فرمول قهرمانان  علیه کرونا

برنامه فرمول یک با اجرای علی ضیا از امشب پخش می‌شود

فرمول قهرمانان علیه کرونا

از روزی که مهمان ناخوانده به نام کرونا وارد کشور شده، بارها از مردم خواسته شده که از خانه‌هایشان بیرون نروند، مگر آن​که کار ضروری داشته باشند، اما عده ای هم در کنار پزشکان، پرستاران و کادر درمان باید در خط مقدم این جبهه حضور داشته باشند تا بتوانند حال و هوای مردم را در این روزها تغییر دهند و امید را به جامعه تزریق کنند. آنها برنامه سازان تلویزیون هستند؛ برنامه سازانی که باید این خطر را به جان بخرند و با ساخت برنامه‌های جذاب و متنوع بتوانند مردم را در این روزهای به قول معروف کرونایی سرگرم کنند. گرچه حضور یک نفر با داشتن علائم ضعیف کرونا هم در میان برنامه سازان این خطر را به دنبال دارد که بقیه را آلوده به این ویروس کند. به همین دلیل کار برنامه سازان اگر سخت تر از کادر درمان در این روزها نباشد، راحت تر هم نیست. یکی از این گروه‌های برنامه ساز که در این روزها می‌خواهد امید را روانه دل مردم کند، فرمول یکی‌ها هستند؛ برنامه ای که چند فصل از آن از شبکه یک روانه آنتن شده و حالا این گروه با سبک و سیاق تازه از امشب ساعت 22 میزبان مخاطبان شبکه یک هستند و به مدت سه ساعت می‌خواهند با بخش‌های متنوع نظر مخاطبان را جلب کنند. برنامه فرمول یک با اجرا و تهیه کنندگی علی ضیاء به مدت هفت شب روانه آنتن شبکه یک می‌شود و بعد از آن هم با ویژه برنامه سال تحویل به استقبال بهار 99 می‌رود. درباره جزئیات این برنامه با علی ضیا به گفت و گو نشسته ایم.

جایگزین چهره‌های مردمی چه کسانی هستند؟!
برنامه فرمول یک در فصل گذشته دست به اقدامی جالب زد و به جای دعوت از سلبریتی‌ها سراغ افرادی رفت که در دل استان‌های محروم دست به اقداماتی زده بودند که کمتر کسی فکر می‌کرد می‌توانند دست خالی این کارها را انجام بدهند، اما آنها آغازگر مسیرهایی بودند که توانسته بودند انگیزه و شور و نشاط را مهمان دل‌های هموطنان شان کنند و آن هم بی توقع و بی آن​که به دستمزد مادی شان فکر کنند؛ مثل پیرمردی که وقتی چای می‌فروخت وزن پاکت چای را حساب نمی‌کرد، پزشکی که با وجود داشتن امکانات خارج از کشور، اما به مناطق محروم می‌رفت و بیماران را رایگان ویزیت می‌کرد. معلمی که به مناطق خشک و با امکانات ضعیف می‌رفت و به بچه‌ها درس می‌داد و ... تعداد این آدم‌ها کم نبودند و هر بار یکی مهمان برنامه فرمول یک می‌شد و در پایان سال و در ویژه برنامه تحویل سال 99 چهره برتر مردمی که با آرای مردمی و هیات داوران انتخاب شده بود، معرفی شد.
حال به خاطر شرایط کرونا، بخش دیگری جایگزین شده است. علی ضیا در این باره توضیح می‌دهد: برنامه فرمول یک از امشب ساعت 22 به مدت سه ساعت پخش می‌شود و تا یک بامداد ادامه دارد. ما سعی می‌کنیم در هفت قسمت برنامه که قبل از سال تحویل پخش می‌شود، فضای امیدبخش را به جامعه تزریق کنیم. همچنین از قهرمانان کرونا دعوت می‌کنیم. این قهرمانان شامل هر فردی می‌شود که این روزها برای از بین بردن ویروس کرونا زحمت کشیده است.



