاه کنند.