برنامه‌های برتر تلویزیون در سال ۹۸

سال گذشته در ویژه‌نامه صدا و سیمایی جام‌جم چه گذشت؟

برنامه‌های برتر تلویزیون در سال ۹۸

شماره‌ای كه در دست گرفته‌اید آخرین ضمیمه «قاب‌كوچك» در سال 98 است. در این شماره هم به روال معمول پرونده‌ای در دست گرفته‌ایم كه البته موضوع خاصی را شامل نمی‌شود؛ بلكه در این شماره به موضوعی متفاوت پرداخته‌ایم و آن هم مروری بر برنامه‌های خوبی است كه امسال در تلویزیون و از شبكه‌های مختلف آن پخش شده و اتفاقا مورد استقبال نیز قرار گرفته است. امسال برنامه‌هایی كه از مخاطب‌ها نمره قبولی گرفته‌اند كم نیستند. برای همین هم این پرونده، پرونده پر و پیمانی است كه توانسته‌ایم در چند بخش آنها را تقسیم و مورد بررسی قرار دهیم و براساس نظراتی كه وجود داشته رتبه‌بندی كرده‌ایم.

تا شروع سال98  شاهد انتشاربیش از 650 شماره از قاب‌كوچك بوده‌ایم كه تمام شماره‌ها موضوعاتش حول محور برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی چرخیده و محتوایی درباره آن تهیه و منتشر شده است.
 اما با شروع سال 98 تصمیم بر آن گرفته شد تا موضوعی به عنوان پرونده اصلی انتخاب و سپس براساس آن گفت‌و‌گو‌ها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و... شكل گیرد.  ایده‌ای كه اتفاقا توانست مخاطب‌های بسیاری را به سمت این ضمیمه جلب كند و از همین‌رو دیگر اساس كار قاب‌كوچك از سال 98 به این صورت بود كه موضوعی را به عنوان پرونده انتخاب و با توجه به آن محتوای لازم تهیه و منتشر شود؛ محتواهایی كه خط و هدفی مشخص داشتند و برای همین هم در شماره‌های اخیر قاب‌كوچك چارچوب مناسبی پیدا كرد كه از اولین صفحه تا آخرین صفحه آن مشخص است مخاطب چه مواردی را دنبال 
و به نتیجه برسد. 
 برنامه‌های غیرقابل قیاس
امسال پرونده‌های مختلفی با موضوعات گوناگون تهیه شد. مصاحبه‌های مختلفی نیز با توجه به موضوعات، هماهنگ و انجام شد. مصاحبه با محمدعلی كشاورز، حامد عنقا، داریوش ارجمند، فؤاد و سیاوش صفاریان‌پور و... تا آخرین شماره‌ها كه پرونده‌ای درباره برنامه پربیننده «كتاب باز» بود و مصاحبه‌های مفصلی با سروش صحت و... داشتیم. افراد موفقی كه توانستند با خلاقیت‌ها، ایده‌ها، نظرات، بازی‌های درخشان و... به صدا و سیما و برنامه‌های این جعبه جادو جان بدهند و مخاطب‌هایی كه 
از صدا و سیما  فاصله گرفته بودند را بار دیگر پای برنامه‌های خود بنشانند. 
شماره آخر  
در آخرین شماره 98 هم گشتی زده‌ایم به برنامه‌های مختلفی كه در این سال پخش شد و روی آنتن رفت و آنها را با توجه به فرم و محتوا دسته‌بندی كرده‌ایم. امسال برنامه‌های خوب و پرمخاطبی كه براساس گفت‌و‌گو، مسابقه، رالی‌شو، استعدادیابی، سریال و... تدارك دیده شده بود را انتخاب، رتبه‌بندی و مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ برنامه‌هایی مانند 
«عصر جدید»، «ستاره‌‌شو»، «فوتبال 120»، «برنده باش»، «مافیا» و... توانستند مخاطب‌ها را سر ساعت مشخصی پای برنامه‌هایشان بنشانند. البته بماند كه برخی برنامه‌ها با وجود آن‌كه از نظر محتوا شبیه به هم هستند و در یك قالب قرار می‌گیرند با یكدیگر تفاوت‌های فاحشی داشته‌اند و برای همین هم شاید نفس مقایسه كردن این نوع برنامه‌ها با وجود سبك یكسان‌شان مقایسه دقیقی نباشد. به عنوان مثال برنامه‌ای مانند «سمت خدا» كه به لحاظ قالب، گفت‌و‌گو‌محور است را نتوان در كنار برنامه گفت‌و‌گو‌محوری مانند «دور همی» قرار داد چون فاز و شكل و شمایل این گفت‌و‌گو‌محوری با یكدیگر فرق می‌كند و به عنوان مثال دور همی وارد گونه سرگرمی می‎شود. با وجود این آنها را در یك بخش مورد بررسی قرار دادیم. چون در هر صورت گفت‌و‌گو ‌بخش اصلی این برنامه‌ها را شامل می‌شود. برنامه‌های گفت‌و‌گو‌محوری كه هركدام تلاش كرده‌اند تا با سبك و سیاقی متفاوت، ایده‌هایی نو، برداشت از برنامه‌‌های موفق آن‌ور آبی كاری كنند تماشاچی دوست داشته باشد تا این برنامه‌ها را ببیند. 
 برنامه‌هایی كه از قلم افتادند 
از طرف دیگر شبكه‌های مختلف طی این 12 ماه برنامه‌های گوناگونی مانند برنامه‌های علمی، مستند و... داشتند كه نمی‌شد آنها را در قالب برنامه‌های دیگر گنجانده و مورد بررسی و مقایسه قرار داد. 
به عنوان مثال مستندهایی كه در شبكه مستند پخش شدند از جمله قوی‌ترین و بهترین مستندهایی بود كه این شبكه تاكنون روی آنتن برده بود.  برای همین هم این امكان وجود دارد برخی از برنامه‌های موفق سال 98 به این دلیل از قلم افتاده باشد. از سوی دیگر امسال شاهد برنامه‌هایی نیز بوده‌ایم كه می‌توان از آنها به عنوان پدیده‌های سال 98 یاد كرد؛ برنامه‌هایی كه شاید از شروع به نظر برنامه‌های جذاب و پرمخاطبی نمی‌آمدند؛ اما به مرور نشان دادند اتفاقا خیلی جذاب، دیدنی و مخاطب‌پسند هستند. با وجود این به دلیل آن‌كه باز هم در قالب برنامه‌های انتخابی نمی‌گنجیدند، اما از آنها نیز خواهیم گفت كه تا چه حد توانستند موفق عمل كرده و نظر مخاطبان را به سمت خود جلب كنند.