دورکاری ممنوع!
برنامه فرمول یک در فصل‌های گذشته سعی کرده بود استودیو گریزی داشته باشد و همیشه وارد میدان شده بود. به گفته ضیا، عوامل برنامه ساز همیشه سعی داشتند که نقش شان را ایفا کنند و به هیچ وجه خودشان را محدود به استودیوی گرم و نرم نکردند و وارد میدان شدند. نوروز امسال که سیل، بخش‌هایی از ایران را
فرا گرفته بود، تیم فرمول یک به عنوان اولین گروه به مناطق سیل زده و به منطقه آق‌قلا رفت، حتی بعد از زلزله کرمانشاه و آذربایجان به سراغ این مناطق رفت.
مجری برنامه معتقد است که عوامل برنامه ساز فرمول یک خودشان را همچون خبرنگار می‌دانند و به همین دلیل با هر حادثه طبیعی که در کشور رخ داده به سرعت خودشان را به منطقه مربوط رساندند و وظیفه رسانه ای‌شان را انجام دادند. حال با وجود کرونا و خطرات ناشی از این ویروس، باز هم فرمول یکی‌ها، با رعایت کردن فضای ایمنی با مردم معاشرت و گزارش‌هایی آماده کردند تا در برنامه پخش کنند. در واقع آنها کنار مردم هستند تا اطلاعات صحیح را به مردم انتقال بدهند. اما برنامه فرمول یک بدون تماشاگر روانه آنتن می‌شود.



آیا هنرمندان هم حضور دارند؟
حال برای مخاطبان این سوال شکل می‌گیرد که آیا برنامه فرمول یک میزبان هنرمندان هم هست یا نه؟ در این باره ضیا می‌گوید: اعتقادم این است که مردم، ما را همراهی می‌کنند. البته گلایه‌هایی از برخی هنرمندان دارم ولی الان وقت گلایه نیست. بعضی هنرمندان کنارمان بودند و برخی‌ها هم دستمان را خالی گذاشتند، اما از هنرمندان هم دعوت کردیم، اما نمی‌خواهم بگویم که با دعوت از هنرمندان کار شاقی انجام
داده ام. ما به دنبال ایجاد فضای امید بخشی هستیم و در برخی بخش‌ها با حضور هنرمندان، فضای مفرحی را فراهم کرده ایم. دم هر فردی که در برنامه حاضر می‌شود، گرم؛ چون ریسک کرده و جلوی دوربین می‌آید.



فرمول یک تا چه زمانی ادامه دارد؟
هر برنامه ای همان طور که قصه شروع دارد به نقطه ای هم ختم می‌شود. اما برنامه فرمول یک قرار نیست فقط هفت شب و قبل از سال تحویل پخش شود. این گروه برنامه ساز قصد دارند ویژه برنامه سال تحویل هم تهیه و روانه آنتن شبکه یک کنند. همچنین ادامه برنامه فرمول‌یک از اول تا سیزدهم فروردین پخش می‌شود.
البته با این که مجری و تهیه کننده برنامه علی ضیا هست، اما تیم برنامه ساز برای سال تحویل با فرمول یک تفاوت دارد. همچنین ساختار فرمول یک در ایام نوروز هم شاد هست. قرار است این برنامه شادی را به جامعه تزریق کند.



گپ و گفت‌های صمیمانه با بچه‌ها
برنامه فرمول یک همچون فصل‌های قبلی بخش‌هایی ویژه هم دارد. قبل از شروع کرونا، تعدادی از آیتم‌ها ضبط شده و حال این شب‌ها روانه آنتن می‌شود. یکی از این بخش‌های خاص برنامه فرمول یک هم این است که سراغ مدارس رفته و با بچه‌هایی که در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند، گپ و گفت‌های صمیمانه و با نمک داشته است.  به عنوان مثال از یکی از بچه‌ها پرسیده شده که می‌خواهی در آینده چه کاره شوی و او هم پاسخ داده یا هکر می‌شوم یا رپر! البته بچه‌ها جواب‌های با نمکی نسبت به سوالاتی که از آنها شده، داده اند و مسلما تماشای این آیتم می‌تواند خنده را به لب مردم بیاورد.



سخت ترین برنامه!
علی ضیا معتقد است این روزها سخت ترین برنامه زندگی اش را می‌سازد. او ادامه می‌دهد: گروه برنامه ساز 40 نفر هستند که همه خالصانه با وجود خطر کرونا کار می‌کنند. همچنین تیم مستندساز برنامه به نقاط دورافتاده ایران رفته و رقص‌های محلی را بازسازی کرده اند و هر‌شب قرار است یکی از این رقص‌های محلی پخش شود که به گفته ضیا اولین بار است چنین تصاویری پخش می‌شود و مسلما برای مردم بکر و بی نظیر خواهد بود.